Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Command & Conquer 3: Kane's Wrath

Kane er ude efter hævn og har du spillet Command & Conquer før, ved du præcis hvad der er i vente. Martin har kommanderet rundt med tropperne...

Jeg var i Kina for et par år siden, og er der en ting jeg kan huske rejsebøgerne fortalte om, udover turistattraktionerne naturligvis, så var det den lynhurtige udvikling som landet var i gang med. Udviklingen gælder alle Kinas aspekter og en af rejsebøgernes fælles påstande, var at hvis du genbesøgte en storby, du havde besøgt ti år tidligere, ville du ikke kunne genkende byen igen. Så hurtigt gik det. Det er ikke ti år siden jeg var i Kina og jeg har heller ikke været derovre siden, så jeg kan ikke bekræfte rejseguidernes påstand, men til gengæld kan jeg bekræfte at den samme rivende udvikling langt fra er at finde i Command & Conquer-serien. Her er der nemlig til gengæld gået ca. ti år siden jeg stiftede bekendtskab med strategikongen, og efter en uges tid med Kane's Wrath, kan jeg konkludere, at udvikling har der ikke været meget af.

Egentlig havde jeg ikke forventet andet eller sat snuden op efter noget nyt, men alligevel lamslog mig det en smule, at missionerne var stort set de samme, som jeg fuldførte tilbage i 1997. Angrib denne base, forsvar dette område, beskyt denne konvoj. Som sædvanligt bliver det hele præsenteret gennem introvideoerne med rigtige skuespillere, men tam dialog og overdrevent skuespil, er gjort at de har mistet deres charme. For mig var de kun til irritation og blev snart fluks sprunget over. Og det samme kan jeg anbefale dig at gøre, ikke kun angående filmsekvenserne, men faktisk ved hele kampagnen. Har du spillet et hvilket som helst spil i serien før, har du set hvad Kane's Wrath byder på og da handlingen er ret ligegyldig, kan du ligeså godt spare dig besværet.

Et sted hvor Kane's Wrath dog gør fremskridt, er i styringen. Den tilvante PC-styring blev sidste gang kvalt nedover Xbox 360 controlleren uden den store omtanke. Ja, det fungerede, men også kun lige. EA er tydeligvis blevet inspireret af styringen Universe at War: Earth Assault, da et nyt kommandohjul, der bringes frem af et tryk på den højre trigger, har erstattet menusystemet i Tiberium Wars. Det har gjort din rolle som øverstbefalende på slagmarken langt mere flydende og naturlig og derfor også hurtigere. Det er hurtigere at vænne sig til det og nemmere at følge med når den aggressive kunstige intelligens, der tydeligvis ikke er blevet nedjusteret siden PC-udgaven, skånselsløst angriber dig. Der er stadig god plads til forbedringer for at gøre real time strategi mere brugervenligt for konsolpublikummet, men det her er klart et skridt i den rigtige retning.

Kampagnen skuffer fælt for dem, der forventer bare en lille smule mere end genrens standard, men til gengæld er multiplayerdelen langt mere imødekommende. Ni forskellige fraktioner, eller egentlig bare tre forskellige, hver med tre underinddelinger, danner rammer for kampene. Hovedattraktionen må være kampene mod andre ligesindede strateger på Xbox Live, men også uden at hoppe på bredbåndet, er der mulighed for at teste dine færdigheder. Kane's Challenge er halvfems hurtigkampe, ti med hver fraktion, hvor du hurtigt kan lære de forskellige racers styrker og svagheder at kende. Selvfølgelig er der gengangere blandt tropperne de forskellige fraktioner imellem, men at eksperimenterer med de forskellige styrker er stadig skægt.

Selvom styringen har modtaget større opmærksomhed end andre konsolspil i samme genre, er det alligevel meget tydeligt at mærke, at der er tale om en konvertering af et PC-spil. For at genren virkelig kan slå igennem på konsol, er det nødvendigt at projekterne bliver skræddersyet til et joypad fra starten af, som det var tilfældet med det herlige Civilization Revolutions. Det er en ting Command & Conquer kunne tage ved lære af, men allerhelst så jeg at missionsstrukturerne blev lavet kraftigt om i stedet. Hvorfor ikke nogen spiltyper a la King of The Hill, eller et pointsystem, der belønnede mange forskellige små ting i stedet for bare at smadre modstanderens base til ukendelighed igen og igen?

"If it ain't broke, don't fix it" kunne være undertitlen på samtlige spil i serien gennem de sidste ti år, men parolen er nærmere et tegn på frygt end på selvsikkerhed. Frygt for at erobre nyt territorium, hvilket jo er ret ironisk, genren taget i betragtning. Kan du acceptere at missionerne er de samme du tidligere har spillet og det hele ligner sig selv, så er Kane's Wrath et godt køb med en god levetid, mens hvis du som jeg, skal bruge bare en smule mere end hvad tidligere udgivelser har budt på, så står Kane's Wrath som ganske fornuftigt, men heller ikke mere.

Command & Conquer 3: Kane's Wrath
Command & Conquer 3: Kane's Wrath
Command & Conquer 3: Kane's Wrath