Dansk
Gamereactor
previews
Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

Dækkene hviner og mudderet sprøjter i Colins nyeste digitale racer. Martin har sat sig bag rattet på den seneste racer og fortæller alt om oplevelsen...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Det er ikke specielt mange ting, Codemasters er kendt for i denne verden, altså lige bortset fra deres evigt tilbagevendende rallyserie med ikonet Colin McRae som frontfigur. Codemasters har høstet en succes, som kun få bilserier har overgået, og sammen med rallyserier som Rallisport Challenge og WRC, satte de tre sig trygt og solidt på markedet. Men tiderne ændrer sig og de seneste par år er subgenren næsten forsvundet fra spilhylderne. Det er dette, Codemasters søger at råde bod på, da de nu har valgt at finde deres yndlings-rallykører frem igen og sender ham en tur gennem det våde mudder.

Tidligere var en udgivelse om året obligatorisk for serien, men det må tilsyneladende have kvalt lysten hos den amerikanske udvikler, da det nu er to år siden den skotske rallymester sidst sad bag rattet. Det har givet et pusterum hos Codemasters, og det ser nu ud til at serien vender tilbage for fuld skrue, om end meget stadig er ved at samme.

Pusterummet må først og fremmest have givet udvikleren muligheden for virkelig at tæmme de enorme kræfter, som ligger gemt i næstegenerationskonsollerne, for Dirt ser ikke mindre end fabelagtigt ud. Alt fra lyskilder, teksturer og partikeleffekter ser blændende ud. Støvet fra
modkørernes skridende dæk hvirvles op og skaber en tyk sky, som kan fuldstændigt blokere dit udsyn, hvis du lægger dig i baghjulet af dem og måden lyset falder på, varierer fra bane til bane afhængigt af tidspunktet på dagen og på hvilke omgivelser, du kører i. Alt er bygget op fra bunden af og det kører på udviklerens spritnye engine, uden at maskinen hoster det mindste, når de flotte landskaber drøner forbi. Om de amerikanske ørkenlandskaber er kommet med bare for at give lidt ekstra appel til dem, der faldt pladask for Motorstorm, skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan kun stå inde for at de ser fantastiske ud.

Kritikken af serien har tidligere gået på, at der var gjort for lidt ud af baggrundene og at ugennemtrængelige mure af træer afskærmede hele banen, men det rettes der nu op på. Fra mørke heder i Storbritannien og kringlede, italienske margueritruter, til ørkenlandskaberne i Amerika, imponerer Dirts tekniske side, når horisonten strækker sig ud i evigheden og en blodrød sol stiger ned bag bjergtoppene.

Dette er en annonce:

Hovedrollen tilfalder naturligvis stadig bilerne, og hvis du er bilfanatiker eller rallyentusiast, vil du højst sandsynligt lægge mærke til den enorme opmærksomhed og mængde arbejde, der er blevet lagt i hver enkelt bil. Hver eneste af spillets 46 biler, er blevet til gennem tonsvis af fotografier fra alle tænkelige vinkler og ved en nærmest sygelig, perfektionistisk sans for detaljer.

Colin McRae-serien har altid været kendetegnet ved at være renset for unødige gimmicks, og i stedet være bygget op omkring et solidt gameplay, der altid har stået for den rene, rå og realistiske rallyoplevelse (pyha, det var mange r'er). Det er frem for alt en rallysimulator, så arkadefolket må vente lidt endnu. Bilernes fysik har altid været omdrejningspunktet for serien, og endnu engang er det realismen, der er sat i højsædet. Bilfysikken er en af de få ting, som er blevet opdateret, hver gang et nyt spil i serien har ramt gaden, og med Dirt har det nu nået et niveau, som jeg har svært at se, hvordan det skulle blive overgået, og inden du spørger, så nej, jeg har aldrig prøvet at køre i en Empreza 06 på Japans snørklede bjergveje med 140 km/t, men når jeg gør det i Dirt, så føles det yderst overbevisende.

Efterhånden som din bil bliver skadet, bliver styringen forværret, og efter et par sammenstød med de andre bilister, skal du virkelig til at hive og trække i styrepindene for at holde din firhjulstrækker midt på vejen. Bilerne reagerer meget forskelligt i forhold til hvilke klasser de tilhører, og det samme sker, når underlaget skifter fra asfalt til grus, eller fra sand til mudder, hvilket ofte sker flere gange i løbet af samme bane. Din aggressivitet skal altså altid varieres efter omgivelserne, du kører i. Er du ikke vant til serien, vil du finde dig selv langt væk fra podiepladserne, de første adskillige timer du bruger i Dirt, da sværhedsgraden kan være utilgivende i starten. Der er lagt stor vægt på, at dem der øver sig og virkelig investerer tid på at blive bedre, vil blive belønnet i sidste ende, præcis som det skal være i et godt rallyspil.

Endnu en ting, som yderligere slår realismen fast med syvtommerssøm, er spillets imponerende skadesmodel, som er den mest overbevisende, jeg nogensinde har oplevet. Kølerhjelmen krøller sammen fuldstændigt afhængigt af den måde du rammer autoværnet på, som i denne omgang også påvirkes af din kørsel. Malingen skrabes af skørterne, ruden knuses ved kraftige stenslag, mudderet klasker op ad siderne og hele karosseriet vil bære præg af, hvordan du kørte sidste omgang.

Dette er en annonce:

Af spilmodes tilbyder Dirt den sædvanlige omgang Championship, Career, multiplayer, og som noget helt nyt er der nu også Rally World, en slags instant action-tilføjelse, der tillader dig at køre et enkelt løb af forskellige slags, uafhængigt af andre, hvis du altså ikke har så meget tid, inden du skal ud af døren. Nye ting, såsom hill climb og buggyer, er også blevet tilføjet, men det vigtige er, at ingen af delene føles påklistrede. Colin McRae-seriens største force har altid været det gimmicksfri gameplay, og det har Codemasters ikke glemt.

Codemasters har haft en pause fra serien, og det samme har vi, så selvom der ikke er sket nogle kvantespring indenfor serien, er der ingen grund til at gensynet med den skotske champ, ikke bliver glædeligt. Jeg er i hvert fald klar til at tage en tur gennem mudderet igen, når sommeren er over os og Dirt rammer butikkerne.

Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt
Colin McRae: Dirt

Relaterede tekster

Colin McRae: DirtScore

Colin McRae: Dirt

ANMELDELSE. Skrevet af Jesper Nielsen

Colin McRae-serien har en lang og stolt fortid bag sig som rally-spillenes ukronede konge, men er den tid forbi med Dirt?

Colin McRae: Dirt

Colin McRae: Dirt

PREVIEW. Skrevet af Martin B. Larsen

Dækkene hviner og mudderet sprøjter i Colins nyeste digitale racer. Martin har sat sig bag rattet på den seneste racer og fortæller alt om oplevelsen...



Indlæser mere indhold