
Spilverdenen er ofte et meget mærkeligt sted. Her sidder vi med et spil, der en dag bliver helt free-to-play, og som kommer fra en udvikler som vi bedst kender fra det mobile markede, men som i denne Early Access-udgave koster over 200 kroner. Allerede der er det kringlet, og vi har ikke engang berørt den kummerlige monetarisering. Desværre er det her ikke en såkaldt "redemption story", hvor alle vor bekymringer er blevet modbevist. Det er det modsatte. Disney Speedstorm mangler charme og identitet. Det er monetariseret som få spil er, og værst af alt; det er ikke særlig sjovt.
Alle tegnefilmfigurer og spilfigurer har i dag deres eget Mario Kart-agtige racerspil, og i de seneste år har denne subgenre været fyldt med plagiater. Nogle bedre end andre. Little Big Planet Karting, Star Wars: Super Bombad Racing, Sonic Team Racing, Crash Nitro Racing, Kartrider, Warped Kart Racers er blot et lille udvalg, og nu har Disney meldt sig på banen, hvilket næppe er et chok. Ingen central rettighedsindehaver sidder på flere ikoniske filmfigurer end Disney, og da de for lidt over et år siden annoncerede, at de havde intentionen om at slå Wreck-It Ralph sammen med Mickey, Donald, Goofy, Jack Sparrow, Beast, Woody og alle de andre til en Mario Kart-klon, var der plads til begejstring.
Gameloft er et erfarent studie, der næsten udelukkende har udviklet racerspil til vores mobiltelefoner, og deres Asphalt-spilserie er nu latterligt populær og har nået sit niende kapitel. Med Disney Speedstorm har de stort set taget mekanikkerne fra Asphalt 9: Legends, skrumpet banerne og erstattet køretøjerne med minibiler i Disney-stil, hvilket giver en slags blanding mellem skibene i F-Zero og vognene i Mario Kart 8.
Opsætningen er identisk med Mario Kart. Otte kørere, hver i en "kart", kører rundt på korte baner med forskellige typer Disney-temaer (inspireret af forskellige Disney-film/verdener). Fire steder på hver bane er der blokke med våben og power-ups, og du skal selvfølgelig køre hurtigt, skubbe dine modstandere af banen, samle våben op og skyde de forankørende ned. Super simpelt og direkte rippet fra Mario Kart, selvfølgelig. Gameloft har hentet andre elementer direkte fra Mario Kart 8, såsom drifting-funktionen (som er mere simpel, men aktiveres på nøjagtig samme måde) og muligheden for at køre på vægge via specifikke (lyseblå) energifelter på visse udvalgte steder på banerne.
Forskellen er, at Disney Speedstorm er et gratis spil, der er designet som en live service, hvilket betyder, at alt koster penge, og at alt er låst fra starten. Mickey er tilgængelig og synes at være spillets "all-rounder" karakter, mens alt andet er låst og skal låses op via spilletid eller rigtige penge. Og det er som altid en skam, at der ikke er noget så simpelt som en ligefrem, ukompliceret spiltilstand, hvor man bare vælger en kører og kører, uden alt det bøvl. Der er noget der ligner syv-otte valutaer, der er Loot Boxes, der er opgraderinger. Du betaler over 200 kroner for at få adgang nu, men spillet er i dag en slags parodi på free-to-play live service, det er decideret tåkrummende.
70% af de lovede Disney-figurer mangler også lige nu, hvilket naturligvis betyder, at de vil blive lanceret i form af "sæsoner" i løbet af det kommende år. Personligt er jeg mere end lidt træt af den slags arrangementer, og har virkelig ikke lyst til at sidde i ni timer for udelukkende at få lov til at spille som Goofy.
Jeg er heller ikke glad for, hvordan spillet føles, når man først er i et løb. Fysikken er forfærdelig, og det føles altid som om, at bilen svæver to centimeter over jorden. Drifting er for simpelt, hvilket gør det kedeligt, og banerne mangler al den charme, variation og sjove tricks, som man finder i Mario Kart 8. Disney Speedstorm er også for langsom i de to første klasser, selv om du drifter og rammer boosts for at komme langt foran konkurrenterne. Det føles som om bremsen er halvt nede hele tiden, hvilket er frustrerende, og det er aldrig tilfældet for mig i f.eks. Mario Kart 8, hvor selv 50cc føles sjovt og rimelig udfordrende.
Jeg er heller ikke særlig glad for den måde, det ser ud på. Designet er ikke intet mindre end en fiasko, for den farverige charme fra Disney-verdenen er blevet lidt for grå her og lidt for upersonlig der. Den måde Jack Sparrow eller Belle fra Beauty & The Beast ser ud på minder f.eks. om skødesløst udførte Disney Infinity-versioner, og i kombination med mobilspilslignende grafik er det ikke noget jeg vil anbefale man kigger alt for længe på. Til PlayStation 5 ser Speedstorm okay ud, selv om banerne ser for "våde" ud. På Switch falder spillets frame-rate ofte til omkring 10fps (fra 30), hvilket i min verden gør det næsten uspilleligt på Nintendos konsol.
Jeg ville virkelig gerne kunne lide Speedstorm, da jeg er vild med Mario Kart 8: Deluxe, elsker Sonic Team Racing og nyder Crash Nitro Racing. Men det kan jeg ikke. Det er sjælløst, fantasiløst og dumt i sit design og blot en måde for Gameloft og Disney at forsøge at tjene hurtige penge på en stadig voksende subgenre. Min otteårige søn var ikke det mindste imponeret i går og forlod sofaen efter kun tre løb, hvilket på mange måder kan være den værste dom, som dette spil nogensinde vil få.