Meget kan man sige om året 2002, men én ting er sikkert: Det tegner til at blive et suverænt år for fodboldfanatikere. I år er der ikke mindre end tre titler, der alle lokker med nye spændende features. Det lader til, at såvel Fifa, Pro Evolotion Soccer og TIF alle har fået nogle markante overhalinger - nu satses der på markedsandele. Denne konkurrence kommer så os forbrugere til gode, hvilket jeg kan bekræfte efter at have prøvet EA’s opdatering.
Nødvendigt med nytænkning
De fleste af os kan nok blive enige om, at FIFA serien virkelig var en landvinding da den startede. Tomrummet efter Kick Off og Sensible Soccer blev i første omgang udfyldt med flot grafik og actionpræget gameplay. Serien har siden da løbende udviklet sig grafisk, mens gameplay grundlæggende har været det samme. Lynhurtig action, med masser af flotte mål og spektakulære bevægelser. Tiden løb bare fra EA, og sidste års opdatering var langt under gennemsnittet. Folk havde fået nok af limfødder og supermål, nu ville de have realisme. Dette viste sig i salgstallene, hvor Fifa 2002 blev lidt af et flop. I et så stort marked er det essentielt at være repræsenteret. Så med skyggerne fra de andre store aktører hvilende over sig, måtte der nytænkning til.
Turbo på drengen
Sjovt nok kom udviklingen helt af sig selv, det eneste der skulle til var én lille feature - så fulgte resten. Helt enkelt så er bolden blevet fjernet fra spillernes støvler. Pludselig var der et væld af ting, som skulle rettes til, og det 112 mand store udviklingshold blev sat på arbejde. Først og fremmest så har dette haft indflydelse på den ofte misbrugte turbofunktion og spillernes driblefærdigheder. Væk er muligheden for konstant at sprinte gennem modstandernes forsvar og score lette mål. Du kan stadig aktivere turbo, men nu går det ind og får direkte påvirkning på din mands egenskaber. Han får sværere ved at drible, afslutningerne bliver slatne og afleveringerne upræcise. Dette er så blevet kombineret med såvel unikke spillerfærdigheder som forbedret AI.
Jamen er det ikke?
Der er en database indeholdende omkring 10.000 spillere og mere end 350 hold. Alle de forskellige spillere har deres styrker og svagheder, hvilket kommer til udtryk i kampene. Nogle spillere har fysisk styrke, andre er hurtige mens andre igen har knaldhårde skud. Dertil har en række af spillerne signaturbevægelser. Dette gør sig specifikt gældende for de 18 hold, som du finder i mesterholdsturneringen. Her kan du finde cremen af europæisk fodbold, såsom Real Madrid, Inter Milano og Manchester Utd. Alle holdene er akkompagneret af deres egne stadion og specifikke features. Eksempelvis så kan du høre hjemmepublikummet synge sange om deres hold, hvilket giver en gedigen stemning. Det mest imponerende er dog den grafiske gengivelse af spillerne, der er nærmest tale om fotofinish. Årsagen til dette skulle efter sigende være, at der er benyttet markant flere kameraer til motion capture, samt at bevægelserne er redigeret i et filmstudie. Der er som sagt masser af signaturbevægelser hos spillerne. Dette gælder både ved driblinger, dødbolde og jubelscener. Illusionen af at være på stadionet er virkelig til stede. Til at underbygge dette, er John Motson endnu engang valgt som kommentator. Der er indtalt over 13.000 stykker dialog. Faktisk fungerer det rigtigt godt under kampene, kommenteringen virker vedkommende og sågar indsigtsfuld til tider.
Danmark også repræsenteret
Har du ikke lyst til at indsnævre dig til de 18 mesterhold, så er der masser af andre klub- og landshold at vælge imellem. Eksempelvis er SAS-ligaen repræsenteret, og for at fortsætte med det nationale, så er Safri Duo at finde på soundtracket. De forskellige ligaer har såvel de rigtige spillere som de rigtige trøjer. Dog er eksempelvis det sidste års spillerhandler i SAS-ligaen ikke med. Har du først spillet med et af mesterholdene, og spiller du efterfølgende med eksempelvis nogle SAS-ligahold, så kan du virkelig mærke forskellen. Kampene bliver meget anderledes, da du nu pludselig skal disponere evnerne på anden vis. Som nævnt er den kunstige intelligens også ændret. Både mod- og medspillere er markant mere aktive på banen, og er blevet bedre til at fungere uden bolden. Der er dog situationer, hvor spillere står still,e og venter på, at bolden kommer til dem. Det virker her lidt som om, at de bevæger sig i zoner. Målmændene er også blevet markant forbedret. Desværre så kan de godt være lidt for længe om, at komme på benene igen efter en redning. Det virker lidt urealistisk, at målmanden tager sig god tid, mens der er fare på færde.
Lækkert at se
Skal jeg komme tilbage til roserne, så er tacklingerne blevet forbedret. Du har nu mulighed for at gå i clinch med modstanderne ved tryk på en knap. Alt efter hvor du befinder dig i forhold til vedkommende, så vil din spiller forsøge at fravriste ham bolden. Hvilket bliver han ved med, så længe du holder knappen trykket nede. Dette gør kampene mere flydende i stedet for de konstante flyvende tacklinger. Skulle du alligevel begå frispark, så er fremgangsmåden også her blevet forbedret. Du kan nu give bolden skru, samt placere den. Udførelsen kommer så an på såvel dine som spillerens evner. Her træder spillere som Beckham og Carlos virkelig i karakter. Det skal dog siges, at det nedskruede tempo og den forbedrede AI godt kan være negativt for nogle. Kampene bliver nemlig væsentlig mere realistiske, og meget af spillet kommer til at foregå på midten. Dette er dog kun rigtigt tydeligt i starten, med øvelse så bliver kampene også flottere. Du skal bare ikke forvente flotte mål de første mange timer.
Overordnet set er FIFA Football 2003 lige, hvad serien har brug for. Her er de landvindinger og ændringer, som publikum har hungret efter. Spørgsmålet er selvfølgelig, om det er tids nok, og om køberne stadig stoler på EA. Umiddelbart er det i hvert fald en fængende titel, med masser af innovation, der varmt kan anbefales.