Dansk
Gamereactor
previews
FIFA 12

FIFA 12

Carsten tog til Vancouver for at vride alle vigtige detaljer om FIFA 12 ud af ærmet på EA Sports. Besøget var ikke forgæves. Læs og bliv klogere på det kommende fodboldspil, som blandt andet introducerer en helt ny fysikmotor.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Gameplay producer på EA Sports' FIFA-franchise, Aaron McHardy, kan slet ikke stoppe med at snakke FIFA, når han først er kommet igang. Han er i den grad dedikeret og sitrer af fodbold med hele sit væsen - ja, faktisk har han endda spillet fodbold på et temmeligt højt plan. Så manden ved hvad han snakker om - og tale, det gør han. Som journalist skal man bare give ham et stikord, og så kører han derudaf. Smilet er bredt, venligt og smittende, og han taler med hele kroppen, når han skal understrege og forklare alle de nye finesser, vi vil komme til at se i FIFA 12; det bedste spil i FIFAs franchise nogensinde, siger smilet.

FIFA 12

Og han har også god grund til at smile. McHardy står bag nogle af de centrale gameplaymæssige tiltag, der i de senere år har gjort franchisen stærk og og næsten total dominerende på markedet for fodboldspil. Selv inkarnerede Pro Evolution Soccer-fans måtte nikke anerkendende i retning af FIFA 10, der var et kvantespring fremad i forhold til 09, og 11 introducerede Personality Plus, som McHardy blandt meget andet står bag, og som vi kommer til at se meget mere til i dette års udgave af FIFA.

Ethvert spil modtager selvfølgelig kritik og undren over det ene og det andet. Uanset hvor man står i forhold til franchisen, er det svært at argumentere mod de rå tal: 11 millioner solgte eksemplarer af FIFA 11. En markedsandel på 75% for fodboldspil. EA Sports bryster sig af, at FIFA-serien dermed må være den største og mest populære sports-franchise i verden. Man kan godt forstå at Aaron McHardy smiler.

Dette er en annonce:

Med hele kroppen fortæller han jeres udsendte medarbejder, at nøglen til FIFAs succes bunder i, at det er "et spil som både kan tilfredsstille hardcore gamers og casual gamers. Som i alle spil vil der være en indlæringskurve indtil man mestrer spillet og dybden åbner sig op, men det betyder samtidig, at man kan spille det mange forskellige niveauer," uddyber Aaron. Og sådan vil det også blive i FIFA 12, der tilføjer en række nye spilmekanikker, som sætter fokus på timing og taktiske overvejelser:

"Et problem med de forrige FIFA-spil har været, at vi ikke rigtig har formået at gøre det sjovt at forsvare. Når man mistede bolden, var der derfor en tendens til at man blot holdte forsvarsknappen nede for, som et missil, at styre mod boldhaveren. Når man så havde fået tilkæmpet sig bolden, startede det egentlige spil igen. Det ændrer vi i FIFA 12, hvor ambitionen har været, at gøre det lige så sjovt at forsvare som at angribe," fortæller McHardy. Stort smil.

FIFA 12

Overskriften på det næste spil i fodbold-sagaen er "Revolution. Ikke evolution."

Dette er en annonce:

Den smarte tagline dækker over, at man til 12'eren introducer en helt ny fysik-motor. EA Sports har arbejdet på den et par år, og selv mener de, at det her er den største og mest fundamentale ændring i serien siden FIFA 07, hvor den nuværende fysikmotor stammer fra. De er altså startet fra nul igen, og grunden til ændringen er en del af det som Aaron taler om i det ovennævnte. Efterhånden tilbød systemet nemlig flere begrænsninger end muligheder, i forhold til de ambitioner, man har for spillet.

Lad os blive lidt mere konkrete og se på hvilke ændringer og tilføjelser EA Sports viste pressen i Vancouver, Canada. Som vi har været inde på tidligere, kommer der ændringer til måden man forsvarer på. EA gav ikke så mange detaljer, men vi kan konstatere, at måden man tidligere kunne styre sin forsvarsspiller direkte mod boldbesidderen bliver fjernet. Dernæst tilføjer man et element af timing i tacklinger, så der også er skill involveret i dette. Målet er altså at give spilleren en bredere palet at arbejde med i forsvaret end blot en enkelt knap. Vi kan ikke tilføje andet til dette end at det lyder særdeles fornuftigt. Knappen-i-bund-forsvar har aldrig været vores kop the. Ud til højre med den. Tak.

