Man skulle ikke tro at det var muligt at sammensætte steampunk og gamle mytelogiske fabeldyr, men udviklerne fra Larian Studios mener ikke, at det er noget problem. Deres nyeste spil, Dragon Commander, tager udgangspunkt i Divinity-spillenes univers og følger spillerens forsøg på at erobre verden fra andre racer. Spillet indeholder en forfriskende blanding af realtids- og turbaseret strategi, med tredjepersons shooter-elementer.
Spillet foregår på to planer: Den ene er et overordnet kort, hvor der spilles på tur. Her finder du informationer om hvor dine tropper befinder sig, hvad enkelte områder producerer af ressourcer, hvilke lande der er dine, og hvilke der er dine fjenders. Du kan også besøge forskellige rum i dit flyvende skib. Eksempelvis kan du tage turen forbi the War Room for at få råd fra dine rådgivere, eller tage et smut i soveværelset for at besøge din brud og muligvis lave nye alliancer.
Det andet plan er kampene, som udkæmpes i realtid når dine og fjendens tropper mødes. I ægte steampunk-stil styrer du din drage fra tredjepersonsperspektiv. Omkring dig svæver store gigantiske platforme med dampende fabrikker på sig. Dette er din base. Hvis den bliver destrueret, taber du kampen og må flygte. Tilsvarende gælder for din fjende.
Som dragon commander styrer du slaget i samråd med dine generaler. De er styret af AI'en, mens simple kommandoer hjælper dig med at navigere dem hen mod fjenden. Resten klarer de selv. Det giver dig fri mulighed for at tilse andre områder af kampen og hjælpe til ved at skyde dine modstandere ned med ildkugler og andre angreb.
Hvert slag udspiller sig i et 20x20 kilometer stort område, hvilket giver én rigeligt med plads til at navigere rundt med sin drage. Det er her jetpacken på dragens ryg kommer i brug, da den har en såkaldt boost-funktion til at få dig tværs over kortet på ingen tid. Tilmed hjælper den dig med at undgå fjendens projektiler, hvis de anser dig for være den største trussel.
I den nuværende udgave af spillet findes der fire racer (i præsentationen blev der antydet, at der muligvis ville være flere) med tilsvarende drager: humans, elves, dwarves og undead. Hver drage er således visuelt som praktisk kædet sammen med den faktion, man har valgt. Dværgenes drager er for eksempel mere robuste af udseende og behårede, mens elvernes drager er tynde, elegante og smukke. Alle drager er i besiddelse af unikke evner, som kan hjælpe i kampens hede.
Hver beslutning i spillet har både positive og negative træk. I vores præsentation havde vi giftet os med en undead kvinde. Hun foreslog at vi jog dværgene bort fra deres kongerige for at kunne lave en ny hær af undeads. Konsekvensen ville være, at dværgene ikke ville lade deres våbensmede hjælpe os. Valg og konsekvenser.
Spillet er stadigvæk under udvikling, men efter demonstrationen at dømme føles det som om udvikleren er på rette spor. Det kunne let vise sig at blive et af de mere originale og interessante spil, der dukker op i 2012.