Dino Stalker

Dino Stalker

I begyndelsen var der Dino Crisis - og nu forsøger Capcom sig med et regulært skydespil, baseret på samme univers.

I begyndelsen var der Dino Crisis - og nu forsøger Capcom sig med et regulært skydespil, baseret på samme univers. En ulykke i en ikke så fjern fremtid får konsekvenser for balancen i tiden, langt, langt tilbage. Da piloten Mike Wired bliver skudt ned under en luftduel med japanske jagerfly i 1943, står tiden stille, bedst som en japser lægger an til at bryde konventionerne og lade sine maskingeværer gennemhulle den forsvarsløse pilot i faldskærmen. Et mystisk lys omslutter ham et øjeblik, men snart er himlen almindelig blå igen. Men det han troede var en sværm af fjendtlige fly - viser sig at være flyvende øgler. Heldigvis er Mike Wired bevæbnet, og det er nu spillerens opgave at gøre det af med så mange øgler som muligt, inden landing i en jungle, hvor det så bare vrimler med endnu flere dinosaurer og øgler.

Overlev mødet med reptilerne
Fra nu af gælder det simpelt hen om at overleve, at skyde først og ... nå ja, simpelt hen bare blive ved med at skyde. Spillet kan opleves som én stor skydebane, hvor skiftet mellem dem sker via filmsekvenser, der forsøger at føje et minimum af baggrundshistorie til løjerne. Det er noget med en ung skønhed og en mystisk stemme i radioen. Men udover at dynge klichéerne oven på hinanden, har disse elementer ikke den store betydning for handlingen i spillet. Det stærke arcadepræg bliver da også slået fast med syvtommersøm, når man - for at genopbygge kræfter eller våbenarsenal -skal samle de nødvendige health packs og ammunition, som var man i gang med første ombæring af Wolfenstein!

Det simple gameplay bliver i grunden passende afbalanceret af den kulørte grafik, hvor man ikke har gjort sig de helt store anstrengelser for at sikre realisme og detaljer. De grove strukturer og de lidt vel firkantede omgivelser burde vel nærmest høre til i den oprindelige PlayStations barndom. Til gengæld fungerer spillet aldeles rimeligt flydende, om end man til tider oplever en påfaldende tydelig sløvhed.

Pistol eller joypad?
Der er intet i vejen for at spille Dino Stalker med den analoge controller, der følger med konsollen. Men spillet tager først og fremmest sigte på at spilleren skal anskaffe sig en Namco G-com 2 lyspistol. Styringen via en særlig pad på pistolen er selvfølgelig nødvendig for at man behøver at bruge både pistol og normal controller på én gang. Det vil dog være synd at sige, at denne styring er ergonomisk korrekt - og faktisk kan det være en fordel at bruge begge typer controller samtidig, alligevel. I hvert fald kan det at sigte med en almindelig controller en irriterende udfordring for en i forvejen temperamentsfuld spiller. Lydsiden kan heller ikke siges at være imponerende. Dels er udvalget af lyde til våben, dinosaurer og Mike Wireds bevægelser gennem buskads osv. stærkt begrænset og dels er underlægningsmusikken temmelig anonym og uden det drive, som hører et spil af denne type til.

Der er ingen grund til at trække de helt tårnhøje karakterer frem til Dino Stalker. Alligevel må man medgive, at spillet rummer en tilpas mængde hjernedød action til at det for en stund kan virke afstressende. Selvfølgelig først og fremmest, hvis man er den lykkelige ejer af en lyspistol til PS2. Om man så bryder sig om konceptet med en tidsrejsende pilot og dinosaurer er straks en helt anden sag. I hvert sidder man - trods en rimelig portion gemen ’skyd løs’-glæde - tilbage med en flad smag, en skuffet konstatering: Var det bare dét?

7 / 10
+
I passende doser kan spillets hjernedøde action virke afstressende.