Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Burnout

Burnout

Burnout er en god omgang hæsblæsende kørsel og fantastiske sammenstød.

Der er ingen tvivl om at Criterion Games overraskede alle, da firmaet, som bedst er kendt for RenderWare, lige pludselig sidste år præsenterede PlayStation 2 spillere, for henholdsvis Airblade og Burnout. Begge spil var et bevis på, at denne udvikler platform, som i dag bruges i mange andre spil, der i blandt Grand Theft Auto 3 og Pro Evolution Soccer, var en let måde at opnå flotte resultater på, både grafisk og gameplay-mæssigt. Nu beviser Criterion med GameCube versionen, at spillene også med lethed kan overføres til andre formater - og dermed bliver Burnout det absolut bedste racing spil til maskinen i øjeblikket.

Forrygende fartfornemmelse
Udover et fåtal af racing titler på Nintendo 64 i form af bl.a. Ridge Racer 64 og Mario Kart, har det været småt med en egentlig fartfornemmelse på Nintendo’s format. Denne skuffelse vil firmaet åbenbart ikke gentage med deres 128-bit format, og har derfor skubbet godt på hos bl.a. Criterion for at leverer et hæsblæsende spil - noget der heldigvis er lykkes. For dem der ikke har spillet Burnout på Sony’s format, kan det kort siges, at spillet blander den traditionelle racer som f.eks. Ridge Racer med modkørende trafik, der bl.a. giver sig udslag i hele byer af trafikanter der overholder både færdselsregler, men som også forventer at du gør det. Hermed er der lagt i kakkelovnen til problemer. For skal du vinde, er du nødt til at blæse på reglerne og køre som besat.

Det er først og fremmest AI’en i spillet, der giver et så fornøjeligt gameplay at rode med. Fra starten bliver der ikke givet ved døren, og det varer ikke længe før du er kørt godt op i røven på en lastbil eller kastet tværs gennem luften ind i en bus. Dine modstandere presser dig til at tage chancer og give den fuld klampe - søndagsture, forsigtighed og utallige opbremsninger vil blot betyde at du aldrig kommer videre. F.eks. kan du godt forvente dig, at de vil gøre alt for at smide dig af på landevejen, og dette kan gøres på forskellige måder. AI’en ved nemlig godt, hvordan den kan provokere andre modkørende biler til at skifte bane, og derved sende dem på kollisionskurs med dig. Heldigvis kan du selv gøre det samme. Lig dig ved siden af en modstander og hold ham op mod siden af vejen, indtil han banker lige ind i en stor lastbil - resultatet er så givende. Det må ganske enkelt prøves. Bedst af alt er at modstanderne også gør det mod hinanden. I stedet for at køre mod fire andre, som kun prøver at gøre livet surt for dig, så sker det faktisk tid at de kører hinanden af banen, og dermed giver dig første pladsen.

Få den boost
Du er også nødt til at tage chancer, når det kommer til de andre traffikanter. Criterion har nemlig vævet et system ind i spillet, der gør det muligt, at køre meget tæt på de andre biler, og derved opbygge et boost meter, der kan være afgørende for sejre på de senere baner. Sammenstød tager kraftigt fra dit meter, så tungen skal holdes lige i munden hele vejen. Når dette så er fyldt op, så kan du ræse (jeg fatter ikke at det er muligt) endnu hurtigere, og derved ligge en god afstand til modstanderne. Dog kræver det at du bruger den på lange strækninger, da du ellers hurtigt blæser direkte ind i en anden bil. Det går simpelthen så hurtigt.

Lækker grafik
Rent grafisk udmønter det sig i meget få overraskelser med skiftet fra PlayStation 2 til GameCube. Bilerne har lidt rundere og meget bløde former, mens vejen og landskabet glider mere ubesværet forbi. Sammenstødende er stor set det samme, dog er selve effekten af at støde ind i et modkørende langt bedre, måske fordi det hele føles mere rigtigt. Dog har firmaet på nogle punkter taget sig nogle fridage. Dette ses specielt i baggrunds grafikken som skyerne og solen. Nogle gange er den frygtelig lo-res og dermed ødelæggende for mange af de interessante og veludførte baner. Heldigvis kører spillet under 2. player optionen smertefrit noget andre spil kunne lære noget af, og har man en ven, der er mindst ligeså god til spillet som en selv, kan det udmønte sig i nogle fede kampe.

Virkelig god titel
Burnout er uden tvivl en virkelig lækker titel. Grafisk kunne man måske have forventet lidt mere lir’ på GameCube, men generelt er spillet udført tro mod sin PS2 fætter, og derved en lige så stor succes. Det er rart at maskinen allerede her fra starten har et bredere katalog af titler, og specielt indenfor de mest sælgende nemlig racing og beat ’em ups og det tegner godt for fremtiden. Hvis du ikke allerede har spillet Burnout på PlayStation 2 og du leder med lys og lygte efter et hæsblæsende arcade spil, der kan underholde med sit enkle og ligetil gameplay, så bør du absolut kigge nærmere på Burnout. Er du der i mod til Gran Turismo 3, så vil det løse og meget urealistiske spil nok ikke være det helt rigtige. Personligt glæder jeg mig meget til Burnout 2: Point of Impact - det kan kun blive endnu bedre.

8 / 10
+
Helt fantastisk ræs med modkørende trafik og de vildeste sammenstød.
-
Kan virke for svært og AI'en er til tider nådesløs.

• copsen
    Grafiken er fantastisk bilerne er godt lavet og fantastiske crash!! god multiplayer funktion man kan en masse ting i spillet du kan jagte hinanden i ... 8/10

0
BurnoutScore

Burnout

ANMELDELSE. Skrevet af Jesper Winther

0
BurnoutScore

Burnout

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Tanggaard

Harmonika sammenstød og højt tempo er hverdagen i Criterions blændende race

0
Acclaim ruller PR kanonen ud igen

Acclaim ruller PR kanonen ud igen

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Firmaet der gav dig mulighed for at skifte navn til Turok og som med glæde ville betale dine fartbøder på dagen for udgivelsen af Burnout 2 er i gang igen. Denne gang med en flok duer og et logo.

0
Acclaims nye BMX er for hardcore til USA

NYHED. Skrevet af Jakob Møller

Acclaim er centrum for meget dårlig omtale i øjeblikket, først annoncerer de at vil betale alle trafikbøder udstedt den dag deres racer spil Burnout 2 udkommer, nu er de igen i mediernes søgelys på grund af BMX XXX.

0
Burnout 2 - nu falder der bøder

Burnout 2 - nu falder der bøder

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Acclaim har det med at lave nogle hjernedøde og direkte provokerende reklame kampagner, men den seneste for Burnout 2: Point of Impact, syntes flere myndigheder er decideret usmagelig. Vi har detaljerne indenfor.