Preview:RUNEPå den nyligt overståede computerspils messe i London, ECTS'99, kommer her et smugkig på et af næste års helt sikre sommerhits (som jeg vil spå det ihvertfald), 3D action/adventure spillet Rune fra Humanhead Studios. Jeg var på fremvisningsrunde hos Godgames (Gathering of Developers) på deres udgiver Take2's stand på messen. Og hos Humanhead synes de for tiden at have en speciel forkærlighed for scandinavisk mytologi. Deres perle af et spil, som er under udvikling til udgivelse en gang i sommeren år 2000, var noget af en overraskelse. For spillet bygger på Unreal 3D maskinen fra Epic, og man kommer til at skulle lede længe (og måske forgæves) for at finde magen til dybde i et 3D action spil som Rune.
For det er ikke kun grafikken (som skabes af tidligere grafikere fra Heretic og Hexen) og de dæmpede men livlige farver der gengiver spillet som en troværdig fantasiverden; det er også selve fysikken i den verden, som Ragnar, vores vikingehelt med hår på næseryggen, betræder og udforsker.
Ragnar kan se frem til 3 akter i historien, hvor man må styre ham igennem en ond underjordisk verden, som har forårsaget den nære udslettelse af hans folk. Med guderne Odin, Thor, Tyr og Loke i guddommeligt nærvær, må han begive sig ned i underverdenen for at opsøge og udlette det Onde, som truer hans arts eksistens og religionens overlevelse. Spillet får miljøer over og under jorden, samt under vandet. Skræmmende flotte vandeffekter, skal lige siges!
Under spildemonstrationen i det lille mørke "baglokale" på messestanden, så man hvordan isflager i en underjordisk indsø vippede op,ned og til siderne, alt efter hvor Ragnar stod på dem. Og hvis han ikke hurtigt fandt videre på sin rute, sank isen til bunds. Isflagerne var en del af et knudepunkt, som skulle befares mange gange, og derfor skulle man tænke sig om, før man plantede sine skindstøvler på isen.
De smukkeste og meget snørklede og varierende huler ,gange og klippeformationer prydede demostadiet af spillet. Betagende at se så flot og intenst skyggefuldt landskab. Teksturerne på mos, granit, fugtig sten, tøsne og så videre ud i eventyrland var så fantastisk, at det var som at se Legend igen.
Specielt snedigt var det, da der sad en lurende goblin omtrent 100 meter oppe over en på en klippehylde i et smalt pas, og ventede på et "nemt" bytte. Billeder som disse illustrerer meget godt den fornemmelse af unikt design, som Humanhead har lagt i spillet indtil nu - og som stilen forhåbentligt holder produktionen ud.
På den nyligt overståede computerspils messe i London, ECTS'99, kommer her et smugkig på et af næste års helt sikre sommerhits (som jeg vil spå det ihvertfald), 3D action/adventure spillet Rune fra Humanhead Studios. Jeg var på fremvisningsrunde hos Godgames (Gathering of Developers) på deres udgiver Take2's stand på messen. Og hos Humanhead synes de for tiden at have en speciel forkærlighed for scandinavisk mytologi. Deres perle af et spil, som er under udvikling til udgivelse en gang i sommeren år 2000, var noget af en overraskelse. For spillet bygger på Unreal 3D maskinen fra Epic, og man kommer til at skulle lede længe (og måske forgæves) for at finde magen til dybde i et 3D action spil som Rune.
For det er ikke kun grafikken (som skabes af tidligere grafikere fra Heretic og Hexen) og de dæmpede men livlige farver der gengiver spillet som en troværdig fantasiverden; det er også selve fysikken i den verden, som Ragnar, vores vikingehelt med hår på næseryggen, betræder og udforsker.
Ragnar kan se frem til 3 akter i historien, hvor man må styre ham igennem en ond underjordisk verden, som har forårsaget den nære udslettelse af hans folk. Med guderne Odin, Thor, Tyr og Loke i guddommeligt nærvær, må han begive sig ned i underverdenen for at opsøge og udlette det Onde, som truer hans arts eksistens og religionens overlevelse. Spillet får miljøer over og under jorden, samt under vandet. Skræmmende flotte vandeffekter, skal lige siges!
Under spildemonstrationen i det lille mørke "baglokale" på messestanden, så man hvordan isflager i en underjordisk indsø vippede op,ned og til siderne, alt efter hvor Ragnar stod på dem. Og hvis han ikke hurtigt fandt videre på sin rute, sank isen til bunds. Isflagerne var en del af et knudepunkt, som skulle befares mange gange, og derfor skulle man tænke sig om, før man plantede sine skindstøvler på isen.
De smukkeste og meget snørklede og varierende huler ,gange og klippeformationer prydede demostadiet af spillet. Betagende at se så flot og intenst skyggefuldt landskab. Teksturerne på mos, granit, fugtig sten, tøsne og så videre ud i eventyrland var så fantastisk, at det var som at se Legend igen.