Jagten efter den næste highscore. I spilmediets tidlige år var det hele årsagen til at vi rykkede rundt med firkantede figurer. Personligt havde jeg hverken Commodore eller Atari; min første oplevelse med fænomenet var i grillbarer, hvor topscorelister hånede dig til at smide flere mønter i. Highscores er et sjældnere syn i dag, hvor spil ofte bruger mere raffinerede teknikker end simple lister for at holde din opmærksomhed.
I Dead Nation er highscoren alt. Det er lavet af de samme folk som stod bag Super Stardust HD, der i lige så høj grad handlede om at få store tal. Dead Nation adskiller sig fra dét, ved at være stærkt inspireret af survival horror-genren - mere specifikt serier som Resident Evil og Left 4 Dead.
En mystisk virus har lagt jorden øde, og gjort de døde rastløse. Som en af de få overlevende immune overfor zombie-virussen, tvinger mangel på rationer dig ud i ruinerne og et zombie-metropolis. Heldigvis har du din trofaste riffel som ledsager.
Fra et fugleperspektiv ser du din valgte overlevende (mand eller kvinde), og styrer ham med begge tommelfingre solidt plantet på gamepaddets joysticks. Styringen er som man kender det fra utallige dual stick shooters. Med det ene stick sigter du, uafhængigt af retningen som det andet stick bevæger dig i. Det gør styringen meget præcis. Konstant bevægelse af tommelfingrene er et must, da du hurtigt overvældes af zombiehorderne.
Igennem spillets 10 missioner opbygger du langsomt din våbensamling, der kan opgraderes ud fra parametre som skydehastighed og kraft, så længe du har pengene. Derudover er spillets baner ligeså meget et del af dit arsenal som de mindre våben, med eksploderende biler og salgsautomater, der tiltrækker zombiernes opmærksomhed med uimodståelige tilbud.
Spillet giver dig rigelige redskaber til at håndtere de store zombiemængder. Med korrekt brug af spillets flammekaster vil der, som ved en skovbrand, kun være forkullede rester tilbage, efter ilden har gjort sit arbejde. Det er dog ikke alle våben der er lige interessante, og nogle virker lidt for ens.
Hverken den velkendte zombie-historie, eller muligheden for at nedskære en zombiemasse med et gevær der skyder klinger, er grunden til at du spiller Dead Nation (sidstnævnte er dog stadig ret fornøjeligt). Det er den altid tilstedeværende highscore i toppen af skærmen. Og den stiger hurtigere, jo bedre du spiller.
Når du nedkæmper zombier og finder gemte hemmeligheder i ruinerne, stiger din multiplikator. Jo højere den er, jo flere point får du for at nakke zombier, der får multiplikatoren til at stige endnu mere - og så videre, og så videre. Ddu beholder sågar din multiplikator fra mission til mission. Bliver du rørt af en zombies skarpe kløer falder multiplikatoren dog drastisk. Det katastrofale ved at blive omringet af zombier er derfor ikke at de er ved at punktere din lunge, men at multiplikatoren lige er faldet fra 324 til 52.
Selvom fugleperspektivet distancerer dig fra spillets begivenheder, mangler det ikke den spænding vi normalt forbinder med survival horror genren. Specielt fordi at døden sætter multiplikatoren ned på 0, men også fordi at du er lettere skrøbelig, og der ikke skal så meget til før horderne bliver for meget.
I et smart påfund bliver den optalte score ved bane-afslutning uploadet til nettet, og lagt til den samlede score fra andre spillere med din nationalitet. Du kan derfor se en rangliste med alverdens lande, og deres respektive egenskaber i zombiedestruktion. Det er sært patriotisk at se min nyvundne score rykke Danmark tættere og tættere på oprykning.
En gade ser øde ud. En mindre gruppe zombier strømmer frem fra en bygning, men de forsvinder hurtigt i blyregnen fra din shotgun. Din opmærksomhed er draget af gruppen, og derfor opdager du for sent de flere hundrede, der slæber sig imod dig fra begge sider af gaden. Du er omringet. Panisk skyder du i blinde. Der er ikke tid til planer eller strategi - blodet strømmer og du håber det meste er zombiernes. Spillet har øjeblikke med en fantastisk spænding som denne, hvor inspirationen fra survival horror er stor.
Stemningen bliver også effektivt sat af grafikmotorens dunkle gengivelse af en verden i ruiner. Våde skygger oplyses af din lygte i regnen, og du kan skimte spøgefulde silhuetter på murstenene. En zombie? Nej, bare en efterladt indkøbsvogn, oplyst fra en skæv vinkel.
At spillet kan være panisk fremhæver også et stort problem. Henimod slutningen af spillet er du i besiddelse af en 6-7 forskellige våben, og valg af våben foregår i en liste, som du går igennem en for en, uden at spillet pauser. Som når en hær af zombier løber imod dig, og du vil finde flammekasteren. Sært, når styringen ellers er så skarp.
Spillet virker også bart. De 10 missioner er ovre på en 4-5 timer, og derefter er der yderligere to sværhedsgrade som kan låses op. Det er det hele. Men som downloadtitel og med tanke på highscore og nogle fornøjelige stunder, vil det for de fleste være nok. At skyde zombier er i sig selv tilfredsstillende nok, men det havde været lækkert, hvis udvikleren havde givet dig flere muligheder.
Multiplayer følger samme regler som ved solospillet, nu kan man dog spille på samme skærm eller online med en ven. Pointen med et spil som dette er som sagt en høj score, men jeg savner alligevel lidt mere kød på sagerne. Her burde udviklerne have givet flere muligheder for variation.
Survival horror og grillbars arcadestemning blandes sammen i Dead Nation. Der mangler bare mere af det.
Jeg har set alt af spillet som jeg har brug for til anmeldelsen, men jeg snupper alligevel et sidste spil. Scoren tælles op til sidst med krydsede fingre. YES! SUCK IT NORGE! Danmark er nu nummer 21 på verdensranglisten.