F1 2002

F1 2002

Electronic Arts har gjort det til en årlig foreteelse at udgive nye udgaver af en række sportstitler, og nu er turen kommet til firmaets Formel 1-racerspil.

Electronic Arts har gjort det til en årlig foreteelse at udgive nye udgaver af en række sportstitler, og nu er turen kommet til firmaets Formel 1-racerspil. Politikken er klar: En forbedring af spillets game engine hist og en ny feature her. Spørgsmålet er bare, om denne salamimetode går ud over spillets holdbarhed - og spillernes tålmodighed - samt ikke mindst - pengepung.

Hård kamp i front
Microprose’s Grand Prix-serie har hidtil indtaget en førerposition blandt Formel 1-spillene på pc-fronten, men EA’s udgave hænger bestemt på. Det skyldes måske ikke mindst, at de engelske udviklere fra Image Space Incorporated har har være med fra den første F1-titel fra Electronic Arts. Den nye udgave har ryddet ud i løbstyperne. Domination multiplayer og last man standing multiplayer er ikke længere med, måske mest af alt fordi de ikke passede ind i en Formel 1-sammenhæng, der giver sig ud for at være bare nogenlunde realistisk. Desuden er de øvelser, der udgør spillets køreprøve, gjort mere målrettede på at træne væsentlige aspekter af løb og bilhåndtering. Dette er ikke mindst vigtigt i forhold til krævende baner som Monaco.

Kernen i F1 2002 ellers den samme som i forgængeren. Det betyder, at styringen af bilerne er sart, på grænsen til det uregerlige. Det er ikke helt nemt at tæmme 800 hestekræfter, så spillerens racer kommer helskindet igennem en sere af hårnålesving. Et lidt for hårdt tryk på speederen fører i hvert fald hurtigt til et frontalt bekendtskab med barrieren. Bremserne skal håndteres med en tilsvarende følsomhed. Det nytter ikke at jokke dem helt i bund for at undgå kollision. Dels risikerer man at gå i spin og dels risikerer man at låse bremserne.

Vi har med andre ord at gøre med et spil, som det er let at komme i gang med, men som det til gengæld kræver øvelse og ihærdighed at mestre. Det bidrager desuden fint til den realistiske stemning, at man langt henne i et løb både kan se og mærke, at dækkene er slidte og varme, og at forbruget af brændstof fører til, at bilen bliver lettere og dermed stiller nye krav til styringen. Electronic Arts har føjet et slipstrøm-meter til racerens instrumentbræt. I højre side af skærmen kan man se, i hvor høj grad man kan lægge sig i slipstrømmen på bilen foran. Funktionen bidrager imidlertid ikke afgørende til kørerens muligheder for at overhale effektivt. Beslutsomhed og overblik er nok stadig de mest afgørende faktorer for, om man som kører slipper af sted med overhaling i et snævre sving. På langsiderne er tilsvarende den rå maskinkraft, der afgør sagerne.

Begrænsede grafiske nyheder
Grafikken i F1 2002 fungerer i hovedsagen som i forgængeren. Detaljer på bilerne og omgivelserne er gengivet nydeligt, om end objekternes textures savner lidt dybde, ligesom Electronic Arts har været en anelse for påholdende med lyseffekter. Omdrejningspunktet er selvfølgelig frame rate contra fart. Det er derfor ikke mindst, hvor feltet er samlet, og der ellers er mange biler i billedet, at man oplever grove og flade baggrunde.

Men oplever til gengæld også fine detaljer som regndråber på visiret, spejleffekt på regnvåde baner, solens genskin i bakspejlet. Desuden priser man sig lykkelig for, at man sidder foran en computerskærm, når man i spillets til tider irriterende detaljerigdom kommer lidt for tæt på de 2 forankørende biler, kolliderer og bliver kaster rundt i luften og må se sin bil blive fordelt som skrot ud over omgivelserne. Det kan stærkt anbefales at kaste sig over den indstilling af vejrforholdene, der betegnes som ’changeable weather’. Du får, hvad der loves, og det føjer en interessant og krævende dimension til spillet.

For den teknikfikserede spiller vil der være rige muligheder for at justere et væld af indstillinger på bilerne. For at opleve den fulde virkning af dette, skal man dog slå en række af hjælpefunktioner for begyndere og let-øvede spillere fra. Som noget nyt opsamler bilens computer informationer under løbene, så man efterfølgende kan kontrollere effekten af de enkelte justeringer og tilføjelser til bilen.

Det er svært at se afgørende og virkeligt epokegørende forskelle på Grand Prix 4 og F1 2002. Sidstnævnte får dog en vurdering, der er et enkelt mulehår bedre. Det skyldes først og fremmest, at F1 2002 benytter data om kørere, biler og baner fra den igangværende 2002-sæson. På den måde kommer man f.eks. til at køre på den justederede Hockenheim-bane. Desuden kan man spille via Internet mod op til 7 andre spillere via Internet og LAN.

8 / 10
+
Up-to-date med den igangværende 2002-sæson. Changeable weather føjer nye krævende udfordringer til.