Cycling Manager 2

Cycling Manager 2

Du kan vælge at lægge al snak om doping bag dig - og selv sætte dig i Bjarne Riis’ nuværende rolle med Cycling Manager 2 på din pc.

På fjernsynet ser man Laurent Jalabert kæmpe sig igennem karrierens sidste Tour de France, og i glimt ser man 4 ryttere fra CSC Tiscali styre feltet. Selv om det selvfølgelig får nakkehårene til at rejse sig i begejstring, så bliver det nok aldrig helt det samme som sommeren 1996, hvor Bjarne gav selveste Indurain med en forrygende acceleration på en bjergetape. Du kan også vælge at lægge al snak om doping bag dig - og selv sætte dig i Bjarne Riis’ nuværende rolle med Cycling Manager 2 på din pc.

Mange løb og detaljer
I forhold til forgængeren har Cycling Manager 2 et nærmest svimlende antal løb og etaper. Cyanide bryster sig af, at spillet gengiver 180 etaper fra alle de kendte løb, både forårsklassikerne, Tour de France, Giro’en og Vueltaen. Godt 25.000 kilometer landevej og landskaber er gengivet med omfattende detaljerigdom. Om det nu også er lige præcis de brosten fra Belgien, hårnålesving fra Alperne osv. skal jeg af gode grunde ikke kunne sige. Jeg har i hvert fald oplevet gentagelser af løbsstrækninger og omgivelser på samme måde som i Konamis Tour de France til PS2.

Cycling Manager 2 kan for de hurtige og utålmodige spilles som Single Race-spil. Det giver selvfølgelig fortrolighed med styringen under løbene, med disponering af rytternes ressourcer, både i solopræstationer og ved holdindsats. Spillet bliver dog først rigtigt spændende i Career Mode, hvor man spiller manager over flere sæsoner. Det er selvfølgelig besnærende at kaste sig over Once, US Postal - eller CSC Tiscali for den sags skyld, men som i foldbold-managerspil, er der flere udfordringer og spildybde i at starte som manager for et sekundært hold og så forsøge at bygge det op til noget større. Det stiller til gengæld krav om flair for økonomien i forbindelse med køb og salg af både ryttere og med indgåelse af sponsorkontrakter. Teknikere, læger og andre typer af medarbejdere på holdet kan dog kun hyres eller fyres, med deraf følgende betaling af godtgørelse.

Rytternes træning kan varetages af spillets automatiske træningsforløb. Spilleren kan dog også selv sammensætte et træningsforløb for den enkelte rytter, der er målrettet mod f.eks. en sprinters eller angrebsrytters rolle i løbene. Det gælder under alle omstændigheder om at overvåge rytternes helbredstilstand. I holdets stab kan man som manager sørge for, at der står psykologer, kiropraktorer, massører og ikke mindst almindelige læger til rådighed for rytterne. Hér havde det selvfølgelig været et spændende om end politisk ømfindtligt element, at rytterne kunne blive hjulpet til at indtage forbudte stoffer, men det ville på den anden side fjerne focus en hel del fra det rent sportslige.

Forud for løbene sammensætter du som manager det optimale hold. Dertil kommer, at taktikken kan lægges ud fra op til 9 forskellige roller. Uanset, om man kører offensivt eller defensivt, vil der desuden være mulighed for at definere en adfærd, der dels matcher det taktiske oplæg, og dels udnytter rytterens potentiale. Der er selvfølgelig stadig mulighed for at justere taktikken under løbene. En anden vigtig rolle ligger hos sprinterne. Som manager tildeler du på forhånd rollen til en eller flere ryttere, med focus på de relevante etaper på den forestående etape. Undervejs kan man dog justere denne tildeling og f.eks. give det samlede hold besked på at accelerere og sprinte. Endelig er der mulighed for at justere udstyr som stel, for- og baghjul samt hjelm.

