Eurofighter Typhoon: Operation Icebreaker

Eurofighter Typhoon - Operation Icebreaker

Der er udbrudt krig i Europa. Island bliver inddraget i konflikten, som i værst fald kan udvikle sig til en tredje verdenskrig.

Der er udbrudt krig i Europa. Island bliver inddraget i konflikten, som i værst fald kan udvikle sig til en tredje verdenskrig. Dette scenarie er som plukket direkte fra Tom Clancys ’Red Storm Rising’, men det er samtidig udgangspunktet for at du - som pilot - befinder dig i frontlinien under forsvaret for den vestlige verden. Spillet har været ude i nogen tid, men bliver nu genudgivet med et tillæg på 15 missioner, der føjer nye facetter til plottet.

De nye missioner vender det grundlæggende plot, så de russiske styrker nu allerede har besat Island. Dine kolleger og venner fra eskadronen er taget til fange - eller venter på, at nogen kommer dem til undsætning. Din opgave er således at flyve ind for at redde dem, men vær forberedt på, at russerne har en række ubehagelige overraskelser oppe i ærmet.Gameplayet er i det store og hele det samme, som i det oprindelige spil. Man finder dog en ’bad weather’ game mode, med regn og sne, operationer med start og landing på hangarskib og en håndfuld nye multiplayer game modes.

Du bør nok træne
Det er - som altid - en god ide at starte med træningsmissionerne. Hvis du ikke kender styringen fra Eurofighter Typhoon i forvejen, så er der relativt mange styrefunktioner, som bør ligge i fingrene, når det går løs med missioner i krigstid. Man kunne måske savne en skabelon med styrefunktionerne til at lægge ud over tastaturet. Spillet er ikke en traditionel fly-simulator, hvor det er detaljerne i flyet, der er i fokus. I stedet er det dig som spiller og pilot- og ikke mindst dit samspil med 5 andre computer- eller spillerstyrede piloter, der udgør spillets drive. Idéen i spillet er nemlig at skifte mellem piloterne, uanset hvad de måtte være i færd med, på jorden såvel som i luften, og hér afslører spillet nogle afgørende svagheder ved gameplayet.

Hvis man forlader et fly, der flyver lavt over et bjergområde, så fortsætter flyet simpelt hen på den afstukne rute - og kan dermed ende med flyve lige lukt ind i et bjerg. På samme kan man næsten være sikker på at måtte skyde sig ud med katapult, hvis man skifter til et fly, der er midt i en kamp. I hvert fald bliver der ikke vist barmhjertighed, hvis modstanderen har sendt ét eller flere missiler af sted mod dit fly. De vil ramme, med mindre det lykkes dig at undvige. Det er dermed ikke de russiske fly, der er den farligste modstander, men overblikket og timingen hos dig selv. Det giver dermed også en flimrende spiloplevelse, når man skifter fra fly til fly, i stedet for at følge ét bestemt fly, én bestemt pilot fra start - og forhåbentlig til landing.

Bryder hverken is eller grænser
Operation Icebreaker byder ikke - teknisk set - på epokegørende nyheder. Grafikken har et tydeligt patina, om end man ikke kan sætte en finger på spilbarheden og den flydende afvikling. Omgivelserne bliver dog hurtigt flade og karakterløse, når der ikke findes bygninger, boligområder eller lignende, der kan give lidt ekstra liv. Desuden skal der rejses en kritisk røst over følingen med flyet, som virker alt for stiv. Når din Typhoon krænger til siden reagerer flyet langsomt og med en ro, som var det blot et kamera på fast fod, der skifter retning.

Plottet i Operation Icebreaker er tilpas dramatisk til at forlænge levetiden for Eurofighter Typhoon en smule. På samme måde giver den medfølgende strategi-guide en god ballast, både for stemningen og for at gå sejrrigt ud af en dog fight. Men gameplayet fænger ikke ret længe, hvilket blandt andet skyldes, at missionerne udvikler sig på samme måde, hver gang man spiller dem. Endelig trækker det ned i den overordnede vurdering, at spillet rummer missioner, der foregår på og omkring hangarskibe - uagtet, at flyets understel er alt for spinkelt bygget til at tåle den G-påvirkning, som start og landing på hangarskibe kræver. Operation Icebreaker er og bliver et niche-produkt uden de helt store armbevæglser.

6 / 10
+
Stemningsfuld grafik og lyd - dog uden at være spektakulær.