EA Sports FIFA-serie minder mig lidt om Tivoli: Hvert år åbner Tivoli dørene op til den gamle have, der stort set hvert år kan præsentere nyheder.
Forlystelseshavens succes hænger nøje sammen med at den på én gang formår at signalere 'gammel uberørt have' samtidig med at der hvert år bliver tilført små fornyelser og konstante forbedringer ind. For selvfølgelig bliver man nødt til at følge med tiden og udviklingen. Sådan er det også med FIFA. Det er pærelet hvert år at samle det nye FIFA-spil op og begynde at spille. Man mærker umiddelbarhed og genkendelighed hver gang - og alligevel er der selvfølgelig også tilført nye ting og ændringer. Ikke for store og afgørende, men de er der hvert år: Ændringerne.
Selvfølgelig er de der også igen i år, og det store forkromede spørgsmål alle sad og ventede svar på, da verdenspressen var samlet hos EA Sports i Vancouver, var da også: Hvilke ændringer og nyheder kan EA præsentere i FIFA 11?
Man lagde ikke skjul på, at man var ret tilfreds med FIFA 10, og udgangspunktet for næste spil i fodboldsagaen er derfor også at forsøge at forbedre den helt fundamentale føling og oplevelse med dette spil. Går vi lidt mere i detaljer, handler dette blandt andet om at forbedre CPU-modstanderens AI, målmandens AI, det samlede grafiske udtryk og detaljegraden på spillerne. Det gælder også måden de enkelte spillere agerer og bevæger sig på.
Alle disse ting skyder direkte efter én eneste ting: At få mere realisme ind i fodboldspillet. EA har kaldt dette "Personality Plus", og det går helt overordnet ud på, at brænde mere personlighed ned på discen. Spillerne og deres spillestil, boldbehandling, løbemønstre osv. skal individualiseres og være umiddelbart genkendelige i forhold til de virkelige spilleres udtryk og ageren. Arbejdet med personligheden er fordelt mellem det grafiske udtryk, lydbilledet og den helt fundamentale gameplay-følelse.
Spillernes fremtoning er virkelig vigtig for en franchise som FIFA, der baserer sig på licenser. For hvad betyder licenser, hvis man ikke kan genkende nogle af spillerne i spillet? Hver spiller skal være unik og let genkendelig - hvilket ved gud ikke altid er tilfældet i EA's spil. Det er klart, at det er en meget kompleks affære at få så mange detaljer med, at man let kan afkode alle spillere i spillet. Men det glimt vi så hos EA Sports virkede meget lovende.
I FIFA 11 vil hver eneste spiller være sat sammen af omkring 130 dele, og det giver mulighed for at være ret detaljeret. Hvor der i FIFA 10 kun var tre kropstyper, er der nu hele 9 - hvilket gør at tyngden og drøjden på de enkelte spillere nu er langt lettere at afkode. Peter Crouch kan således ikke mere gemme sig i mængden, men rager et godt stykke op over en lavstammet kollega som Wayne Rooney.
Der er også tydelige forbedringer at spotte i forhold ansigtsteksturerne. Spillerne blinker og følger sågar bolden med øjnene, ligesom der nu også er kommet flere ansigtsudtryk på, hvilket denne gang er krydret med rynker, der blot gør mimikken mere realistisk.
Lydbilledet har også taget et ryk i denne 'realisme-retning'. Af gode grunde, rettighedsmæssige for eksempel, kan EA ikke bringe alle lokale fodboldhymner i spillet. Så selvom man holder med EFB, skal man altså ikke regne med at høre de blå hajers sange gjalde over stadion i FIFA 11. Og jo, måske skal du alligevel. For det fantastiske er, at selvom EA ikke har tilført alle holdspecifikke sange direkte til spillet, så giver de en værktøjet til at man selv kan sætte det ind. Man kan også selv optage slagsange og sætte dem ind i spillet, og derved skal sit helt eget, personlige FIFA-univers. Som ekstra krymmel på toppen af kagen, kan du også sammensætte dit helt eget soundtrack fra din egen musiksamling, hvis du ikke er tilfreds med de sange EA har valgt til spillet. Ikke dårligt - og noget vi glæder os til at afprøve rigtigt!
Personality Plus handler som sagt også om den måde spillerne bevæger sig og agerer på banen på. Hver eneste spiller er derfor nu også individualiseret i forhold til dette, og man kan virkelig, og i meget højere grad end tidligere, mærke forskel på de enkelte spillere. Løbemønstre og boldhåndtering giver meget tydeligere indikation på hvilken spiller, det er, man styrer. Ronaldinho løber og behandler bolden på en helt anden måde end vores egen Rommedahl: Han holder bolden meget tættere til fødderne, hvor den danske spiller kaster den lidt længere frem foran sig, når han dribler. Det gør ham selvfølgelig mere sårbar overfor boldtab, og det er lige præcis det der er målet med Personality Plus: Selvom vi her har to spillere, der kan løbe hurtigt, agerer og løber de med bolden på to vidt forskellige måder. I dette tilfælde er der nok ikke nogen tvivl om at fordelen falder ud til Ronaldinho.
Når det kommer til målmændene er der også tydeligt sket ting og sager - til den positive side, vel og mærke: Tidligere har målmændene føltes ret ens. De har alle ageret og bevæget sig på nogenlunde samme måde. Nu har man tilføjet forskellige refleksmønstre og animationer til målmændene - hvilket også for de angrebshungrende måljægere betyder, at man kan lave mål på måder, man ikke kunne tidligere.
Hver enkelt spiller er også tildelt en arbejdsindsatsgrad. Wayne Rooney er for eksempel kendt for at være en knokler, der også gerne kommer ned og hjælper forsvaret med at feje væk. Han har derfor en høj arbejdsindsatsgrad og løber meget rundt over det meste af banen. Modsat er der andre spillere der kun holder sig til bestemte områder af banen, fordi deres overordnede arbejdsindsatsgrad ikke er så stor. Det er også afspejlet i FIFA 11.
Personality Plus er selvfølgelig et forsøg på at ramme realismen lige og præcist i bagdelen. Et forsøg på at komme så tæt på alle de virkelige spillere som muligt. I princippet er dette et hæderligt projekt, og det er også derfor at FIFA-serien er blevet så populær; nemlig at EA Sports forsøger at være så tro mod sporten som muligt. Men i hele dette individualiseringsprojekt er der dog også en chance for at spillet vil kaste nogle af de mere casual spillere af.
Vejen til succes i FIFA 11 kræver nu nemlig i højere grad end tidligere, at man kender hver eneste mand på banen: hans styrker og svagheder. Det var noget vi tydeligt kunne mærke, da vi spillede spillet. Selvom Gamereactor tog imod ændringerne med åbne arme, så bemærkede vi også, at flere havde svært ved at vende sig til gameplayet og den nye følelse med spillerne og bolden. Og der blev udtrykt tydelig frustration over, at flere ting af de ting de tidligere kunne få deres favoritspiller til at gøre, nu pludselig slet ikke mere var så let.
Selvom en del af dette sikkert skyldes at spillet ikke er korrekt balanceret endnu, så er det tydeligt at spillere opfører sig anderledes end tidligere. Der er selvfølgelig et stykke vej endnu, før FIFA 11 er færdigt. EA oplyste, at spillet på nuværende tidspunkt er spillet omkring 50% færdigt. Og det kunne selvfølgelig mærkes. Der er stadig en del synlige fejl i spillet; mærkelige spillerbevægelser og grafikfejl. Men ser man igennem dette, så er vi overordnet meget begejstrede for den drejning og udvikling EA har valgt at tage med FIFA 11.