Final Fantasy X-2

Final Fantasy X-2

Squares storstilede fantasi får sig en action præget lillebror. Men er der gået tyggegummi pop i det hele?

Så skete det minsandten. Square Enix har gjort op med deres egen regel om ikke at lave direkte efterfølgere til enkeltstående kapitler i serien. Mange spillere verden over har i årevis efterspurgt fortsættelser til deres yndlingskapitler, hvor VI og VII vel har stået øverst på ønskelisten. Denne anmelder så gerne, at VIII også kom i betragtning i den forbindelse, for trods sine få fejlslagne innovationer havde kapitlet en herlig magisk atmosfære, som undertegnede ikke har oplevet siden.

I FFX-2 er alle mandlige karakterer sendt på orlov og udover de gamle kendinge Yuna og Rikku har en tredje kvindelig karakter, Paine, sluttet sig til den hårdtslående pigegruppe. Gruppen kalder sig The Gullwings, og de gør karriere som Sphere Hunters. Her to år efter at Yuna og co. besejrede Sin, har freden sænket sig over Spira, og den østrogentunge trio rejser land og rige rundt i deres søgen efter de lysende energikugler, som denne gang indeholder meget andet end videooptagelser af forhistoriske begivenheder.

En lille måned før spillets udgivelse fik Gamereactor sig en snak med tre af spillets bagmænd i en lille by lidt uden for London. Det kom frem, at FF-konceptet havde gennemgået forandringer for at få serien til at appellere mere til såvel mainstream- som kvindelige spillere. Tre kvindelige karakterer, friheden til at besøge en lang række områder af Spira fra første øjeblik, mere action i kampene og en opdeling af historie og gameplay i afgrænsede og letfordøjelige missioner er Squares nye midler i kampen for at erobre et nyt publikum.

Med kun tre spilbare karakterer, ingen summon spells og et hav af karakter-klasser har Square måttet lægge hovedet i blød for finde på noget originalt, og svaret blev: dragter. Piger elsker jo tøj, og tøserne i Spira er ikke anderledes end piger generelt. Så i stedet for at ind- og udskifte karakterer i kampene som i FFX, så skifter pigerne denne gang bare kluns og skifter samtidig klasse fra eksempelvis White Mage til Warrior eller Gunner. På den måde bliver kampene hverken gameplaymæssigt eller visuelt monotone, og spilleren opfordres kraftigt til at skifte klasse ofte - ja, det er faktisk en nødvendighed. For meget lig FFVIII’s Guardian Forces så lærer man kun nye spells og abilities ved lejlighedsvis at skifte klasse - og tøj.

Kampene er speedet op, sværhedsgraden er sat ned og et udvidet Active Time Battle-system har skudt mere action direkte ind i kampsystemets hovedarterie. Mere action betyder samtidig lidt mindre strategi, men til gengæld kan man kæde sine angreb sammen og lave slagserier, og så kan man næsten ikke bede om mere girlpower fra disse tøser. Yuna kan hoppe og klatre i FFX-2 og suppleret med en række mini-games har Square bygget bro til platform-genren. Desværre er denne bro kun papirstynd, og flere mini-games besværliggøres af de faste kameravinkler. Det er ikke det, Squares grafikmotor er lavet til.

Man kan ikke være i tvivl om, at Square gerne vil have flere kvindelige gamere med på vognen. Særlig dansedragten og de medfølgende dansetrin har unægtelig kvindetække. I det hele taget er dragterne meget flotte, farverige og fantasifulde - måske endda også moderigtige - og skiftet fra en dragt til en anden forløber efter den for Square sædvanlige æstetiske opskrift. Dragtskiftet har direkte overtaget pladsen, som før tilhørte FFX’s Aeons. Herudover er grafikken ikke nær så imponerende, som da vi først gik på opdagelse i Spira i år 2002. Af naturlige årsager er meget af grafikken genbrug fra 10’eren, så man vil ikke opleve visuelle overraskelser, og selv konverteringen er af samme ringe kvalitet som FFX.

Kan man affinde sig med en kraftigt nedtonet historie, mere action-orienterede kampe og en i det hele taget mere lettilgængelig udgivelse i serien, vil man anse FFX-2 som en herlig efterfølger til PS2’s bedste rollespil. Det nye koncept har bestemt sine fordele, men til syvende og sidst virker FFX-2 mere som en småpoppet udvidelse end en egentlig fortsættelse, og det vil med stor sandsynlighed skuffe nogle. Som hærdet fan er denne anmelder overvejende positivt indstillet over for de nye tiltag, men Square har til dato trimmet konceptet for mange af de kvaliteter, der oprindeligt gjorde serien så betagende. Ganske vist er nye kvaliteter kommet til, men det synes efterhånden at stå klart, at seriens storhedstid er overstået.

8 / 10
+
Et mere lettilgængeligt kapitel i genren med en håndfuld gode, nye tiltag.