Har du nogensinde været inde i en hval? De fleste vil nok sige nej, medmindre de er Pinocchio eller en del af en bibelhistorie. Men jeg har! Ikke bogstaveligt, selvfølgelig - men jeg har fordybet mig i den nye udvidelse til Everspace 2, kaldet Titans. Jeg elskede hovedspillet og var derfor spændt på, om denne udvidelse kunne leve op til mine forventninger. Så lad os dykke ned og se, om Everspace 2: Titans har noget at byde på.
Everspace 2 er et actionfyldt rumskydespil, hvor du styrer et skib gennem intense og nervepirrende kampe i det ydre rum. Jeg var ret vild med hovedspillet, da det ramte lige præcis den følelse, jeg har savnet siden Freelancer, et andet rummelskende skydespil, der minder meget om dette i både opbygning og design. Efter at have gennemført Everspace 2 stod jeg dog lidt tomhændet tilbage. Udover at samle lækkert udstyr og gøre sit skib mere dødeligt, var der ikke meget indhold tilbage, især når det kom til historie.
Fokus efter hovedspillet har nemlig været på at samle "phat loot", hvilket også blev understreget i den gratis Incursions-udvidelse, der introducerede rifter i rummet. Her kunne man flyve ind i en rift og kæmpe mod horder af fjender for at få endnu mere loot. Selv om det var fedt i starten, mistede det hurtigt sin glans for mig. Når man først har kæmpet sig igennem udfordringerne, står man med bunkevis af materiale, der potentielt kan opgradere ens skib. Men for mig var det ikke nok. Når man når level 30, ed der ikke meget tilbage at udforske eller udvikle. Skibets evner topper, og så er man fanget i et loop af jagt på udstyr.
Derfor var jeg glad for, at Titans-udvidelsen endelig bringer noget nyt til bordet - en frisk historie. Udvidelsen er opdelt i to dele. I første del møder du en kvindelig videnskabsmand, der beder dig om at scanne gigantiske skeletter i forskellige stjernesystemer. Det viser sig snart, at disse skeletter stammer fra enorme hvalagtige rumvæsner, som du så skal undersøge nærmere. Dette er grunden til, at udvidelsen har fået navnet Titans. I sidste ende bliver du slugt af en af disse kæmpe hvaler og skal navigere rundt inde i dens krop, hvor du kæmper mod dens "immunforsvar", mens du løser forskellige opgaver.
Her begynder tingene at blive spændende - indtil det hele pludselig stopper. Ja, du hørte rigtigt. Efter at have udforsket og kæmpet inden i hvalen, finder du en perle, som du kan tage med tilbage til videnskabsmanden. Hun renser den, så du kan få adgang til endnu mere loot, og så slutter historien. Det føles ufuldstændigt, som om der mangler noget. Hele fokus flyttes tilbage til loot-jagten, hvilket jeg personligt finder lidt trættende.
Heldigvis er der en anden del i udvidelsen, der byder på lidt mere dybde. Her bliver du kontaktet af en mystisk agent, der ønsker din hjælp til at efterforske et gigantisk rumskib, som er blevet kapret af en gruppe slyngler. Din opgave er at beskytte skibets fragt og forhindre det i at forårsage ødelæggelse på nærliggende planeter. Sammen med en flåde af andre rumskibe skal du sørge for, at skibet ikke går amok. Denne del af historien føles mere spændende og minder meget om de episke fortællinger fra hovedspillet.
Men igen snubler udvidelsen over sig selv. Efter flere kampe mod det store skib bliver du ved med at støde på de samme scenarier, hvor du skal løse to-tre opgaver og bliver belønnet med loot. Og lige som du tror, at historien vil tage en drejning eller nå en form for klimaks, slutter det hele igen brat uden nogen rigtig afslutning. Det efterlader en tom følelse, som om spillet ikke rigtigt ved, hvor det vil hen. Når man som spiller allerede har nået level 30 og har set det meste af, hvad Everspace 2 har at byde på, er den manglende afslutning endnu mere frustrerende.
Det, der er tilbage, er blot gentagelser af de samme scenarier for at få mere loot, men ærligt talt føles det som spild af tid. Rockfish Games, udviklerne af spillet, kunne i det mindste have tilføjet nogle ekstra niveauer eller ny progression til spillere, der har nået level 30. Som det står nu, er der meget lidt nyt for erfarne kaptajner, og det gør udvidelsen til en noget tynd kop te.
En anden skuffelse er manglen på nye spilmekanikker. Det eneste nye i Titans er nogle legendariske våben og udstyr, som, indrømmet, er ret seje. Men der er et problem: Du kan kun udstyre dit skib med to legendariske våben ad gangen, hvilket betyder, at når du først finder noget, du virkelig elsker, bliver du sjældent fristet til at udskifte det. Dette fjerner lidt af spændingen ved at samle nyt udstyr, da jeg fandt mig selv i at beholde de samme våben gennem hele udvidelsen.
Det er en skam, at Everspace 2: Titans ikke tilbyder mere for os garvede spillere. Jeg forstår godt, at Rockfish Games er et mindre studie, men jeg havde håbet, at denne udvidelse ville give os noget mere at lege med. Personligt synes jeg, at Titans skulle have været gratis, og at en virkelig indholdsrige udvidelse burde have tilbudt noget mere substantielt for spillerne.
Jeg gennemførte Titans på omkring fire-fem timer, og efter det var der ikke meget andet at lave udover at samle loot - og 99% af det var alligevel ikke brugbart. Det er lidt sørgeligt, og jeg håber virkelig, at kommende udvidelser vil byde på mere indhold for dem af os, der ønsker at tage vores stærke rumskibe til det næste niveau. Jeg vil gerne kunne forbedre mit skib på måder, der går ud over blot at samle nyt udstyr, som spillet allerede har masser af.
På den positive side vil jeg dog nævne det grafiske udtryk i Everspace 2, som er lige så smukt og atmosfærisk som i hovedspillet. Udvidelsen byder på et par nye planeter og nogle nye musikstykker, som passer godt ind i spillets allerede stærke atmosfære. Stemmeskuespillet er også godt, og den lille smule historie, der er, leveres med overbevisning og kvalitet.
Men alt i alt er Titans ikke den store gevinst. Hvis du overvejer at købe udvidelsen, vil jeg anbefale at vente, til den er på tilbud. Der er simpelthen ikke nok indhold til at retfærdiggøre prisen, og det er en skam. Som en fan af hovedspillet er jeg skuffet, og jeg tror, at andre, der har brugt mange timer på Everspace 2, vil føle det samme. Lad os håbe på, at fremtidige udvidelser har mere at byde på.