Grafik og lyd med knaster
Hvor funktionerne i Cycling Manager 2 virker overvældende - og det desuden kræver erfaring for at mestre dem, virker grafikken dog slemt halvfærdig. Med en Athlon XP 2000, 1 GB RAM og et grafikkort med 128 MB RAM burde det efter min ringe mening være muligt at slå alle detaljer til, uden undtagelse - og stadig opleve et flydende spilforløb. Desværre virker specielt skiftet mellem rytterne på holdet slemt langsommeligt. Det betyder f.eks., at de ordrer, der skal ligge uhyggeligt præcist for at udnytte et hul mellem forankørende ryttere, falder adskillige sekunder for sent. Andre funktioner, som ved ændring af kamera fungerer fint. Går det for langsomt efter din smag, kan du sætte afviklingshastigheden op til max. 8 gange normaltid, hvilket dog besværliggør præcise justeringer af taktikken og ikke mindst præcise ordrer til individuelle ryttere. Endelig lader det til, at underlaget på de mange strækninger fungerer ens - og lyder ens - uanset om grafikken ellers signalerer stor variation mellem asfalt, brosten, grus osv.

Det værste er dog, at rytterne ser ud som flade papskilte på hjul - for ikke at snakke om tilskuerne, der visse steder af én eller anden grund vender ryggen til rytterne på vejen. Rytterne har yderst begrænsede karaktertræk og når de overhaler, ser det ofte ud som om de kan køre lige igennem de andre ryttere. Kropssproget er endelig det samme hele løbet igennem. Det betyder, at man f.eks. kan se på rytternes bevægelser, om de lige er startet på en etape, eller om de har siddet mere end 5 timer i sadlen. Lyden? Tja, efter ganske få kilometer slog jeg spillede indbyggede MP3-afspiller fra. Den medfølgende techno-musik var så anstrengende, at den nærmest fik fløden i min kaffe til at skille. Tilbage var der kun den svage lyd af ganske få cykelhjul på et fuldstændigt plant underlag. Ikke særligt realistisk, når hele feltet er samlet, end sige, når rytterne kører hen over brosten. Ingen lyde fra forsyningsvogne, fra ledsagende politi-motorcykler osv.

Patch igen, igen
Noget tyder på, at Cyanide har lidt for hurtigt ude med spillet. Det er jo det, der sker, når det udgivelsen bl.a. skal passe sammen med årets Tour de France. I hvert fald har man måttet udgive en række patches, som justerer fejl i pointgivning og etaper og som desuden retter uhensigtsmæssig opførsel for specifikke ryttere.

Til gengæld vidner detaljerne i rettelserne om, hvor ambitiøse man er med hensyn til at sikre realisme og overensstemmelse med virkelighedens hold, etaper osv. For spilleren gælder det derfor om under alle omstændigheder at være opmærksom på rettelserne til spillet. er bliver tilføjet nye etaper, bl.a. en helt ny Tour de Germany, som ikke er med på de 2 cd’er i salgsversionen. Desuden bliver ændringer i f.eks. dragter og bemalingen på cyklerne løbende ajourført.

Det altafgørende problem med Cycling Manager 2 er da også, at spillet lægger så ekstremt meget vægt på realismen, at det går ud over det grundlæggende drive i spillet. Når man derudover må slås med langsommelig og fejlbehæftet afvikling af grafikken, så lægger det en naturlig dæmper på spillets appel til nye spillere. For en cykelentusiast som undertegnede er Cycling Manager 2 dog ganske formidabel underholdning, som giver en dramatisk mere nærværende oplevelse af løbene, end nok så mange sludrevorne TV-kommentatorer. Jeg sad klistret til skærmen, da Virenque stred sig mod toppen på Mont Ventoux. Men det taler så absolut til fordel for de sportslige kvaliteter ved Cycling Manager 2, at jeg umiddelbart efter sad tilsvarende klistret til pc-skærmen.

7 / 10
+
Detaljeret og omfattende managerspil for cykelentusiaster.