Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Dragon Quest VI: Realms of Reverie

Dragon Quest VI: Realms of Reverie

Alexander er ingen ekspert når det kommer til japanske rollespil, men meldte sig frivilligt til at udforske Reveries mange hemmeligheder i det sjette Dragon Quest-spil...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Skillevæggen mellem Japan og resten af verden er særlig tydelig og velkendt inden for spil. Japanerne har med serier som Final Fantasy og Yakuza vist at de ofte godt kan lide at holde spillene for sig selv i en tid, og det tager ofte måneder, hvis ikke år, før de endelig lanceres i vesten.  
 
Et udmærket eksempel på sidstnævnte er dele af serien Dragon Quest, som er både større og ældre end selveste Final Fantasy i hjemlandet. Fordi seriens popularitet er så stor, har mange af dens ældre kapitler nu også fundet vej til Nintendo DS, og sørme også til Europa. Derfor er det denne gang Dragon Quest VI: Realms og Reverie, et 16 år gammelt eventyr, der står for tur.  
 

Dragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of Reverie

Der bydes på en klassisk "god mod ond"-historie, der centreres omkring kampen mod den onde drage Murdaw. Hovedrollen får man nærmest naturligvis lov til at tage i form af en stereotypisk manga-helt med masser af muskler og blåt rodehår, som efter nogle underlige hændelser bliver blandet ind i historien. På hans rejse, som for de fleste vil tage godt stykke over tyve timer, møder han nye personligheder, samt byer og grotter som skal udforskes. Undervejs støder man på en slags drømmeverden, som skal vise sig at blive historiens helt store omdrejningspunkt, og som kan tilgås via nogle magiske brønde.  
 
Plottet er egentlig ikke særlig godt, men udviklerne har gjort alt hvad de kan for at fylde det med indhold, og det bliver faktisk hurtigt svært ikke lade sig fange. Der sker altid noget, handlingen byder på masser af plot-twists, og når man tager længden og kvaliteten i betragtning, kunne det hele faktisk godt have gjort sig som en interessant anime-serie.  
 

Dragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of Reverie
Dette er en annonce:

Dragon Quest VI er den slags eventyr man bliver nødt til at give tid før det begynder at åbne sig. Det, der i starten virker langsommeligt og vanskeligt, bliver senere spændende og mere tilgængeligt. Sværhedsgraden er perfekt, og man føler hele tiden at man er på vej mod noget nyt, hvad enten den står på udforskning af de to verdner eller blot møde med nye personligheder.  
 
Når det hele yderligere er krydret med klassiske lydeffekter og velkomponeret musik, får man virkelig følelsen af at være på eventyr, også selv om der godt kunne have været flere forskellige musikstykker.  
 
Med en klassisk fantasy-indpakning, såkaldte "random battles" og et turbaseret kampsystem, er der ingen tvivl om at Dragon Quest VI: Realms og Reverie er et ærketypisk JRPG. Antallet af pludselige kampe er dog lige i overkanten, og selvom jeg udmærket godt ved hvor typisk dette er for genren, bliver det simpelthen for meget når jeg næsten ikke kan gå et par skridt uden at fjender vil slås. 
 

Dragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of Reverie

Et andet frustrerende aspekt er gemmesystemet, som sammen med muligheden for at genoplive holdkammerater og info om hvor tæt man er på næste erfaringsniveau, alt sammen tilgås fra de kirker som findes i de fleste af spillets byer. Det hele virker meget omstændigt, og selv når du ved, hvor du skal hen og hvilke valg du ønsker at tage, skal du altid kæmpe dig igennem alt for meget snak inden der rent faktisk sker noget. Bedre bliver det ikke af at alt den snak gør, at man oftest febrilsk trykker på knapperne og derved kommer til at tage et forkert valg, hvilket betyder at man skal genstarte hele processen. Tålmodighed er i sandhed en dyd her.
 
Det turbaserede kampsystem fungerer derimod som det skal, og er enkelt, snedigt og hurtigt. Her skal du naturligvis vælge på hvilken måde du og dit hold vil angribe fjenden, enten med magi eller slag, samt hvem der skal prioriteres. Erfaringspoints og penge er betalingen for enhver kamp, og spiller du lang tid nok vil disse endda låse op for nye klasser, specialiteter og jobs til dit hold. Disse opgraderes også løbende, og det holder faktisk det hele interessant.  
 
På trods af mangler er Dragon Quest VI: Realms of Reverie et virkelig solidt eventyr med masser af indhold, god historiefortælling og herlige visuelle effekter. Jeg må indrømme at det virkelig har åbnet mine øjne for JRPG-genren, i forhold til hvordan mit syn var på den før. Faktisk sidder jeg allerede nu og overvejer om jeg skal købe Final Fantasy, Golden Sun eller en af de andre store eventyrserier som det næste. Mine mange herlige, dog ikke helt perfekte, timer med Dragon Quest VI: Realms og Reverie har altså gjort et godt indtryk

Dragon Quest VI: Realms of ReverieDragon Quest VI: Realms of Reverie
Dette er en annonce:
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
Dragon Quest VI: Realms of Reverie
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Herlig, dyb historie, god opbygning og længde, lækker musik og lydeffekter, godt kampsystem.
-
Alt for mange "random battles", for få forskellige musikstykker, frustrerende gemmesystem.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold