
Ikke nogen nem opgave
Holdet bag Driver til Game Boy Color har ikke haft nogen let opgave, for hvordan folder man så stort et hit sammen, så det passer med så lille en maskine som en Game Boy Color? Driver imponerer da heller ikke ved første øjekast, men så finder man ud af, at spillet faktisk er overordentlig tro mod den oprindelige udgave (gudskelov). Det er en bedrift, der fortjener al mulig ros og respekt.
For fuld fart
Sidste sommer var en god sommer. Der fik vi nemlig Driver, hvor man i rollen som Bruce Tanner, en politimand med en fortid som racerkører, skal infiltrere mafiaen som "The Wheelman". Man starter "blødt" ud ved at køre flugtbilen ved bankrøverier, smugle diverse suspekte varer i bagagerummet og så videre. Efterhånden kommer man tættere på mafiaens top og så begynder opgaverne at blive mere avancerede. Kodeordet i Driver er biljagt, og dem bliver der mange af. Politibiler patruljerer gaderne flittigt, og bare den mindste forseelse fra din side får strømerne til at se rødt. Så går jagten afsted gennem byens gader, mens du desperat skal prøve at ryste dine forfølgere af dig ved at vire ind og ud imellem modkørende biler, lave skarpe vendinger, køre med 100 km/t ned gennem smalle gyder og torpedere fortovscafeer. Driver bød også på nogle sjove "Driving Games" i PC versionen, såsom checkpoint race, forfølgelse eller survival-mode. Man kunne også bare tage en uforpligtende lille køretur rundt i byen.
Alt dette er gengivet i Game Boy Color versionen, selv om der er blevet skåret kraftigt ned på både den grafik og lyd.
Bip blop
Hvis vi tager lyden først, så byder Driver ikke på noget nyt i den afdeling. Game Boy spil i det hele taget har, forklarligt nok, en tendens til altid at være udstyret med en noget vattet lydside og Driver er ingen undtagelse. Der er kun en håndfuld forskellige lydeffekter og musiknumre og ingen af disse lyder særlig godt. Så er der den grafiske side, der klarer sig noget bedre. Det første der springer i øjnene er at Driver nu er gået fra 3D til flad 2D. Det hele ses fra oven i fugleperspektiv meget i stil med Grand Theft Auto, og så er alle højdeforskelle i terrænet blevet fjernet. Omgivelserne er rimelig farverige og detaljerede med buske, træer, skraldespande, lygtepæle og cafeborde, så der er masser at ramle ind i. Bilerne derimod er ikke noget at råbe hurra for. De er lette nok at kende fra hinanden, men de består kun af 2-3 farver. Den simple grafik tjener dog et vigtigt formål, fordi det på den måde er blevet muligt at skrue hastigheden i vejret. I det oprindelige Driver var der en rigtig god fornemmelse af fart, hvilket bidrog til spillets utrolig høje underholdningsværdi. Sådan er det også i Game Boy Color versionen, der med en let og præcis styring, er hurtig at sætte sig ind i.
Flot konvertering
Alt i alt så er Driver til Game Boy Color et utrolig godt og gedigent stykke software, og en af de bedste konverteringer jeg har set i lang tid. De vigtigst elementer i spillet er blevet bevaret og gameplayet er præcis lige så intens som det var på PC og PlayStation.
Vil man forkæle sig selv og sin Game Boy Color i den våde danske sommer, så er Driver det helt rigtige valg. Her er mange timers underholdning og masser at gå i gang med.