Dansk
Gamereactor
anmeldelser
F.E.A.R. Files

F.E.A.R. Files

Begge udvidelserne udkommer til krydsboksen, men to halve giver ikke en hel. Martin har spillet sig gennem begge udvidelser, men er ikke imponeret...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Jeg har det generelt svært med udvidelser. På en måde er det en glimrende mulighed for udvikleren at kapitaliserer på alle de ting, der gjorde originalen god og samtidig smide alle de dårlige elementer på porten. På den anden side er mange udvidelser kun blevet til på grund af gode salgstal. Rimelig modtagelse og pres fra udgiveren kan nemt resulterer i at udviklerholdet føler sig tvunget til at fortsætte en historie, de helst bare ville lade ligge. Og sjovt nok, så falder de to udvidelser til F.E.A.R. ind under begge disse kategorier.

HQ

Hvis du ikke vidste det i forvejen, så er F.E.A.R. Files begge udvidelser, henholdsvis Extraction Point og Perseus Mandate, samlet på én skive med multiplayer oveni. Og det starter såmænd godt nok. Historien i det ca. et år gamle Extraction Point fortsætter umiddelbart hvor originalen slap og der går ikke mange minutter før kuglerne flyver om dig i slow-motion igen. Paxton Fettel og hans hjernevaskede Replica soldater er stadig på fri fod og du skal naturligvis efter dem. Det oprindelige F.E.A.R.'s to store styrker var de intense skudkampe og uhyggen og stemningen, der havde rødder i den japanske horror. Den lille bloddryppende pige, Alma, og slow-motion duellerne mod en kanonskarp fjendtlig intelligens, separerede F.E.A.R. fra konkurrenterne og spillet fandt hurtigt en hengiven fanskare. En fanskare der nemt så igennem fingre, når det kom til historiens skemalagte opbygning og de kedelige miljøer. Og lad mig sige det sådan her: Hvad der fungerede i første omgang, fungerer også nu. Kampene er stadig spændende og uforudsigelige og stemningen er der stadig. Mit problem er til gengæld at der ikke er noget nyt, der støtter op omkring seriens to trumfkort. Ordet udvidelse lægger netop op til at konceptet er blevet udvidet, at det er blevet styrket, men det er altså ikke tilfældet. Jeg anser Extraction Point for at være mere en forlængelse end en udvidelse. Kunne du lide det i første omgang, er der mere af det samme her.

Extraction Point er kort. Ikke bare kort, men Half-life: Episode 1-kort. Altså som i en dværg uden ben, der står nede i et hul-kort. Det er hurtigt overstået, men set i lyset af at jeg anser Extraction Point for at være mere en forlængelse, snarere end en udvidelse, er længden såmænd ganske passede. Der er knald på lige fra start af og tempoet holdes fint indtil slut. Haglgeværet sender stadig fjenderne flyvende ud i horisonten og det skingre maskingevær lyder stadig som om hver fuldtræffer ripper huden af knogler på enhver, der står i vejen. Alt er ved det gamle og når det gælder F.E.A.R. er det skam ikke ment som en kritik.

Der hvor filmen til gengæld knækker, er ved Perseus Mandate, den nye udvidelse. Jeg kan sagtens tolerere at en udvidelse låner utroligt meget fra originalen, det gør ikke noget. Men når det sker i to omgange, siger jeg stop. Perseus Mandate er genbrug, ikke mindre og bestemt ikke mere. Det er de samme skuddueller i de samme mørke korridorer og de samme småuhyggelige drømmesektioner. Sagt med ét ord, er det dovenskab. Grafikken er også genbrugt. F.E.A.R. er åbenbart en serie, der kun må foregå i triste, farveløse omgivelser, om så det gælder varehuse, forfaldne bygninger eller kloakker. Udviklerne vil måske påstå at de bibeholder temaet, men jeg synes nu bare de er fantasiforladte.

Det værste er dog at Perseus Mandate ikke engang retfærdiggør sin egen eksistens. Historiemæssigt har den intet væsentligt at sige, gameplayet er ikke blevet bearbejdet siden PC-udgaven og det virker til at den eneste grund, der blev lavet endnu en udvidelse, var bare for minde os alle om at der stadig er noget, der hedder F.E.A.R., her mens vi går og venter på efterfølgeren Project Origin. Også på multiplayerfronten fristes jeg til at sige intet nyt fra vestfronten. Med det sagt så er onlinedelen bestemt ikke ringe eller skidt, den er bare uinteressant og mere eller mindre direkte over fra de tidligere konsoludgivelser.

Dette er en annonce:

Jeg blev ikke blæst væk, da jeg spillede det oprindelige F.E.A.R. med et par års forsinkelse på PlayStation 3. Jeg var glimrende underholdet, men ikke mere og jeg har det lidt på samme måde nu for F.E.A.R. Files er sgu en blandet pose blodige bolcher. Extraction Point passer fint sammen med originalen og leverer både action om tempo. Samtidig føles Perseus Mandate ufrivilligt fremtvunget og uden eksistensgrundlag. Samlet set får du ret meget indhold i forhold til den let overkommelige pris, men hvis du har en computer, der kan trække det, vil jeg råde dig til at købe Extraction Point for sig og så helt skotte resten. Det er det billigste og i sidste ende også det mest fornuftige.

F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
Dette er en annonce:
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
F.E.A.R. Files
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Samme intense ildkampe og god action. God lyd på våbnene. Indholdsrigt i forhold til prisen.
-
Intet nyt. Kedelige miljøer. Perseus Mandate er svagt og overflødigt.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

F.E.A.R. FilesScore

F.E.A.R. Files

ANMELDELSE. Skrevet af Martin B. Larsen

Begge udvidelserne udkommer til krydsboksen, men to halve giver ikke en hel. Martin har spillet sig gennem begge udvidelser



Indlæser mere indhold