Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Colin McRae Rally 04

Colin McRae Rally 04

Jeg synes ikke, at det er længe siden jeg sad med sidste udspil i Codemasters lystigt rumlende rallyserie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Jeg synes ikke, at det er længe siden jeg sad med sidste udspil i Codemasters lystigt rumlende rallyserie. Indtrykket var da ganske positivt, hvor især den åbenlyse opmærksomhed mod de styringsmæssige egenskaber skinnede igennem. Desværre var det hele en lidt begrænset oplevelse, hvor levetiden tog nogle seriøse slag grundet en neddroslet karrieredel og en useriøs multispiller-del. Efter at have siddet limet til skærmen i en udefinerbar periode, kan jeg med flimrende øjne fortælle, at Colin McRae 4.0 er alt det, som treeren burde have været. Et vandfald af muligheder plasker sig hengivent over en nærmest sublim kontrol.

HQ

Allerede fra første færd i menuernes krinkelkroge bemærkes de fagre nye verdner. Codemasters har heldigvis sluppet deres ambition om, at man udelukkende skal kunne agere Colin McRaes alter ego, og har nu givet frit spil på rouletten. Nye talenter vil opstå fra mulden, og tage kampen op med de etablerede navne. Under de dunkende rytmer og den tunge basgang gemmer der sig potentialer i form af masser af hestekræfter, mudderræs og køreglæde. Talenterne og fantasien er helt åbenlyst givet frit spil, hvilket resulterer i, at man pludselig kan drøne rundt i en 2CV eller tager kampen op med originale baner fra det første Colin McRae. Muligheden for at åbne op for nye - relevante - baner og køretøjer giver ganske naturligt et boost til holdbarheden.

Med ansigtet fortrukket i koncentration slippes man løs på nogle af verdens mest krævende baner. Her får man habil udfordring gennem en herlig kombination af fysik, underlag og omgivelser. Alt er synligt optimeret til lejligheden, og stiller i sit stiveste skrud. Bilen opfører sig realistisk på en arcadeagtig facon. Med dette selvmodsigende udsagn skal forstås, at bilens bevægelse og følelse er realistisk, men samtidig er begivenhederne holdt på et niveau, hvor alle kan være med. Kontrollen giver lækker respons på skærmen. I stedet for blot at dreje omkring en enkelt akse, så virker bevægelserne langt mere overbevisende, hvor vognens fire hjørner kommer mere i spil. Man begraves i en speeder/bremse leg, hvor timingen giver genskin i en afsporet oktandans.

Næste skridt er, at underlaget giver sit besyv til hændelserne, hvor der udspilles et intermezzo over græs til mudder. Man kan næsten mærke, hvordan hjulene hidsigt roterer i græsset, kun for at bide sig stædigt fast når du endelig returnerer til asfaltens sikre havn. Den mærkbare forskel gør også, at man reelt får forandring alt efter, hvor i verden man befinder sig. Det giver helt sikkert nogle favoritarenaer, hvor man virkeligt kan excellere. Desværre er det stadig lidt uigennemskueligt, hvornår man bevæger sig udenfor områdernes usynlige grænser. Mens man drøner af sted åbner der sig ofte muligheder for fikse genveje, hvor man elegant stryger hen over en mark, og stjæler vigtige sekunder. Her opvises en inkonsistens, hvor projektet nogle gange lykkedes mens man andre gange pænt må respawne tilbage på hovedvejen. Nu hvor man har mestret udførelsen af underlaget, så ville det altså være rart, hvis man kunne udnytte potentialet lidt bedre.

Nu hvor vi har bevæget os ind på lidt mavesurhed, så må der også falde lidt hammerslag over de evigt generiske omgivelser. Nu hvor vi trakteres med så lækre bilmodeller, og af og til ser opsejling til lidt effektrytteri - hvorfor så ikke gå hele vejen? I stedet må man nøjes med at drøne igennem en tilsyneladende 2dimensionel verden, hvor eksempelvis små buske åbenbart er lavet af uforgængeligt materiale. Derudover så er der tendens til pop-up, hvor man eksempelvis kan køre ved siden af et hegn, der tilsyneladende konstant ender en meter længere fremme - og så alligevel fortsætter. Lyden hopper heldigvis over på en anden boldgade, med sprød interaktiv motorstøj og et væld af stemningsfulde lydeffekter. Den lækre skratten af turboen, dækkens hvinen og undervognen der giver sig, er alt sammen med til at gøde atmosfære over begivenhederne.

Dette er en annonce:

Der er denne gang gjort betydeligt mere ud af multispilleroplevelsen, hvor man jagter rundt på de actionspækkede baner med spøgelsesvogne som mål. Banernes længde, den intuitive styring og den ligefremme underholdning gør, at tiden rinder forbi i et højt tempo. Via Xbox Live kan man indvie verden i sine superbe tider, men desværre er Codemasters ikke gået hele vejen, så man kan ikke konkurrere med folk gennem sin bredbåndsforbindelse - lidt en skam. På trods af et par småfejl, så er det et gennemført produkt, hvor man kan finde mange timers solid underholdning. Karakteren suppleres med en solid pil i vejret.

07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Flot, poleret og drønhurtig rally oplevelse til rally fans.
-
Lidt kedelige landskaber og flade omgivelser fra tid til anden.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Colin McRae Rally 04Score

Colin McRae Rally 04

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

For mange er Colin McRae-serien det ultimative inden for rallyspil, og serien er uden tvivl populær blandt rally-wannabes.

Colin McRae Rally 04 – screens

Colin McRae Rally 04 – screens

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Det var vel egentlig selvsagt, at Codemasters ville diske op med endnu en rallyoplevelse i den sublime Colin McRae serie, og nu har firmaet sluppet de første screens fra både PlayStation 2 og Xbox - og vi har dem indenfor.



Indlæser mere indhold