Capcom afholdte sin årlige pressekonference i solrige Miami Beach i år. Fra den 5. til 8. april var Gamereactor og resten af verdenspressen inviteret til at se hvad den japanske spilgigant har i ærmet til det kommende år.
Capcoms første store annoncering på Captivate var en spritny fantasy-action-titel kaldet Dragon's Dogma. Som navnet antyder handler det om storslåede fantasy-eventyr fyldt med drager, monstre, sværd og trolddom. Spillet ses i tredjeperson, og fokus var på den lynhurtige og meget filmiske action.
Dragon's Dogmas instruktør/producer-duo Hideaki Itsuno og Hiroyuki Kobayashi (Resident Evil 4, Devil May Cry 4) er meget begejstrede for spillet: "Dette er det største Capcom-spil i øjeblikket, og det der har mest personale tilknyttet. Det har været under udvikling i to hele år nu, og vi er fast besluttede på at gøre Dragon's Dogma til et fantastisk spil".
Spillet minder en del om store vestlige fantasy-eposser som Dragon Age eller Oblivion. Dragon's Dogma er uden tvivl et af de mest vestligt-udseende japanske spil vi har set. Ifølge Itsuno er dette spillet, han har ønsket at lave lige siden sin skoletid, hvor han for første gang blev introduceret for fantasy-klassikere som Ringenes Herre eller Narnia.
Spillet holder dog den traditionelle japanske stil, hvor større er bedre. Spillerne kommer op i mod alskens gigantiske fantasy-monstre. I åbningstraileren så vi selvfølgelig en enorm drage, der spiller en central rolle i historien, men også en syvhovedet hydra så stor som et hus. Og i den spilbare del lagde vi os ud med den højtflyvende grif.
Udover de vestlige indflydelser er det, der ifølge Itsuno adskiller Dragon's Dogma fra andre actionrollespil, den åbne spilverden og de såkaldte pawns. Pawns er computerstyrede kammerater som spilleren kan rekruttere hvor som helst i verden, og besidder gavnlige evner såsom at kunne heale eller spotte fjendens svage punkter. I øjeblikket er der tre klasser af disse: Strider, der bruger bue og pil, Mage, der benytter magi, og Fighteren, der er nærkampsspecialist.
Om den åbne verden siger Itsuno dette: "Vi ønskede at lave en ægte åben verden, hvor du kan komme alle de steder hen, du kan se på kortet. Hvis du i spillet hører om et stort monster, der angriber en by, eller ser det ske fra lang afstand, så kan du rejse derhen for at deltage i kampen og redde byen. Vi ved at Capcom ikke er kendte for sine åbne verdener, så det har været lidt af en udfordring for os, men vi er meget begejstrede for resultatet".
Dragon's Dogma er planlagt til at udkomme tidligt i 2012 på PlayStation 3 og Xbox 360.