Enemy Territory: Quake Wars

Enemy Territory: Quake Wars

Stroggerne forsøger at indtage jorden, men GDF giver ikke op uden kamp. Nicolas har taget svensknøglen i hånden og bygget baseforsvar en masse.

Jeg åbner mine øjne. Over mig står en læge med en hjertestarter i hånden. Han peger mod en hærget kampvogn, der står parkeret midt på den store plads. Jeg griber fat om min værktøjskasse og sætter i løb. Laserstrålerne flyver om ørene på mig, men det lykkes mig at nå frem uden en skramme. Jeg kaster mig ned, tager mit værktøj frem og påbegynder reparationen.

For snart mange år siden besluttede en lille gruppe mennesker sig for at lave en hjemmelavet udvidelse til Return to Castle Wolfenstein. Faktisk blev udvidelsen så populær, at selveste id Software tog kontakt til disse amatørudviklere fra Splash Damage, og bad dem lave et multiplayerspil baseret på Quake-serien.

Og her er så resultatet; et fantastisk multiplayerbrag, hjulpet på vej af et hæsblæsende tempo, to helt unikke fraktioner, nemlig stroggerne og menneskene, og så lige en pokkers masse karakterklasser og højteknologisk legetøj.

Nej, det her er ikke Battlefield, selvom der unægteligt er et par lighedspunkter. I Enemy Territory: Quake Wars skal du ikke lave noget så banalt som at hejse flag op i flagstænger. I stedet skal du klare en bunke krævende missioner, der blandt andet indebærer at bygge broer, ødelægge skjoldgeneratorer og hacke computere. I et andet scenarie er rollerne måske byttet om, og du skal forhindre fjenden i ovenstående. Men det stopper ikke her. For sidestillet med disse primære missioner finder du yderligere missioner, som du kan løse, alt efter hvilken karakterklasse du vælger.

Er du for eksempel ingeniør, så får du måske besked på at lave et minefelt, reparere køretøjer eller konstruere kanontårne. Alle disse missioner, primære såvel som sekundære, giver dig erfaringspoint, som giver dig opgraderinger på slagmarken. Disse opgraderinger kan dog kun bruges i en enkelt kampagne, som i øvrigt består af tre scenarier à tyve minutter hver. Til gengæld får du lov at beholde dine militærgrader og medaljer. Forvirret? Det bør du være.

Enemy Territory: Quake Wars er nemlig ikke helt lig noget vi har set før. Er du helt grøn, så skal du nok regne med at spendere de første 2-3 timer med at lalle forvirret rundt, som et lam, der skal slagtes. Det gjorde jeg. Men da jeg først havde fundet min niche, så vidste jeg præcis, hvordan slagmarken skulle forceres.

Spillet byder på fem forskellige karakterklasser, der differentierer sig en hel del fra hinanden, alt efter hvilken fraktion man spiller. Er man for eksempel en stroggsk læge, så kan man lave spawnpunkter i fjendernes lig, som ens holdkammerater så kan genopstå fra, når de dør. Det kan menneskelægerne ikke; i stedet kan de nedkalde store kasser, der er spækket med førstehjælpskasser og ammunition. Den stroggske læge er et stykke tid om at genoplive holdkammerater; han benytter en primitiv sprøjte, mens menneskelægens hjertestarter sætter gang i systemet lige med det samme. Sådan er der masser af små og store forskelle på de fem karakterklasser, og det er intet mindre end perfekt. Dog kunne man godt have ønsket sig, at de klasser, der benytter sig af artilleri og luftangreb var en smule mere effektive indendørs.

Banerne er alt andet end samlebåndsproducerede; de er skræddersyet ned til mindste detalje. Vil man gerne op i bjergene, så kan man for det meste finde dertil indrettede stier, der leder op til toppen. Vil man gerne snige sig ind i fjendens base, så kan man af og til benytte sig af kloaksystemer. Der er altid en smutvej, og det kan snildt betale sig at være nysgerrig. Finder man en et ødelagt maskingevær på taget af en bygning, så kan en ingeniør reparere det, og vupti, med et har man krammet over de fire strogger, der tilfældigvis bevæger sig rundt foran bygningen.

Hvad enten du blot render rundt på slagmarken og skyder fjender, eller du rent faktisk prøver at gennemføre missionerne, så gør du en forskel i Quake Wars. Måske ligger du på en bjergtop og nedkalder artilleri over fjendens base, eller også løber du rundt og overtager hans udposter. Måske dækker du en holdkammerats ryg, alt imens han forsøger at klistre en omgang C4 på en pansret dør, der leder ind til fjendens computer, som skal hackes, eller måske bygger du maskingeværsreder og baseforsvar. Måske får du en strogg på kornet og redder en holdkammerat i sidste øjeblik, eller måske hjælper du en gruppe med at kæmpe sig vej igennem smalle korridorer i en indendørsbase. Uanset hvad du gør, så gør du en forskel, og det er lige netop det, der gør Quake Wars til en fabelagtig multiplayeroplevelse.

Og det er ikke salgsgas, når de høje herrer i Splash Damage siger, at spillet føles som en actionfilm. Fornemmelsen af at tage det tunge skyts i hånden og skyde 5-6 fjender ned inden de overhovedet når at lægge mærke til mig, giver mig associationer til Rambo. Når jeg ser fjendens gigantiske porte eksplodere, vel vidende at det var mig, der i kampens hede sneg mig ind og satte en ladning C4 på dem, og kun lige akkurat undslap med livet i behold, føler jeg mig som James Bond. Og når jeg ligger ude i krattet med mit raketstyr og rammer en jeep, der flyver op i luften, falder ned, ruller rundt, og eksploderer, så er der altså dømt Commando! Men hvor er blodet, når jeg skyder min fjende til plukfisk?

Enemy Territory: Quake Wars kommer til at snurre rundt i min computer længe endnu. For mig er det uden tvivl årets vigtigste multiplayerbrag, og et sandt overflødighedshorn af action og strategi. Har du ikke pengene til at købe det, så bør du omgående tage et lån i banken, sælge din vielsesring eller din sjæl til djævlen, for Quake Wars skal ganske enkelt opleves af enhver, der måtte have en kraftig PC i stalden!

Enemy Territory: Quake Wars
Enemy Territory: Quake Wars
Enemy Territory: Quake Wars