Fe

Fe

Svensk øko-fabel bærer sine inspirationskilder uden på tøjet, men turen ind i skovens mørke rummer stadig en vis mængde magi.

De fleste kender nok EA bedst for de årlige sportsudgivelser og AAA-titler som Battlefront og Battlefield, hvor franchisetankegang og en aggressiv strategi for mikrotransaktioner har skaffet den californiske gigant mange fjender blandt klodens gamere. Men EA har også en anden side. Ved EA Play i 2016 annoncerede de EA Originals, et udgivelsesprogram der er sat i verden for at "levere unikke oplevelser fra de bedste indie-udviklere". Nu er programmets første titel så landet, og som det altid er tilfældet med nye tiltag som dette, er der et betydeligt pres forbundet med at være først ude af porten. En dårlig start kan begrave initiativet inden, det for alvor er kommet i gang, mens en god start kan skabe en masse hype og give et rygstød til de efterfølgende udgivelser.

Fe fra svenske Zoink! (Stick it to the Man) er på mange måder et klassisk spil at lægge ud med, når man nu skal starte et indie-label (næste måneds A Way Out ser noget mere satset ud). Det har et iøjnefaldende udseende og indeholder elementer, der trækker tråde til elskede indie-titler som Journey og Ori and the Blind Forest samtidig med, at det byder på en på overfladen anderledes central mekanik. Spørgsmålet er om det kønne platformsspil kan leve op til inspirationskilderne og give EA Originals en flyvende start?

Fe
FeFeFeFe

Fe starter som så mange andre kunstfærdige indie-titler med, at den unavngivne hovedkarakter vågner uden nogen umiddelbar idé om tid og sted. Det er en effektiv, men efterhånden også lidt for ofte brugt måde at starte på, som vi så sent som sidste år så i beslægtede spil som RiME og Hob. Ligesom disse titler er Fes historie ligeledes fortalt uden ord og tekst - et designvalg der før i tiden har resulteret i fremragende historiefortælling i fx Journey og INSIDE. Men for, at en ordløs fortælling kan fungere, stiller det store krav til billedsproget, og selvom Fes low-poly grafikstil med de kølige nordiske farver sætter scenen utrolig stemningsfuldt, så kæmper miljøerne ofte med at fortælle historien på egen hånd. Måske derfor tyer Zoink! også til et ret stort antal vægmalerier for at gøre historien lidt klarere. Da Journey introducerede os for denne fortælleteknik tilbage i 2012, var virkningen sådan set ganske god, men efterhånden er det blevet en lidt for bekvem rygstøtte for udviklere, der (forståeligt nok) kæmper med at fortælle deres ordløse historie på en tilfredsstillende måde.

Men hvad handler Fe egentlig om? Du skal som hovedkarakteren beskytte og rense skoven fra de mystiske The Silent Ones destruktive indflydelse, men som sine ordløse fæller er Fes historie ikke tydeligt ridset op og i høj grad åben for fortolkning. Rimelig klart er det dog, at spillet som allegori over miljøødelæggelse og afskovning indskriver sig i den relativt nye klub af samfundsbevidste titler. Indie-spillene er i de senere år blevet bedre til at afspejle den virkelighed, vi lever i, hvilket i min optik er en kærkommen modning af mediet. Dermed ikke sagt, at alle spil skal have noget på hjerte hvad dette angår, men det er rart at se spil som fx Papers Please, INSIDE, Unravel og altså nu Fe bringe samfundskritikken på banen på en måde, der ikke blot er satirisk som fx det ligeledes samfundsrevsende Grand Theft Auto.

