Cossacks: Back to War

Cossacks: Back to War

Realtime-strategi-genren er mere end almindeligt sejlivet. Der er nærmest ingen grænser for hvor og i hvilken historisk - eller fiktiv - sammenhæng spillene foregår.

Realtime-strategi-genren er mere end almindeligt sejlivet. Der er nærmest ingen grænser for hvor og i hvilken historisk - eller fiktiv - sammenhæng spillene foregår. Hvor det fremragende Medieval Total War udspiller sig et par hundrede år tidligere er universet i Cossacks-serien hentet fra 1700- 1800-tallets Europa. De til tider blodige stridigheder mellem nationer, fyrstendømmer og adelsslægter har i hvert fald inspireret til endnu en udvidelsespakke til det oprindelige Cossacks-spil.

Nu med lidt flere lande
Back to War introducerer Ungarn og Schweiz med dertil hørende enheder, så Cossacks nu omfatter 20 nationer i alt, og for lokalpatrioter er det måske værd at minde om, at Danmark også indgår i spillet - som en lille påmindelse om Danmarks korte karriere som europæisk stormagt. Dertil kommer en bereden beduin-enhed, på kamel altså - som kan anvendes af Algeriet og Tyrkiet. Dertil kommer omkring 101 nye single-player-missioner, som desværre ikke hænger sammen, så spilleren kan få en fornemmelse af en større politisk, historisk eller militær sammenhæng. Hvis det ikke er nok, kan man tegne sine egne kort eller lade en spillets random map generator rulle nye slagmarker. Her man mulighed for at indstille landskab, herunder hvilken slags underlag - jord, sten, muld osv. - slaget skal stå på, og ikke mindst om udgangspunktet for missionen skal være fredstid eller tiltagende troppekoncentration mellem nationer. Som en ekstra lækkerbisken er der inkluderet en mod med yderligere 30 enheder og 3 kanoner.

Som udvidelsespakke skiller Back to War sig ud ved ikke at kræve det oprindelige Cossacks-spil for at køre, mens spillet på den anden side integrerer de spillerens save-games og indstillinger i øvrigt. Så nye spillere kan sagtens stå på hér. Rent visuelt præsenterer Back to War sig nydeligt, uden ligefrem at være prangende. Det ligner på mange måde spil som Age of Empires, om end fokus hér er mere direkte på taktiske og strategiske overvejelser under kamp, hvilket selvfølgelig også påvirker stemningen i spillet.

Der sker en fandens masse
Slagene afvikles i realtime med op mod 8.000 enheder på skærmen samtidig, så man skal ligesom i forgængeren ikke forvente den helt store detaljerigdom. Til gengæld er enhedernes bevægelser flydende, og der er - lige som Command & Conquer-universet - blevet plads til, at enheder, der ikke er sat i aktivitet, tydeligt keder sig. Ellers står det centralt i gameplayet, at man ikke konstant skal holde øje med, hvad éns enheder render og laver. Men Cossacks: Back to War er langt fra bare et realtime-strategispil. Ressourcestyringen og opgraderingsmulighederne for den enkelte enhedstype tangerer rollespil af Warhammer-typen, om end man i Cossacks finder historiens vingesus fra 30-årskrigen, den ukrainske uafhængighedskrig osv. Udviklingen af spillerens nation afhænger således ikke bare af udfaldet af krigshandlinger. I forhold til et spil som Medieval Total War indgår omgivelserne mere interaktivt, f.eks. i form af brugen af færger, når tropper skal transporteres over vand.

I multiplayer-mode er muligheden for at overskue det igangværende online-spil - det såkaldte VIZOR-system - blevet forbedret, samtidig med at man kan trække råd og vejledning fra garvede spillere. Dertil kommer det månedlige Cossacks-championship, som er forbeholdt de øverste 100 spillere ifølge det rating-system, som blev introduceret i udvidelsespakken: The Art of War.

Ikke helt oppe og ringe
Cossacks: Back to War befinder sig måske ikke på samme overdådigt visuelle niveau som Age of Empires-serien. Til gengæld har spillet en fornuftig balance mellem ressourceadministration og brug af krudt og kugler, som nok skal holde strategi-entusiaster fanget. En række af single-player-missionerne er dog fornærmende korte. Dermed bliver helhedsindtrykket godt, lige på kanten af udmærket, om end spillet i grunden ikke byder på epokegørende nyheder, men blot gør velkendt og omfattende spil-terræn endnu større og detaljeret. Og så må jeg altså rende. Jeg har lige nogle osmanner, der har invaderet én af mine øer, og jeg skal sørge for transport af mine tropper, inden de osmanniske kanonkugler har sænket mine færger.

8 / 10
+
Krævende og fyldt med udfordringer. Virkelig noget at gå i gang med.