Men det er ikke kun forsvaret som får nyt legetøj. Også i angrebet er der en række meget interessante ting på tegnebrættet. Helt overordnet har man ønsket at tilskynde kreativiteten i områder af banen som tidligere var lidt 'døde'. Enhver rutineret FIFA-spiller kan fortælle dig, at det er forholdsvist svært at holde på bolden i området foran boksen, selvom det er et område, hvor der ofte foregår meget spil i rigtig fodbold.

Måden man løser dette på er, at tilføje endnu en løbehastighed. Man kan nu løbe langsommere, hvilket giver mulighed for flere ting: I et langsomt tempo kan du holde bolden helt tæt til kroppen, hvilket gør det lettere at drible mens du skærmer bolden for modstanderen. Dernæst giver det mulighed for at rive forsvaret i stykker, ved pludselig at skifte tempo fra langsom dribling til spurt. En ikke mindre end fantastisk tilføjelse, som vi glæder os til at prøve af.

FIFA 12

Et af de helt store tiltag i FIFA 11 var Personality Plus, som betød større differentiering mellem spillerne; det vil sige fysiske og styrkemæssige forskelle. Et fint tiltag, der dog reelt set gav sig tydeligere til udtryk på papiret end i de konkrete kampe. For gjorde det vitterlig en forskel, at Peter Crouch var højere end alle andre? Njaa, det gjorde det nok ikke - andet end på det visuelle plan, hvor man nu tydeligere kunne kende forskel på spillerne. I version 2 af Personality Plus, som nu er omdøbt til Pro Player Intelligence, vil Peter Crouch være mere bevidst om de fordele hans højde giver ham, ligesom hans holdkammerater også vil være det. Den tårnhøje spiller søger hovedstød, og holdkammeraterne vil være mere tilbøjelige til at kaste høje bolde ind foran kassen med ham på banen. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Betyder det, at vi nu ikke mere vil se vildfarne holdspillere søge ud i det man på godt dansk fodboldssprog kalder 'skovtur'? Det lyder næsten for godt til at være sandt, og vi så da heller ingen gameplay-eksempler på det. Men det lyder grangiveligt som et af de mest interessante tiltag i FIFA nogensinde. Er der noget, som kan få mig til at kaste eder over FIFA, er det, når spillere netop ikke er i stand til at følge med spillet og drysser rundt på må og få.

EA Sports forsøger altså at kaste mere intelligens ind i knoppen på spiller og hold, så bevidsthed om styrker og svagheder spiller ind på de valg, der træffes på banen. En anden afart af denne 'bevidsthed' hos spillere lader også stjernespillere se ud over de åbenlyse spilmuligheder almindelige spillere ser. Stjernespillerne har derfor et markant større synsfelt eller "vision", som EA Sports kalder dette. Xavi, Kaká og Fabregas er eksempler på spillere der har et markant større synsfelt end andre spillere. De vil derfor kunne lave langt flere overraskende afleveringer og skud på mål, fordi de er i stand til at læse spillet rigtig godt.

Pro player intelligens vil også blive dybt integreret i karrieredelen, hvor ens Virtual Pro selvfølgelig udvikler sig i relation til bevidsthed og synsfelt, ligesom nye tranferspillere også indvirker på hvordan resten af holdet spiller, fordi der nu er kommet en ny 'bevidsthed' på banen.

Av, for Søren! Kollisioner og skader på arme og ben.

Med hele kroppen som talerør blev fodboldspilleren i McHardy for alvor begejstret, da snakken drejede sig ind på driblinger og skader. Overordnet set er der integreret en ny "impact engine", fortæller Aaron, som givet langt flere muligheder og mere flydende gameplay. Denne motor er i stand til at hive information ind på mange flere områder og kontekster end tidligere: blandt andet på forskellige kropsdele. Hvor konteksten tidligere blev hevet ud af en frame foregår det hele real time nu. Helt konkret betyder det, at driblinger og kollisioner kan måles meget mere præcist end tidligere. Grafiske bummerter, som kropsdele der flyder gennem andre spillere vil således være noget af det som bliver minimeret.

