Dansk
Gamereactor
previews
Avatar: Frontiers of Pandora

Det er svært at se Massive i Avatar: Frontiers of Pandora

Ideen om at spillet er en slags "Far Cry på Pandora", det passer altså indtil videre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Når man ser Avatar: The Way of Water, en film jeg i øvrigt overgav mig overraskende meget til, særligt taget i betragtning af mit forbehold overfor den første Avatar helt tilbage i 2009, så tænker enhver spilentusiast også, at Pandora ville være oplagt i interaktivt format. Det skyldes blandt andet filmens affinitet for CGI, men også farverne, ikonografien og den alsidige flora og fauna. Selvom at forsøget er gjort før, så er Ubisoft Massives Avatar: Frontiers of Pandora det første reelle AAA-skud i bøssen, og jeg har ladet mig fortælle at produktionen hverken har været let, eller overskuelig, eftersom alle aspekter af udviklingen har skulle tærskes og godkendes af en lang række instanser, ikke mindst James Cameron selv.

Kombiner det med det faktum at Ubisoft desperat har brug for hits ovenpå skuffende finansresultater og missede deadlines, og så har du lidt af krudttønde mellem hænderne. Jeg tilbragte for nylig godt og vel tre timer i Frontiers of Pandoras selskab, og kan nu fortælle lidt mere om hvad Massive har sammensat her.

Avatar: Frontiers of Pandora
Dette er en annonce:
Avatar: Frontiers of Pandora

"Det er sgu da bare et sci-fi Far Cry", sådan har vi hørt mange sige i månederne efter det første kig på gameplay fra spillet, og lad mig da starte med at slå fast at... ja, det er det. Det behøver ikke som sådan at være nogen kritik, og det er selvom at mange efterhånden mærkede metaltrætheden knirke i forbindelse med lanceringen af Far Cry 6, for der er fortsat underholdning at hente i at destruere fjendtlige fæstninger, jage vildt for afgørende ressourcer og bruge de naturlige omgivelser som dække. Det er så også lige præcis du tilsyneladende kommer til at foretage dig i Avatar: Frontiers of Pandora.

Okay, så massiv åben verden, en lang række minimap-ikoner der indikerer forskellige aktiviteter fra spilleren, en dynamisk blanding af stealth og intensiv kamp, hvor de naturlige omgivelser omkring dig bliver et af dine vigtigste strategiske kort på hånden og til sidst et relativt rudimentært skill tree samt grej i farveopdelte kvaliteter. Det er her alt sammen, og det er alt sammen meget Far Cry. Det føles sågar lidt som Far Cry at spille meget af tiden, og i en af missionerne hvor jeg fik til opgave at lukke ned for et menneskeligt forbrændingsanlæg var ligheden nærmest slående.

Men det betyder ikke nødvendigvis at Avatar er et derivat, en plat klon af noget bedre. Avatar: Frontiers of Pandora præsenterede mig for en håndfuld ret magiske øjeblikke, hvor musik, ret storslået grafik og et genkendeligt men tilfredsstillende gameplay loop smeltede sammen til at blive en Far Cry-oplevelse der er tilpas nyskabende til at det alene reetablere den interesse i formlen så døde med Far Cry 6. Måske er Pandora lige præcis det, den formel har brug for?

Dette er en annonce:

Det er svært for mig at udtale mig om historien, eftersom min session startede et relativt langt stykke inde i kampagnen. Min første opgave var dog at rekruttere min helt egen Ikran, en bevinget øgle som fungerer både som transportmiddel men også en trofast kompagnon i kamp. For at finde min helt egen Ikran måtte jeg klatre op af et af Pandoras højeste bjerge, som i øvrigt også fremvises i Avatar: The Way of Water, og den rejse var faktisk relativt overbevisende som et eksempel på main missions, idet både musik, basal platforming og generel styring fremstår tilfredsstillende og responsiv. Igen; der sker ikke rigtig noget innovativt her, men det er dog funktionelt.

At bruge min Ikran til blandt andet at hacke en række lavthængende vejrstationer, som angiveligt forgifter en del af områdets overflade viste sig også at være tilpas underholdende, og selvom at kampe i luften er endnu mere simple, idet du reelt set kun er udstyret med et strafe og adgang til et centralt skydevåben, så fungerede det fint.

Jeg fik ikke megen føling med hvordan forskellige sideaktiviteter distraherer dig fra hovedmissionerne, men det virkede som om at du generelt set indsamler ressourcer, deltager i dynamiske begivenheder rundt omkring i spillets verden og finder nyt, bedre grej, enten som direkte belønning fra disse aktiviteter eller gennem crafting. Igen, med fare for at gentage mig selv alt for mange gange, det er alt sammen set før, særligt i Far Cry-serien, men det betyder ikke at det ikke virker.

Avatar: Frontiers of Pandora
Avatar: Frontiers of Pandora

Heldigvis har Massive gjort et solidt stykke arbejde ud af at plastre en ret fin brugerflade over hele spillet, som gør at det hele føles tilpas Avatar. Farver og layout passer fint med universets æstetik, og selvom at jeg i starten var nødsaget til at vende mig til spillets typiske "x-ray vision", som alle moderne spil af denne type skal have, så føles det hele dynamisk og velsammensat.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om mange vil finde mange timers solid underholdning i Avatar: Frontiers of Pandora, og at snige mig igennem bregnerne og placere en tilrettelagt tung pil i brystet på en soldat i en mech er lige så fedt som det så ud i Way of Water, men det er svært at ignorere hvor kopieret det alt sammen føles. Særligt spejlingen i Far Cry Primal, et spil der ligeledes dropper køretøjer og en moderne tidsperiode til fordel for et større æstetisk spring, så er Avatar: Frontiers of Pandora skelettet er noget vi kender, med noget andet, muligvis også sjovere tøj på. Det er sjovt at det er det Massive er endt med at lave, når det nu så direkte ligner noget som Ubisoft Montreal har lavet i over 10 år siden lanceringen af Far Cry 3 i 2012.

Jeg tror selv at jeg overgive mig lidt til Avatar: Frontiers of Pandora til december, og se om hvorvidt Far Cry-formlen holder til endnu en omgang, særligt med de finurlige Avatar-særpræg der er at finde, men nogen innovativ omgang, det kan man altså ikke kalde det, og fra et studie der engang gav os Dark Zone i det første The Division, så er det, måske, lidt ærgerligt.

HQ
Avatar: Frontiers of Pandora

Relaterede tekster

Avatar: Frontiers of PandoraScore

Avatar: Frontiers of Pandora

ANMELDELSE. Skrevet af Ben Lyons

Ubisoft kunne ikke lange konsolkoder ud før i går aftes, men heldigvis har Ben siddet med PC-versionen af spillet lidt længere.



Indlæser mere indhold