Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Bioware er kendt for deres mesterlige rollespil, så Adrian Berg tvivlede ikke et sekund, da han fik tilbuddet om at rejse til London, for at se nærmere på Dragon Age.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

"Målet for Dragon Age: Origins, har været at lave en verden, hvor spillerne kan fordybe sig i en fantasiverden af vold, lyst og svigt. Men specielt vold", siger Mike Laidlaw, den ledende designer på Dragon Age: Origins-projektet.

Derefter viser han os en blodig montage af rullende hoveder, dæmoner, der knuser menneskesoldater med deres hænder, varulve der rive og flår stykker af mennesker i bar vildskab, og så til sidst: drager. Mike Laidlaw lyver ikke. Bioware har uden tvivl gang i et ekstremt voksent og meget mørkt fantasirollespil.

I Dragon Age: Origins spiller du det der kaldes en grå vogter eller en Grey Warden. Disse krigere, troldmænd og eventyrer, har sværget at beskytte verden mod ondskab, helt specifikt at beskytte verden imod de mange monstre, der kommer fra underverdenen, også kaldet The Blight, et sted der er ledet af ærkedæmonen. Ifølge Mike Laidlaw er de grå vogtere de eneste, der ved hvordan man tilintetgør ærkedæmonen, men der er gået så lang tid siden, at verdenen sidst var truet af The Blight, at de grå vogtere er blevet kraftigt reduceret i antal - og denne gruppe er ikke nær så respekteret som den engang var det. Du smides ind i dette broderskab som en grønskolling og skal så tage kampen op med ondskaben. Konflikten er det bærende element i Dragon Age: Origins, men om du hjælper til som en benhård slagter eller en from engel er op til dig, ifølge Bioware - altså ægte Bioware-ånd.

Laidlaw forklarer at de ser Dragon Age som værende den spirituelle opfølger til Baldur's Gate-sagaen, og jeg må indrømme at netop Baldur's Gate-følelsen er til stede, både i hvad jeg ser, hører og spiller. Jeg er placeret foran en af testmaskinerne og bliver hurtigt forklaret, at jeg er på vej ind til en af de vanskeligste bosskampe i spillet. Jeg husker godt nogle af mine kampe fra Baldur's Gate-dagene og bliver pludselig en smule nervøs. Men med et er spillet i gang, og jeg samt resten af min gruppe bevæger os fremad - og så pludselig med et trylleslag, forsvinder alle de detaljerede omgivelser. Det sker da Mike Laidlaw viser os, at man kan zoome helt ud. Dermed har jeg pludselig den klassiske "set oppe fra"-vinklen, der også blev brugt i Baldur's Gate. Perfekt!

Dette er en annonce:

Det som jeg lægger mest mærke til med Dragon Age: Origins, og som jeg simpelthen elsker Bioware for, er at de giver spilleren komplet frihed. Præcis som med Baldur's Gate. Som spiller står det mig frit for at vælge hvordan jeg vil tackle enhver situation. Jeg har endda friheden til at være decideret dum, hvis det passer mig. Mike viser mig kort hvordan jeg kan fremmane en kraftig og meget dødelig storm med min troldmand, og da jeg et par minutter senere står foran bossen, så skal den naturligvis afprøves - med tre af mine eventyrpartnere besnærende tæt på monsteret. Det viser sig at være en speciel dum beslutning, for mens mine tre venner hurtigt forsvinder, så gør det ikke meget ved bossen, og jeg ender med at være alene tilbage. Et par minutter senere er jeg stendød, naturligvis.

Bioware har altid været kendt for deres spil med rige historier, uforglemmelige spilfigurer og mindeværdige øjeblikke. Laidlaw lover mig, at som Baldur's Gate-fan, så vil jeg ikke blive skuffet over, hvad de har lykkes at skabe med Dragon Age: Origins.

"Dragon Age: Origins har lige så meget interaktion, handling og spiloplevelser som Baldur's Gate. Det har faktisk samme dybde som Baldur's Gate 2", forsikrer Laidlaw.

Dragon Age: Origins kan spilles på den gode, gamle måde eller via det mere filmagtige perspektiv som f.eks. Mass Effect gør brug af. Styringsmæssigt kan det spilles som Baldur's Gate, hvor du peger og klikker eller hurtigere som i f.eks. Star Wars: Knights of the Old Republic. Udfra det jeg indtil videre har set, så opretholder Bioware de stærke bånd mellem en dyb historie og de klassiske rollespildyder, og de føres denne gang videre med endnu mere frihed til at spille præcis som det passer dig - og det er ligegyldigt om du vil bruge taktisk snilde eller bare vil farer frem.

Dette er en annonce:
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins
Dragon Age: Origins

Relaterede tekster

Dragon Age: AwakeningScore

Dragon Age: Awakening

ANMELDELSE. Skrevet af Nikolaj Kürstein Jepsen

BioWare åbner atter op for et nyt kapitel i historien om de Grå Vogtere, Darkspawn og alskens godtfolk, og Nikolaj tager på eventyr...

Dragon Age: OriginsScore

Dragon Age: Origins

ANMELDELSE. Skrevet af Adrian Berg

Adrian Berg har trukket teltpælene op og er flyttet til Ferelden, for at teste Biowares seneste rollespil. Er dette den åndelige opfølger til det klassiske Baldur's Gate?



Indlæser mere indhold