Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
EA Sports PGA Tour

EA Sports PGA Tour sigter efter et hole-in-one

EA går direkte efter at videreudvikle denne spilbare version af den eftertragtede PGA-licens, og vi har prøvet det.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Når det kommer til sportsspil, tænker jeg på golf på samme måde som på seriøse simulationer af racerløb. Ikke at de to har meget til fælles i virkeligheden, men fordi begge er sportsgrene der kan simuleres ret præcist og godt, så man virkelig føler, at man har styr på det, om man så enten sidder bag rattet eller på putter på greenen. Simuleringssporten har selvfølgelig en fordybelses- og realismefordel her, da du aldrig rent faktisk foretager køllesvinget i golfspil, men ellers er strategien, planlægningen af et slag og forståelsen af en bane alt sammen til stede. Ligesom racerløb er golf desuden en sport, der i bund og grund er ligetil at forstå. I motorsport handler det om at komme fra et punkt til et andet, og omkring en bane så hurtigt som muligt, mens det i golf bare handler om at få bolden i hul med så få slag som muligt. Derfor er begge sportsgrene fremragende i spilform, og det er områder, som FIFA'erne, Madden'erne, NHL'erne og deslige aldrig helt har formået at udnytte.

Så da jeg hørte, at EA ville forsøge sig med PGA-licensen igen, og bruge den imponerende Frostbite Engine til at drive et sådan projekt, blev jeg nysgerrig. Og nu, efter at have set spillet på førstehånd ved et digitalt presseevent, er jeg endnu mere spændt på at se, hvordan det kommer til at se ud i praksis.

EA Sports PGA Tour
Dette er en annonce:
EA Sports PGA Tour

Som EA udtrykker det, er dette det "mest teknologisk avancerede golfspil nogensinde", og det kan du se på både udseendet, og alle de småting som EA har indbygget for at få golfoplevelsen til at føles så autentisk som muligt. Frostbite giver udviklingsholdet mulighed for at bruge den nyeste datamapping-teknologi til at skabe baner så nøjagtigt som muligt. Photogrammetry og GPS-kortlægning, alt sammen oven på reel fotografering på stedet, betyder, at når du slår en bold ned ad fairwayen på det 9. hul på St. Andrews, vil du bemærke, hvordan bolden hopper på mærkelige måder for at matche det ujævne terræn. Og da hver enkelt golfbane rundt om i verden er anlagt på forskellige geologiske områder, vil den måde hvorpå bolden ubesværet hopper af sted, være anderledes på Pebble Beach i Californien end på den måde den opfører sig på den skotske golfbane. Det er disse små detaljer, der gør PGA Tour til en så spændende præmis, og det rækker langt videre end blot fysikken.

Frostbite-motoren gør det muligt for holdet at skabe nøjagtige digitale repræsentationer af hver enkelt bane, helt ned til den nøjagtige placering af hvert enkelt træ, og hvordan blomsterne blomstrer på en bane på forskellige tidspunkter af året. Folkemængder kan også tilpasses i en sådan grad, at du kan have et fuldt PGA Tour-niveau med deltagelse, eller absolut ingen der kigger på dit klodsede forsøg på at mestre den pågældende bane. Og alt dette er på 30 af de mest spændende og elskede golfbaner i hele verden, da EA har eksklusive rettigheder til Majors, og de baner de er baseret på.

EA Sports PGA Tour
Dette er en annonce:
EA Sports PGA Tour

Hvad angår selve gameplayet, er dette blevet udvidet for at udvikle den slags golfmekanikker, der har præget spil i godt og vel... en evighed. Det typiske koncept med at indstille vinkler og derefter svinge på det rigtige tidspunkt for at få den perfekte mængde kraft på et slag forbliver det samme - med nogle old school-mekanikker som Big Hit Moments, der gør comeback - men nu kan du bruge 20 forskellige slagstilarter, som er unikke afhængigt af den kølle, du bruger, og slagtyperne, hvilket giver over 1300 slagkombinationer, som du kan mestre. Og disse er også alle nøjagtigt simuleret, da EA er gået sammen med eksperterne i golfsimulering hos Trackman og ShotLink for at sikre, at hvert slag gør hvad det skal, og at bolden også følger med med korrekte rotationer, studs og den slags. EA nævnte endda, at de mener at deres system er så præcist, at pro'erne måske endda vil bruge spillet til putting-træning forud for en egentlig begivenhed, da de på denne måde kan få en fornemmelse af banen uden at skulle flyve rundt i verden for at få støvlerne på jorden.

Alt dette er en del af Pure Strike-systemet, som også giver mulighed for sværhedsgrader, hvis du ønsker at fjerne noget af kompleksiteten. Ikke at du sandsynligvis vil have behov for det, da HUD og UI synes at være meget klare og ligetil at forstå. Men hvis du finder tingene lidt for overvældende, har EA skabt et Professional Coaching-sæt af spilbare udfordringer i spillet, som løbende vil blive opdateret, for at hjælpe nybegyndere med at mestre golfkunsten og knække hvordan man går til spillet.

Hvad angår de andre modes, vil Career give dig mulighed for at spille på forskellige niveauer, fra amatør til PGA, og du kan selv vælge hvor du vil starte. Her er der et RPG-system, der giver dig mulighed for at opgradere din spiller ved at konkurrere i events, hvor du får færdighedspoint ved at nå en ny rang, som du så kan bruge til at forbedre attributter som eksempelvis svingkraft, alt sammen så du kan matche og tackle de mest krævende baner rundt om i verden, f.eks. den fantastiske Augusta National.

EA Sports PGA Tour
EA Sports PGA Tour

Dem der leder efter multiplayer-muligheder, vil kunne dykke ned i lokal og online multiplayer i Social eller Competitive for at begynde at klatre op ad rangstigen, og alle online modes vil give mulighed for 16 spillere, der alle konkurrerer i realtid, hvor du kan holde øje med modstanderne, der i bund og grund vises som spøgelser: synlige, men uden indflydelse på dit faktiske spil. Alle former for gameplay vil blive understøttet af et kommentatorhold bestående af professionelle og ikoner, der fremhæver selv de mest bizarre øjeblikke, og du vil kunne spille spillet enten som din egen karakter (som kan tilpasses takket være den reviderede Create-a-Player-suite med en masse udstyr, der kan låses op) eller som en samling af rigtige professionelle, herunder Rory McIlroy.

Jeg vil dog sige, at selv om selve spillet er ganske kønt, især når man slår, falder karaktermodellerne ind under den typiske EA-stil, hvor de virker en smule grimme og ubehagelige at se på.

Problemet med et spil som dette er naturligvis hvordan EA beslutter sig for at tjene penge på det, hvilket udviklerne var ret stille omkring under previewet. Vi fik at vide, at der vil være udvidelser efter lanceringen, herunder nye baner, tøj og den slags, som alle er knyttet til aktuelle og historiske golføjeblikke. Men hvad angår de fineste detaljer i forbindelse med dette, ved vi nok snart mere, da EA har annonceret at PGA Tour kommer til PC, PlayStation 5 og Xbox Series den 24. marts 2023, og at forudbestillingerne åbner senere i dag. Hvis vi dog antager, at EA's sædvanlige metoder i forhold til monetarisering ikke kommer i vejen, kan jeg ikke vente med at tage på greenen om et par måneder.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold