Der har længe gået rygter om et potentielt tredje spil i den millionsælgende 2,5D gyser-platformserie Little Nightmares, grundet den positive modtagelse, som de to første spil fra Tarsier Studios fik i henholdsvis 2017 og 2021. Så der er ikke meget overraskende i, at et tredje spil blev officielt annonceret på Gamescom Opening Night Live. Det mere chokerende twist kommer i form af projektets studie og tilgang. Bandai Namco har ikke sat de oprindelige svenske skabere på opgaven, men i stedet britiske Supermassive Games. Og der er ikke længere tale om et solo-eventyr, da Little Nightmares III først og fremmest er designet som et co-op-spil.
Supermassive er ikke nye i serien eller genren. De har faktisk lavet ports af Little Nightmares til blandt andet den nu hedengangne Google Stadia, og de er naturligvis ret kendte for deres filmiske tilgang til horrorspil med Until Dawn og Dark Pictures-antologien. Men bare rolig, dette vil stadig være et 2,5D puzzle-platformspil fuld af spændende øjeblikke, uhyggelige scenarier og anspændte jagtsekvenser. Og så er der naturligvis også enorme fjender, som får dig til at føle dig endnu mindre, end du i forvejen er.
Afsløringstraileren viser flere miljøer og mekanikker, men den gameplay-sektion, som vi fik lov til at se nærmere på til Gamescom, var fokuseret på et enkelt sanddækket område, der allerede føltes ret friskt sammenlignet med de tidligere spil. Udover den landskabsmæssige forskel var det meningen, at filmen skulle fremvise de nye hovedpersoner i co-op-action.
Den sandblæse ørken hedder Necropolis og er en del af den overordnede Nowhere-verden. Der er først tomt og øde, men snart støder karaktererne på en enorm mur, der ligner en del af en pyramide. Og da de sniger sig indenfor, møder de en blanding af en hjemsøgt sandlandsby og et urværksområde, hvor adskillige vindmøller, tandhjul og mekanismer arbejder sammen. Med udviklernes ord: "en by med evig energi og sikker død, [den] plejede at være beboet af Dwellers, men nu er det en spøgelsesby."
Når det gælder selve karaktererne, spiller vi som Low og Alone, børn, der er fanget i Spiralen, "en klynge af foruroligende steder," som stort set er dystopiske lande bygget på illusioner. De er nødt til at arbejde sammen for at flygte "fra en større trussel, der lurer i skyggerne."
Low bærer en fuglemaske og en blå kappe og bruger sin bue til at skære reb over eller skyde fjender ned. Alone bærer en pilothjelm og en grøn jumpsuit og bruger sin skruenøgle til at bryde vægge ned ... eller til at give de flyvende fjender, som Low tidligere har nedlagt, dødsstødet. Dette er blot et eksempel på de co-op-handlinger, du kan forvente. Andre gåder kræver, at I trykker på fliser, flytter kasser, trækker i planker, bruger svævebaner og meget, meget mere. Gåderne virkede enkle og ligetil i hvad, der lignede et tidligt niveau, men hvor opfindsomme de bliver, efterhånden som historien skrider frem, vil helt sikkert definere kvaliteten af det endelige produkt.
I forhold til fjender, står vi overfor ulækre flyvende insekter, mumificerede statuer, der kan gå i stykker, og frem for alt den konstante tilstedeværelse af "Monster Baby," et enormt barn, der truer parret fra baggrunden med sine enorme arme og det nysgerrige skær fra sit lampedrevne højre øje. Det udløste nye stealth- og scriptede sekvenser i katakomberne, hvor de to passede ekstra godt på ikke at blive opdaget. Som en fin detalje brugte de i en af de sidste dele gamle paraplyer som provisoriske svæveanordninger og udnyttede luftstrømmene til at undgå skade.
Interessant nok sluttede demoen med, at børnene vågnede op i deres senge, bare ikke lykkeligt trygge derhjemme, men på et forfærdeligt anstaltlignende sted, mens sort røg lukkede sig omkring dem. Var det hele alligevel et ikke så lille mareridt?
Little Nightmares III udkommer til PlayStation, Xbox, Nintendo Switch og PC engang i 2024. Det virker særdeles lovende, men før vi rent faktisk selv får lov til at have spillet mellem hænderne, er det endnu for tidligt at sige, om Supermassive formår at bygge videre på Tarsiers flotte arbejde.