LIVE
HQ
logo hd live | The Precinct
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      Gamereactor
      previews
      F1 25

      F1 25: Vi går i dybden med hvordan dette års spil fikser 2024's største fejl

      I dette andet preview handler det om forandringerne som den faste formel har kaldt på.

      Abonner på vores nyhedsbrev her!

      * Påkrævet felt
      HQ
      HQ

      Hvis du kun sjældent spiller Codemasters' F1-spil, bemærker du sikkert ikke den store forskel på, hvordan det føles at spille de diverse udgaver år for år. Men de, der rutinemæssigt hopper ind i simulationsserien, stod over for en helt anden historie, hvor især dem der bruger rat bemærkede, at spillet eksisterede på en knivsæg og præsenterede et gameplay, der var en smule frustrerende at mestre og også en smule upålideligt. Så da vi allerede har brugt lidt tid på at tale om Career og My Team i sidste uge, så lad os nu fokusere på F1 25's gameplay, og hvorfor dette års udgave får serien tilbage på sporet.

      For det første er kørefornemmelsen meget mere afbalanceret og i overensstemmelse med, hvad man forventer af et spil af denne standard, som bevæger sig på grænsen mellem en simulation og en arkadeoplevelse. Bilerne er mindre tilbøjelige til at reagere voldsomt på mindre ændringer i retning, acceleration eller opbremsning, og de er også sat op på en sådan måde, at når de er i et flow, snor de sig rundt på hver bane med en smuk og spændende elegance. I bund og grund er bilerne, som de var i F1 23, nu meget mere en fornøjelse at køre. Når man bruger rat og pedaler, altså...

      For controller-brugere smittede gameplayet ikke helt af på mig på samme måde. Indrømmet, jeg er langt mere erfaren med at spille F1-spil med et rat i disse dage, så jeg er næppe referencepunktet for controller-gameplay i denne serie, men hvad jeg vil sige er, at gameplayet ikke ser ud til at have det samme behændige touch med en controller i hånden. Det mindste skift i den analoge styring får din bil til at rykke i én retning, og på lange, kurvede dele af banen (som på bagsiden af Melbourne-banen) vil du opleve, at din bil skærer gennem racerlinjen i stive bevægelser, mens den forsøger at holde en jævn kurve, som hjulene kan klare uden at få sved på panden. Dette gælder også for speeder og bremsen, hvor triggerne simpelthen ikke har den samme kontrol som pedalerne, hvilket betyder, at det er næsten umuligt at tage kampen op mod AI på højere sværhedsgrader eller modspillere, der bruger rat, når man bruger en controller. Det fungerer grundlæggende bare ikke helt rigtigt.

      Dette er en annonce:
      F1 25

      Hvad der er en massiv forbedring, er de baner, der nu tilbyder en håndfuld LiDAR-scannede muligheder. I bund og grund har Codemasters taget data fra Grand Prix-weekenderne i 2024 fra Suzuka, Miami, Imola, Bahrain og Melbourne og brugt dem til at lave baner, der er endnu mere autentiske. Det fører til en lang række forbedringer, det være sig bedre belysning, en mere præcis baneopsætning og korrekt placerede backdrops. Når du kører rundt på disse fem baner, føles det virkelig, som om du er på den rigtige bane i stedet for en nogenlunde ægte fortolkning med mærkbart manglende eller fejlplacerede funktioner. Hvorfor disse fem baner er blevet udvalgt til LiDAR i F1 25, er blot fordi det var dem, Codemasters havde adgang til i tide til dette spil, da vi er blevet lovet, at der vil komme flere LiDAR-baner i det næste spil, da der siden da er gået en hel rigtig sæson, og dermed er der blevet indsamlet masser af scannede data.

      De mere autentiske baner er heller ikke alt, hvad der er, da Codemasters har lagt vægt på, hvordan din bil påvirker selve banen. Når du kører rundt på banen og efterlader gummi fra dine nedbrudte dæk, vil du bemærke, at du er med til at skabe en mere synlig racerlinje, som du kan følge. Dette gælder også for enhver form for andet materiale, der kan blive kastet ud over banen eller samlet op af dækkene, hvilket betyder, at hvis en kører kører ned i en grusgrav eller hugger det øverste lag af græsrabatten, vil du se, at det bliver samlet op af dine dæk og endda også påvirker banen. Og det vil også betyde, at løb i vådt føre efterlader en mere tydelig tør linje, efterhånden som løbet skrider frem.

      Hvad har Codemasters ellers forsøgt at forbedre? Jo, der er bedre motorlyde, som i højere grad ligner den pågældende kraftenhed, og som kommer fra en mere præcis retning, og der er bedre tilpasningsmuligheder for alle dele af spillet. Et par baner har fået et længe efterspurgt spejllayout, hvor Silverstone, Østrig og Zaandvort er blevet udvalgt til denne luksusbehandling. Med hensyn til hvorfor det har taget så lang tid at få det med, bemærker Codemasters, at spejling af en bane langt fra bare er at samle bilen op og dreje den 180 grader, da DRS-zoner, pitindkørsler, bremsepunkter og forskellige andre indviklede elementer skal afbalanceres perfekt, og derfor er det kun disse tre baner, der er blevet valgt indtil videre.

      Dette er en annonce:
      F1 25

      Ellers er der et sidste punkt, jeg gerne vil berøre i dag, før jeg forlader diskussionerne om F1 25s sidste store element til næste uge... Så lad os tale om grafik. F1 25 er det første spil i serien, der har lagt PS4 og Xbox One bag sig, og det betyder, at det typisk er et meget flottere spil, fordi alt er designet til den nyeste teknologi og hardware. Når man for eksempel kombinerer de bedre opløsninger og de forbedrede grafiske systemer med LiDAR-banerne, får man et racerspil, der er fantastisk i næsten alle retninger. Ja, hvis du fokuserer på detaljerne, vil du finde nogle skønhedsfejl, men i modsætning til EA Sports FC eller andre meget langsommere sportsspil, hvor de væsner, der lurer i mængden, formår at tiltrække din opmærksomhed, er det langt mindre et mærkbart problem i F1's hurtige verden. Hvis du har en battle station på en moderne pc, kan du endda bruge Path-Tracing til smukkere belysning og refleksioner, selv om det er værd at understrege, at dette er indbegrebet af grafik i videospil og ikke vil være tilgængeligt for de fleste pc-brugere eller konsolspillere, idet de fleste må nøjes med Ray-Traced-belysning og -grafik.

      Det er derfor, at min tid med F1 25 efterlod mig med en følelse af at være ganske tilfreds med den retning, Codemasters har taget serien. Det er et meget, meget velkendt spil på mange måder (men det er de fleste racer- og sportsspil med årlige udgaver nu om dage...), men det er også en forbedring og en kurskorrektion i forhold til F1 24. Af den grund bør racerfans af simulations- og arkadeoplevelser holde et vågent øje med dette års udgave.

      Relaterede tekster



      Indlæser mere indhold