Undying er gysermesteren Clive Barkers forsøg på et spil, der beskriver en irsk families tragedie og får de små hår i nakken til at rejse sig gang på gang. En interaktiv gyser, der vil skræmme dig væk fra computeren, for så igen at trække dig tilbage og ind i Clive Barkers verden af skræk.
Clive Barker er kendt for utallige gyserfilm og bøger (nogle af dem børnebøger), og har høstet meget ros af blandt andet Stephen King, manden som de fleste nok vil kalde for Gysets Konge. Det er måske også derfor at Clive Barker kaldes for The Prince of Horror?
John Doe's Undying
Udviklingen af Undying gik faktisk igang inden Clive Barker kom til projektet, men det betyder ikke, at han ikke har fået indflydelse på spillet. Hele historien blev skrevet om, og Barker fik sat sit præg på spillet, som kun han ville kunne gøre det.
Den der bog med omslaget af menneskehud... er det en børnebog?
Hele den dystre historie starter i 1899, hvor Jeremiah Covenant og hans yngre søskende tager ud til nogle mystiske sten, der står på en afsides ø. Her læser Jeremiah op af en støvet bog fra faderens bibliotek, og noget i den dybe undergrund vækkes til live...
Flere år efter er Jeremiahs fire søskende alle døde eller forsvundet og hans eget helbred blivere svagere og svagere på grund af kræft, samtidig med at han plages af sin bror Aarons genfærd. Flere af tjenestefolkene påstår at de har set den yngste søster Lizbeth om natten. Som en sidste udvej tilkalder Jeremiah sin galme krigskammerat, Patrick Galloway, som skylder ham en tjeneste, og for øvrigt besidder okkulte evner.
Jeremiah var engang Patricks overordnede i en specialstyrke under den foreliggende krig, hvis mål var at dæmpe bondehærens angst for magien fra de fordækte Trsanti-sigøjnere. Patricks evner indenfor det okkulte har sendt ham rejsende rundt i hele Europa, lige indtil den dag hvor han vender tilbage til sin hjemegn og hører Jeremiahs bøn om hjælp.
Entré Patrick
Præcis her træder spilleren ind i rollen som Patrick, netop som han træder ind af den rustne port til Covenant-familiens landsted, en sted hærget af fortidens dystre hændelser og familiens forbandede fortid. Hvad skete der dengang ude på øen med de mystiske sten? Hvad blev vækket til live og var det nøje planlagt eller var det blot nogle børns uskyldige leg med nogle bøger, som de aldrig skulle have haft adgang til? Det kan kun de næste mange timers spil afsløre.
Ikke kun hjernedød vold
Patrick Galloway er som sagt ikke en helt almidelig mand. Under krigen kæmpede han mod sigøjnere og der erhvervede han sig en mærkværdig grøn sten, kaldet The Gel'ziabar Stone. Denne sten har givet Patrick indsigt i det okkulte og en evne til at se tilbage i fortiden ved hjælp af sort magi. Og netop denne evne får Patrick brug for under sin udforskning af de skeletter, Jeremiah Covenant har i skabet. Ofte hører man en stemme der ud af intet hvisker "Look!", og bruger man Patricks evne får man indblik i de ting på Covenant-landstedet som er skjult for normale dødelige. De skjulte ting kan være alt lige fra samtaler, som ikke var ment for Patricks ører, til malerier der pludselig forvandles til blodige satiriske parodier på Jeremiahs nu forsvundne søskende.
Han er jo en ren Copperfield!
Det er dog ikke kun irgrønne brosten og håndvåben som Patrick har til hjælp. Igennem hele spillet udvider han nemlig sit arsenal af mere eller mindre sort magi, som kan bidrage til nedlægningen af udøde, dæmoner og hedenske sigøjnere.
Blandt andet kan Patrick bruge formularen "Invoke" på nyslagtede modstandere, som så rejser sig og træder til i kampen imod deres endnu levende fæller. Er det ikke nok til at stille blodtørsten, kan den også bruges til at få sigøjnere til at blæse hjernen ud på sig selv. Absolut god underholdning.