City of Brass

City of Brass - Early Access

Den mest hårdkogte Aladdin-simulator, du nogensinde har oplevet, og et studie i hvordan man håndterer et koncept som Early Access.

Spillet befinder sig lige nu i Early Access, og anmeldelsen er baseret på version 0.3. GameReactor tager sig friheden til at anmelde titler i Early Access fordi udviklerne tager penge for produktet.

Da jeg, for første gang, bevæger mig ind i labyrinten af gader, huse, og korridorer, der tilsammen udgør kobberets by, kan jeg ikke andet, end at tænke på en ting - hvorfor er disse omgivelser så uudforsket i nutidens spiluniverser? Bevares, vi har Prince of Persia-serien, men det er efterhånden et årti siden vi hørte noget nyt på den front. Så var der vist også et lettere obskurt D&D-spil der hed Al-Qadim: The Genie's Curse fra 1994? Extinction, der er sat til udgivelse i foråret 2018, virker også lidt derhen af. Det jeg prøver at sige er, at det er på tide vi tager til Arabiens nat og Arabiens dag igen. Krumsabler, piske, høje tårne med spire af guld og kobber, fezen, alt sammen umiddelbart ikke til at se meget af i moderne spil.

Indtil nu, for City of Brass har det hele. Muligvis en anelse karikeret, men ikke desto mindre overdådigt er sceneriet som spyttet ud af næsen på Tusind og én Nats Eventyr. Lydsiden er ligeså helt på plads, rent tematisk, om end en anelse gemt væk i baggrunden. Du får tilbudt en pisk og en sabel, og så er det ellers i gang med at plyndre de vilde skatte der findes inden for byens mure. Indbyggerne er blevet straffet for deres grådighed, og alle er blevet kastet ud i en fæl udød. Hvorfor ikke drage fordel af det? Spillet tager form som en dungeon crawler-afart, i førstepersonsperspektiv, med tilhørende høj sværhedsgrad, permanent død, og det hele endda på tid. Derfor, ingen nølen! Man kunne vel kalde det en form for Prince of Persia Rogue-Lite, for at bruge en masse grimme væselord.

City of Brass
City of BrassCity of BrassCity of BrassCity of Brass

Opgaven i City of Brass er at nå til midten af byen for at forhandle med de almægtige genier, der har forbandet de grådige indbyggere, inden hele byen sænker i sandet igen. Eller det sidste forestiller jeg mig i hvert fald, for City of Brass er umiddelbart ikke så tung på historiefortælling. Hvilket også er til at forstå, eftersom spillet, i skrivende stund, er i et tidligt Early Access-stadie på Steam. City of Brass har dog allerede en meget flot finish, er yderst spilbar, og leverer allerede en langvarig spiloplevelse. Hvilket vil sige at efter et par timers spil var jeg stadig kun nået til niveau 2 ud af 13. Her er umiddelbart ingen rollespilselementer, på trods af genren, udover det ekstra udstyr du kan købe for fundne skatte, hos de gode genier som du møder på din vej. Eller hvis du er grådig, kan du vælge at hamstre, og se hvor meget du kan slippe væk med i sidste ende.

Derudover er alle baner tilfældigt genereret, hvilket betyder at ingen spiloplevelse nogensinde er den samme. Det er altså muligt at blive stukket ned af en fez-bærende zombie allerede fra første rum. Enten det, ellers bliver du dræbt i en fælde, for dem er der også masser af. Når du træder indenfor murene skal du forberede dig på spyd der skyder op fra gulvet, automatiske faldlemme, sand der bliver sprøjtet ud af vægge og så videre. Apropos fjender, så er rollelisten temmelig bred, med alt fra zombier uden arme til silkeklædte troldkvinder og voldsomme stenkæmper. City of Brass har også en temmelig interessant tilgang til alle disse. Udover en nødvendig bosskamp på hvert tredje niveau, som låser op for videre fremskridt, er der absolut ingen umiddelbar fordel ved at slås. Ingen erfaringspoint, ingen ekstra ting, det eneste fjenderne er til for, er at bremse dit fremskridt, og spilde din tid. Så pludselig skal man lære sig selv den yderste nødvendighedens kunst - dræb kun, hvis de står i vejen for dig. Det er en simpel genistreg, og jeg bliver meget bevidst om, hvor indgroet i mig det er, at slå fjenderne i gulvet.

