Disney Epic Mickey: Rebrushed er en total remake af 3D platformeren Epic Mickey, der udkom på Nintendo Wii i 2010. Det var dengang udviklet af Junction Point Studios og directed af Deus Ex-skaberen Warren Spector - og det gik hen og blev en ganske stor succes og endte med at sælge tæt på 4 millioner eksemplarer. På trods af det, så nåede det aldrig at udkomme på andre platforme og det har i de sidste 14 år været fanget på Nintendos hedengangne Wii-maskine - lige indtil nu.
Historien er en lidt mørkere en af slagsen med Mickey Mouse i centrum. Det hele foregår i fantasiverdenen Wasteland, som er en magisk verden hvor alle de tegnefilmsfigurer vi har glemt gennem tiden hører til. Her bor blandt andet Sorteper, Klavs Krikke og ikke mindst Walt Disneys første tegnefilmsfigur Oswald the Lucky Rabbit fra 1927. Oswald er pænt bitter på Mickey Mouse, som han mener har fået alt den hæder og succes, som han selv burde have haft.
Wasteland er dog blevet overtaget af et stort uhyggeligt monster kaldet Shadow Blot, som Mickey Mouse måske (ret sikkert) er skyld i er blevet sluppet løs i Wasteland. Det skal Mickey Mouse nu rode bod på, ved at gå på opdagelse i en eventyrlig verden (som kun Disney kan lave dem), forsone sig med Oswald, besejre Shadow Blot og redde Wasteland.
Disney Epic Mickey: Rebrushed er en meget tidstypisk 3D platformer, som man lavede dem i midten af 2000'erne og selv om sværhedsgraden ikke er høj, så bliver man slet ikke taget så meget i hånden som i for eksempel Astro Bot. Man skal selv finde vej og man kan let komme til at overse nogle af de rigtigt mange gemte goodies og områder, der er placeret overalt i omgivelserne.
Spillets helt store partytrick er den magiske pensel, som Mickey Mouse har med sig. Penslen kan sprøjte med både maling og fortynder og da Wasteland er en tegnefilmsverden, kan en lang række genstande, alt fra tønder og buske til platforme, broer og hele huse, fjernes ved at sprøjte fortynder på dem. Og man kan efterfølgende bringe dem tilbage igen ved at sprøjte maling på dem.
Denne maling/fortynder mekanik bruges over det hele. Står der en fjende på en bro? Sprøjt fortynder på broen, så den forsvinder og fjenden falder i det dødbringende syre under broen. Sprøjt nu maling på konturerne af broen, så den kommer frem igen og man kan gå over den. Er der nogle platforme der bevæger sig på en besværlig måde? Sprøjt fortynder på de tandhjul, der driver platformene, så de forsvinder og platforme stopper op, så det er lettere at komme over dem.
Malingen og fortynderen er også Mickeys primære våben. Der er forskellige typer af fjender, der reagerer forskelligt på malingen og fortynderen. Nogle skal man skyde fortynder på, så deres skjold forsvinder, og andre går i opløsning, hvis de kommer i kontakt med fortynder. Vælger man i stedet at sprøjte dem med maling, bliver nogle af dem Mickeys venner og kæmper ved hans side. Andre reagerer slet ikke på malingen. Denne maling/fortynder mekanik bruges virkeligt mange steder og et gulv er ikke bare et gulv og en væg er ikke bare en væg, for der er masser af hulrum, hemmelige gange og skjulte platforme stort set overalt.
Gameplayet er som sagt ganske tidstypisk og det kan derfor godt føles en smule simpelt, men også dejligt let at gå til. Opgaverne er typisk noget med at finde noget, aktivere nogle forskellige ting i omgivelserne og den slags, så der er ikke den helt store opfindsomhed her - det er ganske skabelonskåret og enkel comfort food, hvilket også er rart ind imellem. Jeg savnede dog en form for belønning for at genopbygge dele af for eksempel byer med min maling, for det er hyggeligt og sjovt at gøre, men spillet anerkender det ligesom ikke.
Det lidt traditionelle 3D gameplay krydres med nogle små og virkelig gode 2D platformsekvenser, som har tema efter en række klassiske Mickey Mouse film og andre Disney klassikere. Der er blandt andet tegnefilm, der foregår i den klassiske Steamboat Willie, Mickey and the Beanstalk, Fantasia og Thru the Mirror. Disse er der mere end 35 af, og de er virkelig lækre og temaerne er helt tydelige.
Østrigske Purple Lamp har gjort et godt stykke arbejde med at få denne Wii klassiker bragt up-to-speed og de har undervejs arbejdet tæt sammen med de oprindelige skabere Warren Spector og Rolf Mohr. Hele den grafiske side er bygget op fra bunden med nye assets, de forskellige levels er blevet redesignet en smule og der er tilføjet nye gemte områder og nye puzzles. Designstilen er meget eventyrlig og det er tydeligt at se at Disney har været med ind over.
Styringen af Mickey er strammet op og opdateret til moderne controllere. Mickey har fået nye moves og det hele kører i 4K/60fps (på PlayStation 5, Xbox Series X og PC). Endelig indeholder denne Rebrushed udgave langt flere goodies man kan låse op for; der er for eksempel mere end 150 stykker concept art, 40 filmklip og tre hele klassiske tegnefilm. Der er nu også tilføjet en biograf hvor man kan genspille de glimrende 2D sektioner.
Disney Epic Mickey: Rebrushed er blevet genskabt med stor respekt for originalen og derfor er de mangler som originalen havde, stadig til stede. Her tænker jeg på de lidt simple missioner og et lidt overfladisk kampsystem, men det ændrer ikke ved, at Purple Lamp har udført et glimrende håndværk med at genskabe denne Nintendo Wii klassiker.
Hvis du har mod på en lidt old-school 3D platformer, så er Disney Epic Mickey ikke et helt dårligt bud. Specielt ikke, hvis du associerer Disney med glade barndomsminder, for spillet har, ligesom de glemte Disney figurer i Wasteland, fortjent en ny tur i rampelyset og det sørger Purple Lamp og THQ Nordic for at det får med denne glimrende remake.