Men den præcise aflæsning betyder også, at skader nu kan aflæses og opstå på helt nye måder. Man kan skubbe og trække i andre, og kontrollere ens driblinger her ved at skærme for bolden, ligesom man endda kan komme til at skade ens egen spiller! Aflæsningen lagres, så skader, ligesom i rigtig fodbold, har mulighed for at poppe op igen. Når Bendtner hele tiden render rundt med en øm hæl aflæses dette, så systemet ved at dette er et svagt punkt på spilleren - og en gen-skade kan derfor opstå, hvis han udsættes for pres på det område. Det gør at man i karrieredelen bliver tvunget til at tage taktiske overvejelser om, hvor meget man vil presse sine spillere hen over en lang sæson.

FIFA 12

I FIFA 11 introducerede man mange nye grafiske detaljer, som man udvikler videre på i FIFA 12, men samtidig introducerer man også et helt nyt menusystem og præsentation af selve spillet. Vi talte med Mike Day, som er Art Director på FIFA, og han fortalte os, at den største udfordring for ham har været, at få præsentationen af spillet helt rigtig. Grafiske detaljer er lettere, fordi det netop handler om at detaljer skal gøres tydeligere. Præsentation handler mere om at indfange selve essensen af spillet og kampene.

"Med den nye menustruktur og præsentationen af selve kampene ønsker vi at give FIFA-serien et frisk pust af noget nyt. Den nuværende menustruktur har efterhånden kørt i flere år, og vi tænkte at tiden var moden til noget nyt. Dernæst havde vi den udfordring, at der simpelthen var for mange informationer på skærmen på en gang. Så derfor havde vi brug for at re-organisere pladsen på skærmen. Det første til, at vi besluttede at gøre navigationen vertikal i stedet for horisontal, hvilket giver menuen et helt nyt look og feeling."

Mike Day viste den nye struktur frem (i en foreløbig og ikke færdig version), og den er ganske rigtig helt anderledes. Garvede FIFA-spillere vil nok lige skulle synke en ekstra gang, når de møder menuen første gang, for den føles meget anderledes end den nuværende. På den anden side giver det også mening at forny strukturen og reorganisere den information man får vist, da det ikke altid er lige til at finde ud af, hvad der befinder sig i undermenuerne, som er ret proppede. Vi er absolut positive.

Som det gerne skulle være kommet til udtryk i artiklen, vil FIFA 12 blive proppet med nye features og tiltag. Det helt overordnede spørgsmål er, hvordan den nye fysikmotor kommer til at fungere. På papiret lyder alle tingene næsten for gode til at være sande; der er virkelig meget guf! Men en ting er selvfølgelig pressesnak, noget andet er hvordan alle de ambitiøse planer kommer til at fungere i det færdige produkt. FIFA-serien er dog så ufattelig vigtig for EA Sports, at vi er sikre på, at de hiver en sejr hjem til os. Og med den kvalitetskadence de har lagt for dagen de sidste mange år, er der lagt i ovnen til at FIFA også bliver verdens bedste fodboldspil i 2012-udgaven.

FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
FIFA 12
HQ

Relaterede tekster

FIFA 12: UEFA Euro 2012Score

FIFA 12: UEFA Euro 2012

ANMELDELSE. Skrevet af Christofer Olsson - GR SE

Som opvarmning til årets store fodboldfest har EA Sports valgt at udgive sit mesterskabsspil som DLC-udvidelse. Vi fælder dom over det nye tiltag.

FIFA 12Score

FIFA 12

ANMELDELSE. Skrevet af Thomas Blichfeldt

Vi har givet Nintendo 3DS-versionen af FIFA 12 en tur gennem testmaskinen, og er overrasket over hvor mange kræfter EA har lagt i spillet. Læs anmeldelsen her...



Indlæser mere indhold