Capes

Capes

Capes er et fint lille XCOM-inspireret strategispil med superhelte i centrum. Vi har haft spandex-dragten på, og det var ikke kønt - spillet er bedre.

Capes er et XCOM-inspireret tur-baseret strategispil, der udspiller sig i den fiktive by King City. For 20 år siden, vandt superskurkene kampen mod superheltene og organisationen bag, The Company, holder byen i et jerngreb. Det blev omgående forbudt at udvikle superkræfter og skulle man alligevel gøre det, vil man hurtigt få byens elite enhed på nakken og man vil formentlig aldrig blive set igen.

Capes

Doctrine, den tidligere leder af King Citys superhelte, har sat sig for at samle de resterende superhelte for at tage byen tilbage - ja, de er stadig derude, men de gemmer sig i skyggerne for ikke at blive opdaget af The Company. Man starter ud med de to helte Facet og Rebound og i alt er der otte forskellige superhelte, som i løbet af spillet vil joine ens team.

Man får de andre superhelte til at tilslutte sig ens team, ved at gennemføre forskellige missioner, som der er i alt 50 af, så der er bestemt nok at give sig i kast med her. Missionerne er typisk noget med at nedkæmpe en portion fjender - og det kan tage ganske lang tid, da det i visse missioner føles som om, at der bliver ved og ved med at komme flere og flere fjender. Man er lige ved at få nedkæmpet en stak af dem - belønningen er, at der lige kommer 8-10 nye, som man kan "muntre sig lidt med" - det kan være lidt anstrengende nogle gange.

Capes

Missions-typerne kan variere en smule, men generelt er de desværre ikke så forskellige. Der er flest af "nedkæmp-alle-fjender" missionerne, men der er også missioner, hvor man skal forblive uset og tage fjenderne ud en efter en uden at blive opdaget. Hver mission har en række valgfri mål, man kan vælge at forfølge, det kan for eksempel være netop at forblive uset i stealth missionerne, det kan være at alle ens karakterer skal gøre brug af deres superangreb mindst én gang hver, eller at afvæbne alle fjender inden man besejrer dem. Man gør klogt i at forfølge i hvert fald nogen af disse valgfrie mål, for klarer man dem, vil man blive belønnet med SP, som efter hver mission kan bruges til at opgradere ens karakterer, så de bliver mere effektive i kamp.

De forskellige superhelte har naturligvis alle forskellige egenskaber og styrker. Facet er for eksempel i stand til at bruge krystaller på sin krop, som halverer den skade fjendernes angreb normalt ville have gjort, Mindfire kan påvirke fjendens tanker så de bliver sårbare overfor angreb, mens Weathervane bruger skyernes kræfter og kan kaste med lyn og energi, som kan springe fra fjende til fjende.

Capes

Ganske traditionelt har hver karakter mulighed for at bevæge sig og foretage en række handlinger i hver runde, men det smarte ved kampsystemet i Caped er, at hvis man står tæt på en af ens holdkammerater, kan de arbejde sammen og lave et kombinations-angreb, hvor begge karakterers egenskaber kommer i spil. Det er et ret effektivt system, som man bør udforske, for det kan give ganske overraskende resultater i kampene.

Helt overordnet, så er Capes et fint, men også et lidt simpelt bud på et "X-Men møder XCOM strategispil" og det er muligvis nok for simpelt for de mere hardcore spillere af tur-baseret strategispil. Jeg synes dog at det er befriende tilgængeligt og let at komme i gang med, men dermed ikke sagt at det er let, for det er det bestemt ikke, man indgangs-tærsklen er tilpas lav til, at Caped kunne være et fint sted at kigge hen, hvis man ville snuse til genren.

Spillet præsenteres i en meget gennemført tegneseriestil, komplet med talebobler, flot tegnede karakterer og den slags. Stilen går igen i hele spillet, lige fra menuerne, over mellemsekvenserne til selve gameplayet. Lydsiden er okay, dog er dialogen lidt tåkrummende til tider, men det er til at leve med.

Capes er det første spil fra den australske udvikler Spitfire Interactive. De består af tidligere ansatte hos Defiant Development, som blandt andet stod bag det glimrende Hand of Fate fra 2015 og deres første spil her er et fint lille historiedrevet XCOM-inspireret strategispi. Det er let at gå til, den visuelle stil er ganske gennemført og alt i alt er Capes en god oplevelse, dog uden at sætte nye standarder for genren - men mindre kan bestemt også gøre det.

7 / 10
+
Let tilgængeligt gameplay, gennemført visuel stil, kampsystemet har et par gode idéer