CT Special Forces

CT Special Forces

Helt i takt med tiden - holder terroristbekæmpelse sit indtog på de mindste og forhåbentlig endnu uskyldige spilleres Game Boy Advance.

Helt i takt med tiden - holder terroristbekæmpelse sit indtog på de mindste og forhåbentlig endnu uskyldige spilleres Gameboy Advance. Fra det franske udviklerhold LSP finder man således CT Special Forces, hvor verden er truet af en terrorgruppe, der kalder sig ’The Network’. Det er nu din opgave, som leder denne specialstyrke at rejse rundt for at bekæmpe terrorister på 4 forskellige lokationer, verden over.

Shoot ’em up der holder
Nu skal man selvfølgelig ikke forvente at forvente et team-baseret a la Ghost Recon, men spillets cocktail af klassiske platform- og shoot’em’up-dyder er nu alligevel ganske effektiv. Langt hovedparten af spillets levels afvikles som et traditionelt platform-spil, hvor man ser begivenhederne fra siden. Det gælder både i sneklædte bjerglandskaber, tætbevoksede jungleområder, solbeskinnede ørkener osv. Missionerne er prisværdigt enkle: Overlev - og skyd om nødvendigt de modstandere, der står dig i vejen. I flere levels er der dog et sekundært mål, som også bør opfyldes af hensyn til mulighederne for at gennemføre de sværere missioner, der følger senere i spillet.

Et skridt frem, og to...
Nu er det imidlertid langt fra let at rykke frem. Til at starte med, støder man kun på riffelbevæbnede modstandere, men snart skal man passe på granatkastende skurke, der har gravet sig ned, på jeeps, fyldt med tungt bevæbnede terrorister osv. Spillet har en passende og jævnt stigende sværhedsgrad, hvor udfordringerne sjældent er mere vanskelige, end at man kan følge med - og alligevel opleve en ganske pæn portion spilleglæde.

Det er ikke mindst variationen i det klassiske gameplay, der gør CT Special Forces til andet og mere end ’bare’ et platformspil. Bevares, spilfiguren skal f.eks. kæmpe og skyde sig vej op af et bjerg, finde de rigtige sten og genveje til næste afsats, helt som i det allerførste Duke Nukem-spil. Men der er også faldskærmsudspring, som typisk er den måde spilfiguren kommer videre på i banen, når han står på toppen af et bjerg og tilsyneladende ikke kan komme videre. Pas dog på ikke at ramme klippevægge - eller at falde for hurtigt. Endelig er der afsnit af spillet, hvor man skal styre en helikopter gennem områder, der er spækket med fjendtlige missil-batterier.

Styringen af CT Special Forces er lækker. Et tryk A-knappen får figuren til at hoppe, mens B-knappen affyrer det aktuelt valgte våben. Figuren bevæger sig til siderne med controllerens D-pad, ligesom den også benyttes til at pege det valgte våben opad. På den måde kan man få ram på terroristernes vagtposter, uden at udsætte sig selv for at salverne bliver besvaret.

Skal man rejse en beskeden kritik af spillet, må den gå på, at det er alt, alt for kort. Med 4 levels, der hver for sig består af 3 sub-missions giver CT Special Forces ikke den helt store spilværdi for pengene, om end man kan spille spillet igennem med 2 nye figurer, dog uden at det har den helt store ændring i gameplay, våben eller puzzles. Til gengæld bidrager sværhedsgraden til at forlænge holdbarheden. Der er ingen mulighed for at gemme igangværende spil undervejs. Kun et password, der bliver givet for fuldførelsen af alle 3 sub-missions på et level, gør det muligt at springe ind i spilforløbet uden at starte helt forfra. Ved afslutningen af den 3. sub-mission støder man på en irriterende sejlivet boss, så det er intet mindre end latterligt at miste alle liv på det tidspunkt - og så være nødt at starte helt forfra. Til gengæld er password-systemet prisværdigt enkelt. Det består af 4 cifre, som skal vælges i en kombinatinslås.

En fantastisk overraskelse
CT Special Forces præsenterer sig rent visuelt aldeles fortræffeligt. Den aktive spilfigur er animeret med både flydende realistiske bevægelser. Dertil kommer små detaljer, som at hans ånde ses klart mod den sneklædte baggrund i spillets første level, eller støvet, der bliver hvirvlet op senere i spillet. Endelig er baggrunde så detaljeret og varieret tegnet, så man undgår fornemmelsen af, at landskabet bare gentager sig. Alt i alt en visuel oplevelse, der hæver spillet over gennemsnittet. I forhold til tidens middelmådige film-licenserede spil er CT Special Forces både originalt og spændende. Vi havde familiens GBA med til Bulgarien på ferie, og der opstod til tider tumult-agtige scener, når ungerne ihærdigt mente, at nu var det altså deres tur til at låne maskinen - og spille CT Special Forces - så noget kunne tyde på, at spillet har en bred appel til både børn og voksne.

8 / 10
+
Et originalt og spændende bud på et moderne platformspil. Mange fine detaljer bidrager i en visuel oplevelse noget over middel.