Der er noget sælsomt ved fortiden. Studerer man fortiden, vil man kunne se mange paralleller til nutiden og omvendt. Men hvad nu hvis tingene ikke var gået, som de nu engang gik? Alt lige fra tegneserier, film og spil har udforsket alternative universer, nogle mere seriøst end andre. Men hvis man skulle finde et yndlingsemne for disse alternative historier, så er Jordens undergang et skudsikkert emne, og endnu bedre hvis den primære drivkraft bag undergangen består af zombier. Fodslæbende, gurglende, levende døde, der med deres umættelige sult er en karikatur af mennesket, der selv hvileløst jager et eller andet udefinerbart.
Listen over de spil, vi har spillet med zombier det sidste stykke tid, er efterhånden nærmest uoverskuelig: Left 4 Dead 2, Dead Nation, Dead Rising 2, ja selv Call of Duty har kunne skohorne zombier ind i deres spilunivers. Dog er det de færreste titler, der har taget pis på zombie-mytologien, og her sparker Dead Block så døren ind til Xbox Live, med hjernemasse på træskoen og en fuldfed attitude overfor de etablerede zombieserier.
Det var i hvert fald det man kunne håbe, når man kigger på spillets præmis, hvor zombier har overtaget en lille doven amerikansk by i midtvesten. Her møder vi tre meget forskellige protagonister, der består af ingenøren fra Team Fortress 2, den lille fede spejder fra Up! og en kvindelig afro politibetjent, der virker som taget ud fra en 70'er politiserien Shaft. Disse tre umage personligheder skal holde de levende døde fra at slå dem ihjel på en grusom måde, og således er spillets baner skabt over de forskellige huse og steder, der befinder sig i byen.
Dead Block er egentlig ganske klassisk i sin form, da gameplayet er opbygget som et langt wave-attack, hvor døre skal barrikaderes og fælder skal bygges for at beskytte sig. F.eks. kan man installere et afløb på toppen af en dørkam og på den måde smitte flokken af udøde med dræbende bakterier, eller hvad med at sætte flydende kvælstof på vinduerne, så zombierne fryses til is og kan smadres i tusind splinter med ét hug. Imens man forskanser sig med fælder og barrikader, skal man finde forskellige items rundt omkring i banen, primært en guitar og to dele af en forstærker, for er der noget disse levende døde ikke kan stå for, så er det rock n' roll, der gør at de danser og deres hjerner eksploderer (!). Som man stifter bekendtskab med de forskellige baner og karakterer, låser man også op for nye fælder, våben og items, og da de forskellige karakterer har hver deres fælder og kvaliteter, kan man med fordel skifte karakter i løbet af banen. På papiret lyder dette som en god og sjov tilgang til en noget slidt genre, men desværre spænder Dead Block ben for sig selv ved flere lejligheder.
Først og fremmest er det svært at se, hvad det endelige mål er med spillet. Hver bane bliver introduceret episodisk, som taget ud af en Robert Rodriguez Grindhouse-film. Men man køber aldrig den præmis, at det er et tv-show, dertil tager spillet sig selv alt for seriøst. Som spiller bliver man blot placeret i en bane, uden at der nogen form for kobling mellem den forrige, så modsat Left 4 Dead føles det ikke som om man bevæger sig fremad i spillet, men i stedet blot rundt i den enkelte banes rum. I løbet af spillet bliver man introduceret for forskellige typer zombier, men ellers er der ikke særlige tiltag eller designmæssige valg, der adskiller de forskellige baner. På den måde er spillets tempo jævnt hele vejen igennem, uden de store mindeværdige øjeblikke eller nogen særlig spændingskurve. Her ville en bedre introduktion og en overordnet historie have bidraget meget til indlevelsen og engageret spilleren bedre, men kritikken stopper desværre ikke her.
Teknisk savner spillet nemlig også mere finpudsning, da objekter i verdenen føles stive og kedelige at manipulere med. Når man f.eks. barrikaderer døre og bygger fælder, starter et quick time event, men rammer man ikke knappen, tager det blot nogle ekstra sekunder at bygge barrikaden, uden at man bliver yderligere straffet. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, det er bare svært at vide hvad man vinder på at gøre det rigtigt første gang. På samme måde kræver det blot at man holder A-knappen nede på controlleren, uanset hvilken fælde man ville bygge, men selv hvis man ikke gør det, bygger fælden sig selv alligevel, blot en anelse langsommere. Det virker rent ud sagt dovent, at der ikke er nogen sammenhæng mellem det man gør som spiller, og hvad der sker på skærmen. Det samme gør sig gældende når man gennemfører hver bane, hvor den mest forkølede og lousy udgave af Guitar Hero begynder. Det føles som et meget fortærsket gimmick, uden nerve eller nogen særlig mening.
Grafisk er det en tegnet streg, der minder om tidligere nævnte Team Fortress 2, men animationerne er ikke helt oppe i samme kategori, og styringen mangler også finesse. Man undres f.eks. over at man benytter B-knappen til at smadre genstande med i de forskellige baner, men at man bruger højre bumper til at angribe zombier, når nu det er fuldstændig den samme animation. Igen virker det dovent, at man ikke har tænkt animationer sammen med brugerflade.
Skulle kedsomheden indfinde sig, så er det også muligt at slå sig sammen med kammerat i sofaen og spille i split-screen, men Xbox Live er desværre ikke understøttet. Dog kan split-screen funktionen komme til sin ret da der kun er lidt over en håndfuld baner i alt, så det er ikke et voldsomt stort spil der er tale om her. Der er dog habil, omend lidt letkøbt underholdning at hente i Dead Block, men som fan af de herlige zombier er det svært ikke at anbefale et lille dusin andre titler der er bedre. Gem hellere dine Microsoft Points lidt endnu.