Så er Impression Games tilbage med endnu en titel i deres hæderkronede serie. Emperor: Rise of the Middle Kingdom (Emperor) er titlen der skal samle kården op efter titler som Cæsar, Pharaoh og Zeus. Denne gang er scenen hensat til det klassiske Kina. Selv om baggrunden er anderledes, så er spillet stadig det samme i kernen. Spørgsmålet er, om ændring af lokationer er nok til at retfærdiggøre en ny titel?
Mikroøkonomi for det hærdede
Du skal atter kaste dig ud i mikroøkonomiens kunst. På et oversigtskort skal du sørge for at etablere beboelsesområder, fødeproduktion, lagerkapacitet, produktbearbejdning og handelsveje. En ting er at bygge tingene, noget helt andet er at producere en pulserende storby. Dette opnås kun ved en perfekt balancegang mellem arbejde, glæde og skattebetalinger. Hvordan disse ting skal koordineres optimalt er en udfordring. Til at dække gudeaspektet, som fyldte så meget i de tidligere titler, skal du denne gang huske at hylde dine forfædre. Disse er opdelt i fire fløje nemlig Taoister, Buddhister, Confusius samt dine egne forfædre. De pågældende religioner vil dukke op på de rette historiske tidspunkter. Dine Forfædre spiller især en vigtig rolle, da du ved at hædre dem kan undgå naturkatastrofer såsom oversvømmelser og jordskælv. De resterende religioner har helte, der fungerer som heltene gjorde i Zeus. De kan nemlig dukke op i kød og blod på jorden. Har du været flittig med dine donationer, skal du ikke være overrasket over, at du dine bygninger og marker får lidt velsignelse.
At gøre guderne glade vil give dig en masse fordele, men det vigtigste er naturligvis, at få bygget et stabilt samfund op. Spillet er missionsopdelt, og vil føre dig gennem den kinesiske historie. Du vil blandt andet komme til at bygge den kinesiske mur. Desværre skal du bygge dine byer fra grunden på stort set hver mission. Det er lidt ærgerligt, at man ikke kan videreføre sine bedrifter. Dertil er mange af opgaverne lidt intetsigende. Med Emperor er vi vendt tilbage til systemet fra Cæsar. Denne gang er det bare forskellige dynastier, du skal pleje. Derfor skal du løbende stille tropper til rådighed, og sørge for at producere forskellige luksusgoder. Det er lidt ærgerligt, at man ikke har videreudviklet systemet fra Zeus, med mere unikke missioner.
Har jeg set det før?
Bygningerne er også stort set de samme. Det eneste der er ændret, er sådan set navnene og den grafiske fremtoning. Du kommer nu til at bearbejde silke og jade i stedet. Et område der dog er forbedret, er dine landmænd. Du er denne gang ikke begrænset i markernes størrelse. I stedet kan du selv vælge, hvordan de skal se ud, hvilket giver en mulighed for at udnytte arealerne optimalt. Derudover er infrastrukturen blevet forbedret. Du har nu bedre styr på dine arbejderes bevægelsesmønstre, da du kan sætte porte op, som begrænser adgangen for visse befolkningsgrupper. Herigennem kan du opdele byen efter dit forgodtbefindende.
Mit folk elsker mig!
Befolkningen er også bedre til at fordele varerne ud over byen, så de ikke ligger, og rådner på dine lagre. Du har også tilknyttet elleve rådgivere, der har hvert deres kerneområde såsom religion og handel. Disse er faktisk ekstremt brugbare, og har som oftest gode råd. Jeg mangler bare lidt, at de selv kommer med rådene. Der kan være områder, som er blevet voldsomt negligeret, men du bliver ikke opmærksom herom, før du selv spørger. Som tidligere så er der også militære hensyn, der skal tages. Du har begrænsede muligheder for at styre dine folk, men generelt er det kvantiteten, der sejrer. Et område med nytænkning er, at der er blevet inkluderet muligheden for multiplayer. Jeg forsøgte mig med en kammerat og en LAN forbindelse, og det fungerede egentlig udmærket. Desværre var der relativt mange tilfælde med ventetid, og spillets tempo passer ikke helt til multiplayer.
Teknisk set er Emperor blevet ramt af stilstand. Den grafiske motor er stadig den samme - altså ingen 3D her. Det hele fungerer selvfølgelig glimrende - pæne animationer, pænt artwork, men tiden burde nok være inde til lidt nytænkning. Det samme gør sig gældende for lyden. Musikken er et uinspireret asiatisk loop, og effekterne er en kende mangelfulde. Selvfølgelig er lyd og grafik ikke essentielt, men udvikling ville være rart. Overordnet set en god titel, der bare ikke tilføjer noget nyt til en ellers glimrende serie.