Crow Country

Crow Country

Kantet grafik og Resident Evil-inspirerede mekanikker - vi har kigget på gyserspillet Crow Country.

I takt med at spil bliver mere teknologisk avancerede, leder flere og flere efter mere enkle oplevelser, der transporterer os tilbage i tiden. Det seneste spil, der forsøger at udnytte vores nostalgiske barndomsminder, hedder Crow Country, og ligesom tidligere tiders klassikere formår det at skabe en hyggelig atmosfære med få midler, samtidig med at det byder på en spændende historie.

Det visuelle er det første, man lægger mærke til, når man starter dette indie-eventyr, og som langt de fleste PlayStation- eller Sega Saturn-titler fra fortiden består grafikken af enkle og firkantede polygoner. Med det blotte øje minder det meget om spil, der blev udgivet til de førnævnte konsoller omkring 1997, men selv om det er minimalistisk i sit design, formår det at formidle en overraskende mængde detaljer og følelser gennem en klog håndtering af de selvpålagte begrænsninger.

Genren, de opererer i, er "Survival Horror", men det er naturligvis ikke den slags horror med visuelt groteske billeder og "jump scares" i stride strømme, det handler om, men her er det stemningen, der fungerer som ledestjerne, og det at få lov til at opklare et mysterium, der bliver mere og mere ubehageligt, jo længere man kommer. Det er måske ikke den bedste historie derude, men udviklerne formår at fastholde et fokus og en interesse hele vejen til slutningen.

Crow Country

Jeg vil ikke afsløre for meget om selve historien (da fortællingen er en af de større fornøjelser i det pågældende spil), men kort fortalt indtager du rollen som Mara Forest, en nysgerrig sjæl, der rejser til en forladt forlystelsespark, hvor flere overnaturlige begivenheder har fundet sted, efter at grundlæggeren Edward Crow er forsvundet. Først ser det ud til, at det hele bare er røverhistorier, men jo mere du udforsker de forladte forlystelser og lokaler, jo mere går det op for dig, at der er en foruroligende mængde sandhed bag alle myterne og historierne.

Du er dog ikke helt forsvarsløs, når tingene begynder at falde fra hinanden, og du kan bruge genstande og skydevåben til at forsvare dig mod forskellige uhyrer. Fokus i oplevelsen er ganske vist mest på at løse gåder og tage del i historien ligesom i spil som Resident Evil, men actionøjeblikkene giver et godt afbræk fra stilheden, og det er rart at få renset ud i den ubehagelige atmosfære med et par solide eksplosioner og ildkampe i ny og næ. Selve sigtet kan dog føles lidt forældet og klodset for den uerfarne, da man ser alting oppefra, men hvis man var med, da det skete i slutningen af 90'erne, vil man føle sig hjemme i den lidt mere arkaiske styring.

Crow Country

Crow Country er også næsten perfekt i sin spillængde. Det tager et sted mellem 6-8 timer at gennemføre det hele, og så er det ikke for kort til, at man føler, at man ikke har fået noget for pengene, samtidig med at man ikke slæber sig af sted og udvander oplevelsen. Da rulleteksterne begyndte at rulle, følte jeg mig simpelthen meget tilfreds med det, jeg havde fået, og når man tænker på, at prisen ligger på omkring 150 danske kroner, kan man ikke klage over værdien.

For når alt kommer til alt, er Crow Country et meget velkomponeret horror-eventyr, der blander det bedste fra fortiden, uden at vi behøver at hive vores gamle Sega Saturn ud af skabet. Selvfølgelig er det ikke noget mesterværk på samme måde som de åbenlyse inspirationskilder var det for 25 år siden, men for dem, der gerne vil opleve den samme slags genialitet, som fandt sted i den første Playstation-æra, er Crow Country en god mulighed for at forkæle sig selv nu i sommermånederne.

Crow Country
8 / 10
+