FIFA 06

FIFA 06

Så snører vi støvlerne til en gang bold på den dobbelte skærm. Carsten har fundet sin stylus frem til mesterskabet.

Fodboldspil forbinder jeg normalt med en ordentlig skærm, med at have gode og ikke mindst højrøstede venner samlet om fjernsynsskærmen. Med aftapningen af EAs FIFA-serie til Nintendo DS er vi dog ovre i en helt anden "bold"-gade. Nu kan man holde morgen-snakken i bussen på vej til arbejde på afstand med en gang foldbold på den lille håndholdte dobbeltskærm.

Før du overhovedet begiver dig ud på den virtuelle grønsvær, skal du fortælle konsollen, hvilket hold, der er dit yndlingshold. Herefter vil konsollen anvende dette hold, hver gang du starter på en ny kamp i Kick Off-mode. Det er spillets betegnelse for en lynmatch uden for enhver turnerings- og karrieresammenhæng, hvor CPU’en vælger modstanderen. DS-udgaven understøtter mere end 500 internationale hold, så hvis du er til de blågule fra vestegnen, kan du sætte dem op mod snart sagt et hvilket som helst hold fra de afgørende ligaer verden over. Allerførste modstander i Kick Off viste sig dog pudsigt nok at være FCK.

Herudover finder man blandt spillets sædvanlige single player-modes career, challenges, season og tournament. DS-udgaven understøtter dog også to spiller på samme cartridge samt 4 spillere, hvis alle har et eksemplar af spillet.

I Season og Tournament mode gælder det udelukkende om at skaffe resultater på banen uden at bekymre sig om køb og salg af spillere, om talentudvikling og så videre. Hvis du på den anden side netop hellere vil anbringes i managerens stol, kan du gå career mode, hvor du får kontrollen over dit hold i op til 5 sæsoner og hvor du undervejs skal opnå bestemt mål. De konkrete mål kan variere, alt efter hvilket hold du spiller, men det er typisk noget med at slutte en sæson på en bestemt plads i ligaen eller nå frem til de afgørende kampe i cup-sammenhæng.

Nu lyder Career-mode også af så meget igen. I hvert fald er visse dele, f.eks. forhandlingerne om spillernes løn og håndtering af pressen, skrællet af, så du står tilbage med holdsammensætning og valg af taktik. Den største variation finder du faktisk, hvor du skal tage stilling til, om du vil spille kampene selv, om du vil se en løbende beskrivelse af kampenes udvikling i tekstform - eller du bare vil springe direkte til det automatisk udregnede resultat på måltavlen.

Det er afgørende at se på, hvordan FIFA 06 udnytter DS-konsollens dobbelte skærm. Mens man spiller kampen ’live’ på den øverste skærm, bliver banen samtidig vist set oppefra, med markering af de TO holds spilleres position på banen. Desuden er der i højre side skærmbilledet knapper, som kan anvendes til løbende med højre tommelfinger at justere det taktiske oplæg til den aktuelle kamp. Den trykfølsomme skærm anvendes desuden til at justere retning ved målmandens udspark, ved hjørnespark og ved indkast. Endelig kan man markere, at bolden skal skrues ved fri- og straffespark.

På topskærmen afvikles kampene som nævnt live - men desværre med kameraet fast placeret ved midterlinien. Ved mål kan du dog placere kameraet helt frit, så du kan nyde situationen i replay, næsten som på TV. Udtrykkeligt næsten.

Lydsiden ved FIFA 06 er ganske imponerende, i betragtning af de begrænsninger, som konsollen en spil-cartridge til Nintendo DS alt andet lige er underlagt. Men husk nu at tage hovedtelefonerne på i bussen! Dine medpassagerer bliver noget trekantede i hovedet, hvis du på en i forvejen regnfuld og træls morgen bliver forstyrret af lyden fra din DS.

FIFA 06 bringer omsider et fodboldspil frem til din DS. Forvent nu ikke, at der også følger løjer på samme visuelle niveau som i de kraftigere konsol- og pc-udgaver. Den lille skærm på DS’en har sine naturlige begrænsninger, ligesom man i gameplayet savner den sædvanlige dybde. Tilbage står dog stadig en ganske spændende og underholdende gang bold, hvis du står med en bus-/togtur på en halv times tid, der bare skal slås ihjel.

FIFA 06
FIFA 06
FIFA 06