Capcom Classics Collection Remixed

Capcom Classics Collection Remixed

Så står den på pomfritter, milkshake og masser af nostalgi. Asmus har spillet sig igennem Capcoms mange klassikere, men savner fornyelse...

Kan du huske duften? Det var en kombination af cigaretrøg, bøffer steget i ugegammel olie og pommes frittes der sydede. Duften af grillbar. Det var hjemstedet for et par af de gamle arkademaskiner. Du kan måske huske det hvis du er tyve år gammel. Personligt kan jeg ikke huske det. Først og fremmest fordi jeg boede og bor et sted hvor arkademaskiner er sjældne som giraffer. Den anden grund er, når jeg endelig var i nærheden af arkademaskiner, så havde jeg allerede brugt mine lommepenge på stærk lakrids. Dybt suk. Men jeg iagttog andre der brugte maskinerne og jeg kan sagtens sætte mig ind i hvor helt igennem himmelsk det var.

Der er strømmet meget vand under broen siden da, og arkademaskiner er efterhånden svære at finde. Heldigvis er det til at opleve fortiden igen. Capcom har, sammen med Digital Eclipse, samlet en række spil, der burde hensætte mange i en tilstand, der kun kan betegnes ’Akut Nostalgi’. Og alle andre kan se hvad der rørte sig dengang. Samlingen byder på et kig på både kendte og mindre kendte spil, og det er sjovt at se hvordan spil har ændret sig. 1941 er et af spillene. Et lille fly skal destruere alle tyskernes forskellige krigsmaskiner, og selvom det er gammelt bliver mine håndflader alligevel svedige. Projektilerne svæver over skærmen og med en vanvittig præcision skal de undgås.

Også andre af spillene fungerer faktisk endnu. De er stadig sjove, og hamrende udfordrende, når man prøver at gennemføre spillet med så få Credits som muligt. Desuden burde der være noget for næsten enhver smag. Der er lidt fantasy, noget science fiction og noget slå-på-tæven action. Andre af spillene er knap så tiltrækkende. De er langtrukne, kedelige og måske også frustrerende med hensyn til kontrol. Lægger man en, efter den tids standard, trist grafik og irriterende lydside oven i, så er det ikke sjovt længere. Jeg undrede mig flere gange over, hvem der mon har kunnet få sig selv til at putte mønt efter mønt i en maskine, der spyede sådan en undskyldning for underholdning i hovedet på spilleren. Sjovere bliver det måske hvis man benytter sig af samlingens glimrende co-op-funktion, men selv ikke den kan hjælpe nogle af spillene.

Kort sagt ser spillene præcis ud som dengang. De er blevet tilpasset PSPen, men skulle man være utilfreds med standarden, kan man vælge at lade spillet fylde hele skærmen (om end det så bare trækkes i begge ender) eller sågar vende skærmbilledet, således at PSPen skal holdes vertikalt for at spillet kan nydes bedst muligt. Som et ekstra gode kan man, hvis man ellers gider, låse op for artwork og musik fra spillene. Det er meget interessant at se billederne og høre musikken, i nogle tilfælde sjovere end selve spillet. Ekstramaterialet låses op ved at klare forskellige opgaver, eksempelvis opnå 300.000 points i et spil, besejre den fjerde boss og gennemføre spillet. Hvad denne samling kunne have nydt godt af, er en gemmefunktion. Det er ikke muligt at gemme under spillene, så skal et spil gennemføres, skal det gøres i ét hug.

Som spilhistorisk samling er Capcom Collection bestemt et kig værd. Som køb på grund af underholdningsværdi forholder det sig lidt anderledes. Spillene kan som sagt more selv i dag, men generelt er det svært at fastholde interessen. Dengang var nogle af spillene ikke særligt gode, og det gælder stadig i dag, ligegyldigt hvor lyserøde briller man end måtte have.

Capcom Classics Collection Remixed
Capcom Classics Collection Remixed
Capcom Classics Collection Remixed