Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Fable Legends

Fable Legends

Betyder fem gange så mange spillere også fem gange så megen morskab? Vi forsøger os som skurk og helt i Lionheads nyeste eventyr...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Legends tager Fables mange herligheder og fører dem over i en dungeon crawler-form, hvor fire eventyrer af hver deres klasse, skal tæve orker, giganter og andre monstre i arena-lignende baner. Co-op-evner er påkrævet for bedst at udnytte de mange karakter-egenskaber, og for bedst at overvinde den onde troldmand som styrer det hele - her navngivet Villain.

Mens de fire helte oplever det hele fra et tredjepersonsperspektiv, har Villain et overblik der minder om noget fra et RTS-spil, hvorfra der kan placeres fjender og fælder i de tre til fire arenaer som udgør banen. Hvordan fjenderne skal angribe når heltene træder ind i et rum, skal også bestemmes. Et pointsystem bestemmer hvor mange fjender man kan gøre brug af, men monstre kan udskiftes frit som man lyster mellem de forskellige arenaer - Lionhead fortæller at man endda kan starte en bane med et boss-monster hvis man vil.

At konvertere mus og keyboard-kontrol over til en controller er en velkendt udfordring på konsollerne. Lionheads løsning har været at lade markøren styre via det venstre analogstick, mens det højre analogstick tager kontrollen over kameraet og kan bruges til at zoome og manøvrere rundt om det valgte emne. Enhederne er alle farvebestemte og er derfor blevet matchet op med controllerens forskelligtfarvede front-knapper. Man trykker derfor bare på den relevante knap for at få en bestemt gruppe undersåtter til at bevæge sig, peger hvor de skal gå hen og det er så det. Bruges højre trigger-knap sammen med en af de farvede knapper bruges enhedens specialangreb, mens venstre trigger og en af de farvede knapper betyder at den valgte enhed trækker sig tilbage. Det er et simpelt system, der dog betyder at man kun (indtil videre) kun kan have fire forskellige typer fjender på skærmen på en gang.

Vi afslutter vores tur med Villian-rollen, og starter i stedet for spillet som en af de fire helte. På komisk vis ender det hurtigt med at repræsentanten for udvikleren sammenligner oplevelse med Left 4 Dead, da vi haster gennem banen, arbejder sammen og kun sjældent gør brug af det sparsomme udbud af helbredende potions.

Dette er en annonce:
Fable Legends

Lighederne med Dungeon Keeper er mange enkelte steder i Fable Legends, men et andet spil der også virker til at have fungeret som inspiration er League of Legends. Karaktererne er således inddelt i roller som eksempelvis tank, rogue, support og long-range. Banerne tilbyder også flere forskellige veje, som blandt andet indeholder stensøjler der kan helbrede fjenderne, og disse skal naturligvis forsvares hvis man tager rollen som Villian.

Hver helt har fået deres unikke evner fordelt ud over hver af knapperne på fronten af controlleren, mens en mana-bar og andre informationer befinder sig under helbreds-måleren.

Vi tager i første omgang kontrollen over Inga - en skjoldbærende krigerkvinde, der kan bruge sine unikke evner til at provokere fjender til at angribe hende. Hun kan også kaste en shieldwall-besværgelse, for på den måde at beskytte en holdkammerat på distance. I nærkamp kan Inga absorbere masser af skade med hendes fysiske skjold.

Dette er en annonce:

Sterling er Ingas modsætning. Han er omtrent lige så sikker som en kanin på en motorvej når det gælder hans evner til at tage skade. Han er udstyret med et "Slap" der kan bryde fjendtlige blokader, samt en såkaldt "Royal Flush"-bevægelse der ender med at løfte fjender fra jorden. Han har også mulighed for at kæmpe på afstand og kan kaste med sine dolke, hvilket kan kontrolleres med LT og RT der hver udgør lette og tunge angreb.

En ting vi tidligt lagde mærke til er kampenes kaotiske natur, for som helten kaster sig selv mod fjenderne kan der være svært at finde ud af hvad der helt præcist forgår. Winter står for isregn over fjenderne og kan også fastfryse dem på klods hold, hvilket i kombination med Villians muligheder for at smide med røgbomber og pileregn, betyder at skærmen fra tid til anden er fyldt med så mange informationer at det kan være svært at se noget som helst. At opdele sig og erobre synes at være den bedste vej fremad, men fjendegrupperne synes umulige at opdele (måske fordi de kontrolleres af Villain) og fælderne - miner, barrikader og meget mere - straffer typisk de spillere der begiver sig ud af gruppen og forsøger sig som solo-eventyrer.

Mere interessant på dette tidspunkt er derfor Villain. Antallet af enheder er måske nok en smule restriktivt på nuværende tidspunkt, men Lionhead fortæller at kan pille og optimere bane-opsætninger før man er inde i selve spillet, hvilket vil lade dig fremkalde vindende designs fra en liste af gemte opsætninger. Og selvom man ikke er tæt på kampene fra dette perspektiv (vi overvejer om det mon bliver muligt at skifte ned til et synspunkt fra slagmarken) og ikke kan gøre andet end at se sine tropper dø, er det stadig sjovt.

Fable Legends

Der bliver stillet spørgsmål ved spillets langtidsholdbarhed, og den slags kommer til udelukkende at handle om variationen af fjender og baner. Et andet sted i Microsofts område på messen, befinder Evolve sig og selvom der er mange forskellige de to spil i mellem, er der også ligheder. Ud fra den tid vi har brugt med Evolve ved vi at det er en hardcore-oplevelse der kræver teamwork og præcision. Fable Legends virker på nuværende tidspunkt som en nemmere vej ind i denne sub-genre, der har været så populær på årets E3. Ligesom med Evolve spørger vi os dog stadig om hvor længe spil af denne type vil kunne holde vores opmærksomhed, samt hvorvidt det vil lykkedes os at samle en gruppe spillere, der er dedikerede nok til at få det maksimale ud af oplevelsen over længere tid.

HQ

Relaterede tekster

3
Fable Legends er nu lukket

Fable Legends er nu lukket

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Efter at Lionhead Studios blev lukket af Microsoft for nylig, så er deres spil, Fable Legends, nu offline permanent. Det lader ikke til at projektet er blevet samlet op...



Indlæser mere indhold