Så det hedder Crackdown 3 alligevel. Til at starte med ønskede de ikke at bruge det navn, men nu har de valgt at tage det til sig. Sandkasse-actionspillet leverer præcis hvad du ønsker som fan. Maksimalt kaos i en åben verden, hvor alt kan knuses, ødelægges, destrueres. Dog skal man skelne imellem singleplayer-kampagnen, offline kooperativt spil og multiplayer-suiten. Der er store forskelle at finde her, fordi Crackdown er den allerførste titel, der demonstrere fordelene ved Cloud Computing, altså at dele af processoropgaven bliver overladt til skyen. Tidligere er denne teknologi kun blevet brugt via Forza's Drivatar-system, og det har været besværligt at demonstrere fordelene på en forståelig måde.
I Crackdown 3's online-del er den primære forskel, at hele spillets storby faktisk kan ødelægges, og sprænges synder og sammen. Man kan bruge flere minutter på knuse én betonvæg, og se hvordan materialet smuldrer, og skaber tilpasselige huller i strukturen. Samtidig ryger der fysiske og animerede stykker af væggen, og på den anden side af væggen ligger der også dele af beton rundt på gulvet. Teoretisk set kan alle strukturer, ja alt i virkeligheden, ødelægges, og kan knuses ned til de mindste fragmenter. Dog er det en del lettere at jævne en 40 etagers skyskraber med jorden, ved at bruge en bazooka, i stedet for at bruge godt gammeldags bly. Store strukturer vil falde, og til sidst kollapse helt, eller eksplodere inde fra, når gas-ledningerne antændes. Hvis én skyskraber vælter, er det muligt at den falder ind i en anden, som til sidst skaber en domino-effekt af dimensioner.
Tricket bag denne imponerende ødelæggelse er, at online-delen af spillet har adgang til servere i skyen. På grund af denne forbindelse, har spillet adgang til mange flere hestekræfter, og derfor kan destruktionen blive langt mere detaljeret. I løbet af vores korte hands-on session med spillet, formåede vi at få 14 forskellige server op og spille, som havde travlt med at udregne og håndtere vragresterne og kaosset. Der er ingen begrænsinger på, hvor mange servere du kan benytte, da "det jo er Microsoft", som udvikleren så smukt siger det. Den potentielle processorkraft er faktisk 20 gang højere end en enkelt konsol kan producere. Online-delen vil derfor være meget anderledes end offline-delen, og faktisk er det næsten et helt andet spil.
Denne gigantiske legeplads vil være tilgængelig via en online kooperativ kampagne, men der er også et udvalg af multiplayer-modes. Vi kan dyste mod hinanden i en Deathmatch, kæmpe sammen i hold og nyde hvordan byen hurtigt bliver det farligste våben i spillerens arsenal. Hvis du har lavet dig selv en sniper-rede på toppen af en bygning, kan du hurtigt blive offer for både direkte og indirekte angreb, og at styrte mod jorden sammen med resten af bygningen efter et direkte bazooka-angreb, er selvfølgelig ret så sundhedsskadeligt. Vi er blevet bombarderet af raketter, sniper-rifler og pistoler - udvalget af stort, og indeholder alle de våben du forventer.
Spillets udseende er baseret på dets forgængere, men selvfølgelig ser den tegneseriebaserede grafik endnu bedre ud her end tidligere. Dette gælder både for off- og online-delen. Kampagnen gør det hurtigt tydeligt, hvilken form for spil Crackdown 3 egentlig er: en vertikal 3D-platformer. Som enten en mandlige eller kvindelig agent, skal man ryde byen for mafiabosser. Disse gangsters kan dræbes i en uvilkårlig rækkefølge. Vi skulle gerne få et mere nuanceret narrativ denne gang, der skal hjælpe spilleren med at forstå karakterens had mod disse skurke, der konstant hacker byens mange facadereklamer, for at kaste spydige ord efter helten eller heltinden.
Hver agent har fem statistikker (løb, skyderi, power, eksplosioner og køreevne), som forøges i løbet af spillet. Hver agent har også sit eget personlige køretøj, samt en række specielle evner. Bilerne er desuden utroligt tilpasselige, og nogle af dem kan endda projektere figurer rundt om dem. Der ser fedt ud, men hvilken rolle dette kommer til at spille, ved vi endnu ikke.
En anden ny tilføjelse er den såkaldte "hate-bar", der forekommer på den højre side af skærmen. Denne stiger hver gang fjenderne bliver skidesure over at du ødelægger deres egendomme, til det punkt hvor de sætter alt ind efter at dræbe dig. Dette betyder til sidst, at bosserne selv kryber frem fra deres skjul, så du kan planlægge og eksekvere dit eget angreb. Dog kigger disse bosser frem med en masse beskyttelse, blandt andet i form af et exo-suit, som kræver ekstraordinær destruktion, såsom gas-eksplosioner eller faldende bygninger, for at blive besejret. Samtidig skal man dog minimere civile tab, og det virker en smule malplaceret, da hele spillet er centreret rundt om destruktion.
Crackdown 3 skulle gerne give fans af serien præcis hvad de vil have. Du får mere af det du kender, men det er kun blevet bedre og mere teknisk raffineret. Den store innovation findes hverken i spillets mekanikker, ellers dets grafik, men igennem multiplayer-delens Cloud Computing-teknologi. Formularen for succes står således på papiret: S = S x K. Altså Sjov = Skyen x Kaos. Lad os derfor håbe på, at der er masser af kaos, for det spillets stærkeste kort på hånden, og uden kaos og destruktion, har du ikke en chance imod byens mafiabosser.