Fe

Hvor Fes historiefortælling og tematik føles en tand for velkendt, følger det i lidt højere grad sin egen sti på gameplay-fronten. Grundlæggende er spillet som tidligere nævnt et platformsspil, men det har også et udtalt stealth-element og en Metroidvania-light struktur. For at bekæmpe The Silent Ones og vogte over skoven skal der hoppes, klatres i træer, svæveflyves og... synges. Ja, den er god nok, et af dine vigtigste redskaber er evnen til at knytte bånd til skovens andre indbyggere ved at danne musikalske lyde med din karakters stemmebånd, hvilket rent praktisk foregår ved at tune sig ind på deres følelsesmæssige frekvens ved hjælp af R2. Hver gang du knytter bånd til en ny race, lærer du en ny "sang", der åbner det op for interaktion med en ny type genstand og nye dyr i skoven, hvilket selvfølgelig betyder adgang til hidtil ufremkommelige steder. Det gør i realiteten mekanikken til et andet take på den fra Metroidvania-genren klassiske ability-progression. Adgangen til nye områder fører dig både gennem spillets historie, og giver dig mulighed for at finde røde krystaller, der bruges til at opgradere dine fysiske evner. De første to, evnen til at klatre i træer og svæveflyve, er helt nødvendige for at komme igennem spillet, mens de efterfølgende fire er mindre essentielle. De gør dog navigationen i spillets verden både nemmere og sjovere, hvilket har stor betydning, da spillets kerne netop er navigation.

Spillets platforming handler således mere om at finde den rigtige vej, end om milimeterpræcis styring, hvilket er godt, da styringen føles en kende uskarp, hvilket hen mod slutningen fører til at par frustrerende sektioner. Ligeledes er stealth-delen som følge af dine få egenskaber og ukomplicerede bevægelsesmønstre hos fjenderne mest af alt en øvelse i at finde den rigtige rute, snarere end en udfordring af din kreative tænkning.

Fe
FeFeFe

Generelt veksler spillet mellem mere flydende platformssekvenser, hvor du benytter skovens træer og andre hjælpemidler til glidende at traversere omgivelserne og langsommere, mere metodiske stealth-sekvenser, hvor du prøver at undgå primært The Silent Ones. Det giver en fin vekselvirkning og overordnet set er Fes pacing ganske fin, om end jeg fandt flere af de sene stealth-sekvenser en kende enerverende. Dine voksende evner ændrer spillet igennem ikke rigtig på disse sektioner, så du bruger samme (simple) metode fra start til slut. Det bliver ikke så overraskende kedeligt mod slutningen af spillets godt 6 timer lange eventyr. Hertil står platformingen i vidunderlig kontrast. Dine nye evner skaber på forbilledlig vis afveksling, og flere af de bedste platformssekvenser helt vidunderlige når triumferende strygere slutter sig til det atmosfæriske ambiente soundtrack og sammen med de eventyrlige billeder skaber fortryllende øjeblikke der nærmer sig spilmagi. En tidlig sekvens der som et pacifistisk spejlbillede af Shadow of the Colossus kræver, at du hjælper et kolossalt hjortelignende dyr i nød ved at bestige det er ét højdepunkt, og den afsluttende halve time, hvor det smukke soundtrack og billedsproget folder sig helt ud og danner et crescendo, der langsomt bygger op mod den fine afslutning er et andet.

På trods af begge sekvensers kvalitet læner de sig ganske tæt op ad andre spil, og dermed er spillet paradoksalt nok bedst, når det betræder meget velkendt indie-grund, mens det står svagere, når det i form af stealth-sekvenserne prøver at gå en anden vej end sine artsfæller. Det er dog ikke nogen katastrofe, for Fe er i sidste ende både smukt, ganske underholdende, og så har det noget på hjerte. Det ville være forkert at sige, at Fe lander på et tørt sted, for der mangler ikke glimrende følelsesladede platformsspil med åbne historier, men har du et godt øje til titler som Journey, RiME eller Ori and the Blind Forest, er det bestemt værd at indtage rollen som skovens vogter.

7 / 10
+
Smuk grafik og lyd, har noget på hjerte, tilfredsstillende platforming, afslutningen