
Advarsel!! Alle pligtopfyldende og artige dydsmønstre af "søndagsbillister", der ikke kunne drømme om at køre over 50 km/t og som ved hvor vigtigt det er at være venlig og vinke til modkørende og forbipasserende, skal under INGEN omstændigheder læse videre. Faktisk skal de skynde langt væk for dette er anmeldelsen af forsættelsen til en af de blodigste bilspil overhovedet. Mine damer og herrer, piger og drenge, dødskører og morderiske sadister, spænd sikkerhedsbæltet. Nu skal der jordes fodgængere ned, smadders biler, og køres djævelsk stærkt, Carmageddon 2 er landet.
"On the road again"
Carmageddon 2, med undertitlen Carpocalypse Now, er forsættelsen til Carmageddon, en af de mest omdiskuterede og udskældte spil der nogensinde er kommet på markedet. Ikke engang DOOM eller Quake har fået så meget dårligt omtale som Carmageddon. Politikerne i England hadede det så meget at de prøvede at få det forbudt, men det lykkedes dem heldigvis ikke og Carmageddon blev en stor succes blandt computerspillere over hele verden. (Red. Der findes også en politisk korrekt version af spillet, hvor alle fodgængere er skiftet ud med robotter)
Spillet var et meget simpelt bilspil. Man havde en bil, en bane med nogle checkpoints og en vis tid til at nå det hele. Det i sig selv var jo ikke særlig revolutionerende. Det var tilgengæld den måde banerne var bygget op på, de forskellige ekstra ting eller "power ups" man kunne få, de noget underlig udseende biler og den måde man scorede point på. Her gjaldt det ikke om at køre hurtigst og komme først i mål. Næh, her fik man point alt efter hvor mange fodgængere man fræsede ned og hvor mange af sine modstandere man kunne totalskade. Desuden var man heller ikke bundet af den fastlagte rute. Hvis man syntes at den fastlagte rute var for kedelig kunne man bare dreje fra ved første bedste vejkryds og begive sig ud i verden for at finde flere fodgængere at køre ned.
Gammelt benzin i nye cylindre.
Carmageddon II er (surprise, surprise) mere af det samme. Men, her hører sammenligningen med forgængeren også helt op. Spillet har fået en gevaldig og tiltrængt gang voks, krom, og twist. Grafikken understøtter nu alle 3D grafikkort, der kan klare Direct3D og Glide og det klæder spillet fantastisk godt. I etteren kunne man vælge mellem de efterhånden noget gamle VGA og SVGA opløsninger. Begge med rimelig skuffende resultat. VGA opløsningen var som altid, bygget op af en masse små og irriterende kasser, mens SVGA opløsningen krævede for meget af PC´en. Senere kom der så en 3D accelerator patch til spillet og det hjalp da en hel del på det. Men, nu er diverse 3D accelerator standarder altså en del af spillet så alle 3D kort kan være med. Dog skal disse 3D kort helst være et Voodoo II men det er ikke strengt nødvendigt. Carmageddon II har til lejligheden også fået en hel ny 3D motor. Noget vidunder er den ikke men, den passer godt til spillet for nu er det blevet muligt at lave huse hvor man kan brase ind gennem vægge og vinduer. Desuden er der flere objekter som træstammer, sofaer, containere, og udhuse at fræse ind i og som noget helt nyt, fredelige bilister, der ikke vil have noget med blodbadet at gøre. De passer deres egne gøremål og de kan ikke ødelægges. Ikke ret meget i hvert fald. Man kan give dem småbuler og skrammer men ødelægge dem, kan man ikke.
Banerne er blevet sjovere og mere unikke. Ud over nogle baner, der foregår i en by og på landet, kan man også komme ud og fræse i en atomkrigshærget ruin by, en losseplads, fodboldkampe og som om det ikke var nok kan man stikke til søs og køre rundt på et hangarskib.
Fodgængerne er også blevet sjovere at køre ned. I Carmageddon var fodgængere flade 2D figurer der gik i flere stumper bare man trillede ind i dem med 1 km/t. Det er nu blevet ændret. Nu er fodgængeren bygget op som 3D objekter. Dette betyder at de nu kan blive slynget over din bil når du rammer dem eller sendes en rutsjetur hen ad asfalten, eller man kan lige åbne bildøren og snitte en arm eller et ben af dem. Så hopper de bare skrigende videre. De kan også klare en del mere en deres kollegaer i forgængeren. Hvis man kun lige er rullet lige så stille ind i dem så falder de ikke til jorden i en rød pøl. De rejser sig bare op igen og skynder sig i modsat retning. De kan også finde på at kaste sig i døden for at undgå at blive fræset i asfalten. Dette resultere tit i nogle dramatiske og flotte fald, hvor fodgængeren vrider sig i luften og basker med armene inden det siger "SPLAT", og hvis man har held til det kan man skræmme dem ned i søer og floder. Så ligger de der og svømmer rundt, eller flyder livløse omkring hvis medfarten fra din kofanger til søen var for hård.
"Power ups"erne er der kommet mange nye af og nu kan nogle af dem aktiveres af spilleren. Der er selvfølgelig de sædvanlige med ekstra tid og afterburner, men derudover må man ikke snyde sig selv for "Pedestrian Repulsificator", en fjeder anordning som man kan skyde ud mod de, i forvejen, hårdt prøvede fodgængere, og derved sende dem ud på en mindre himmelvandring eller klaske dem op ad en mur. "Repulsificatoren" fås også i en modstander version. Den fungere som fodgænger versionen, men virker kun på dine modstandere. Dette er rart, for nu har de små gokarts og buggyer også en chance for at klaske de store biler op mod murerne. Af andre nævneværdige "power ups" er miner til at skyde efter fodgængere og modstandere, flammekastere og en kæmpekølle, der dasker efter bilen og som med lidt øvelse, er en formidabel modstander- og fodgænger kvaser.