Og ønsker man at indtage en plads på den indlagte online-måltavle, så bliver man også nødt til at spille med hjernemusklen, lige såvel som reaktionsmusklen. Fælderne kan sagtens bruges til at være ligeså meget en hjælp som en hindring, og hvis man er smart med sine indkøb, kan man få adgang til noget yderst kraftigt udstyr. Sidst jeg kiggede, så var topscoren på over 200.000, og hastighedsrekorden på knap ni-og-et-halvt minut. For at sætte det lidt i perspektiv tog det mig over ti minutter at komme til det tredje niveau med den første bosskamp, hvor jeg havde samlet mig omkring 700 point. "It is a long way to the top, if you want to rock and roll". For City of Brass er tydeligvis skabt ud fra en etos om venlig konkurrence mellem spillere, og ikke så meget som en singleplayer-oplevelse. Det forstærker den simple tilgang også - du bliver lynhurtigt sat i løb, og der er action, og point, fra første rum. Man bliver bidt, man bliver afhængig, og man skal lige slå sin egen rekord inden man går i seng. Funktionen "Daily Challenge", hvor man har ét forsøg til at komme så langt som muligt, afhjælper heller ikke denne konkurrencetrang - om det er med en selv eller andre. De medfølgende Steam-fora vrimler også med råd og vejledning, og det egentlig enormt fedt at se så meget komsammen, så tidligt i et spils levetid.

Derfor vil jeg gerne bringe et opråb til samtlige spilstudier verden over, der overvejer et Early Access-program for deres produkt. Se på Uppercut Games, og tag ved lære af dem. City of Brass er langt fra færdigt, men har stadig masser af timer i sig. Det er sådan her man håndterer en åben test, endda en hvor spillet skal købes først. Kernen er færdig, nu er det optimeringen der skal ordnes. Et sidespring fra selve anmeldelsen af spillet, ja, men et nødvendigt sidespring, som jeg mener bør nævnes. Selvom jeg tvivler på nogen store studier har repræsentanter ude, for at læse en dansk anmeldelse skrevet af en brækket arm.

City of Brass

Alt er dog ikke fryd og gammen. Hvilket jeg heller ikke havde forestillet mig. I kraft af at spillet ikke engang er tæt på en fuld udgivelsesversion endnu, så er der stadig en del mangler. Den givne sværhedsgrad skal stadig justeres, den kunstige intelligens mangler optimering, og så er der stadig animations- og bevægelsesfejl. Blandt andet fjender der, når du har kløvet dem med din krumsabel, eksploderer i langstrakte teksturer og spasmer rundt på banen. I spillet kan du også anskaffe dig en spøgelseskompagnon der holder fjender bi, men denne har en tendens til at stille sig i vejen ved udgange, og man kan ikke passere igennem ham, til trods for dennes ulegemlige form. Når vi nu er ved bizar opførsel, så findes der også på nuværende tidspunkt en nem måde at omgås fjender på - hop blot ned mellem to trapper, og de glemmer alt om dig. Selvom de stirrer direkte på dig. Selvom alle modstandere har evnen til at hoppe op, og ned, fra afsatser.

Hitboksen synes også at have drukket lidt for meget af natpotten, da man nogen gange rammer, andre gange ikke, fra samme afstand. Heldigvis gælder det samme for modstanderne. Endnu et lille sidespring - en tilbagevenden til sværhedsgraden. Her har Uppercut Games gjort endnu en interessant lille tilføjelse. Det var i hvert fald noget, der fik mig til at smile. Jo mere du spiller, jo flere såkaldte "Divine Burdens" låser du op for. Disse er kun til for at gøre spillet sværere. Sværhedsgraden er altså justerbar, men kun i den ene retning, og det er opad.

Som sagt, version nul-komma-tre. Når spillet allerede har det omfang det har nu, har jeg slet ikke fatteevne til at se hvor meget indhold der ender med at være, når City of Brass når version et-komma-nul. På trods af en del forståelige fejl og mangler, kan jeg kun anbefale at indkøbe spillet nu, om ikke andet end for at skyde lidt ekstra penge i et projekt der fortjener det. Som en stor fan af både The Binding of Isaac og Legends of Grimrock, skal der i hvert fald lyde en anbefaling herfra, og jeg glæder mig til mange timer i denne, fremtidige og færdige versioner.

♫ "Arabiens nat / det er halvmånens land / pas godt på dit liv / vær ikke naiv / i ørkenens sand" ♫

City of Brass
City of Brass