Dark Angel

Dark Angel

Det er åbenbart på mode at anvende variationer af Stealth Mode i action-spil.

Søndag eftermiddag på TV2 er tilrettelagt for de unge. Det er ofte énsbetydende med øredøvende ligegyldige og langtrukne serier om kærestesorger og identitetskriser, så når James Cameron stod bag Dark Angel havde man ventet noget, der skilte sig ud. Serien blev imidlertid pillet af programmet allerede efter en enkelt sæson - og først bagefter finder et action-spil vej til konsol-markedet.

I år 2009 kommer USA i terroristers vold. Ikke noget med fly og skyskrabere! En elektromagnetisk stråle - The Pulse - er alt, hvad der skal til for lægge landet øde. Det traditionelle magtapparat bryder totalt sammen og ligger nu i hænderne på de store virksomheder, der har overlevet The Pulse. Pigen Max - med de sædvanlige pubertets- og identitets-kvaler fra søndag eftermiddag på TV2 - er den helt, som man nu må fæste sin lid til. Sammen med 11 andre børn ser hun sluppet ud af kløerne på Manticore, en koncern, der står bag forskning i, hvordan man kan benytte genmanipulation til at skabe den perfekte soldat.

Spillet går nu ud på at Max skal finde vej igennem en række baner, tæve de soldater, videnskabsfolk og andre skumle væsener hun støder på undervejs. Max har krop som enhver letpåklædt sommersild, men hun er samtidig udstyret med en fysik, der burde få alarmklokkerne hos enhver dopingkontrol til at ringe. Fysikken bruger Max til at slå og sparke sine modstandere omkuld. Til tider tager hun endda mure, hegn og andre elementer i omgivelserne til hjælp som afsæt for sine rullende angreb. Hendes fornemste våben er i øvrigt et indædt raseri, der får hende til i et kort øjeblik at bevæge sig hurtigere end modstanderne. Denne egenskab - rage - kræver dog, at hendes rage meter er ladet op, som turbo-effekt i et racerspil. Opladningen foregår imidlertid automatisk, hvorved meget af idéen med at udstyre spilfiguren med denne egenskab i virkeligheden ryger på gulvet. Endnu et spil, der anvender effekter og gimmicks fra den formidable film Matrix.

Max kan anvende række kicks og moves, nærmest som var spillet en variant af Tekken. Kameravinklen giver sig ud for at være flydende, men i realiteten hænger kameraet nærmest fast over den enkelte lokation og det bevæger sig først videre, når Max har fundet løsningen på, hvordan hun kommer videre til næste scene. Det kan være en stak tønder, der skal skydes i stumper og stykker, et hegn hun skal kravle over eller låsen i en port, som hun skal bruge et key card i en bestemt farve for at passere. Den fastlåste kameraposition er særligt problematisk, hvor Max ender med at kæmpe mod modstandere hun ikke kan se - og derfor ikke kan sætte de rette kicks og moves ind mod.

Det er åbenbart på mode at anvende variationer af Stealth Mode i action-spil. Ubi Softs Splinter Cell er et eksempel på, at begrebet faktisk kan udgøre den grundlæggende spilide, mens Dark Angel er et eksempel på, at effekten blot ender med at understrege spillets almindelige mangel på handling - og mening. De første 10 minutters tid har man derfor oplevelsen af et nydeligt spil med en tilpas dunkel og knugende fremstilling af et post-apokalyptisk Seattle, mens fornemmelsen af ensformighed og udpræget mangel på drive.

Lydsiden? Tja, den lettere anonyme underlægningsmusik passer i grunden fint til Dark Angel og Jessica Alba og Michael Weatherly fra TV-serien lægger også stemmer til deres respektive spilfigurer. Med en lidt for ’smart’ dialog ender stemningen imidlertid med at være klam, som en pulversuppe, der ser pæn ud på posen, men som mestendels består af salt og E-numre. Hvis man ellers er til den slags, byder Dark Angel i det mindste på en sort heltinde i stramtsiddende sort læder, der kan klare selv de mest frygtindgydende skurke. Problemet er bare, at det ensformige og ideforladte banedesign trækker så godt som ethvert tilløb til spænding og nerve ud af spillet. Nydeligt at se på, men gudsjammerligt kedeligt at spille.

7 / 10
+
Lettilgængelig slå-på-tæven-action – med en heltinde i stramt, sort læder.
-
Ikke andet end lettilgængelig slå-på-tæven-action – med en heltinde i stramt, sort læder.

Dark AngelScore

Dark Angel

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

Dark Angel site online

Dark Angel site online

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Så er der godt nyt til fans af Tv-serien Dark Angel. James Cameron’s action serie bliver omsat til et spil på henholdsvis PS2 og Xbox, og nu er sitet for spillet gået online. Her finder du bl.a. screenshots, film og informationer omkring spillet.