Dansk
Gamereactor
previews
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Vi tog til Hamborg for at teste PS4-versionen af det nyeste Final Fantasy MMO, samt snakke med produceren bag hele projektet. Læs det hele her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Square Enix inviterede for nyligt til pressekonference og interview i forbindelse med lanceringen af den kommende PlayStation 4-version af Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Gamereactor tog turen til Hamborg, hvor vi fik os en snak med spillets producer Naoki Yoshida, og alt tyder på at PlayStation 4-ejende MMO-fans godt kan begynde at glæde sig.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Grafikken er blevet opdateret så den ligner lige omtrent den oplevelse man får på PC-versionen, hvis man stiller den til at køre med maks-indstillinger, og så befinder billedhastigheden sig endda stabilt på 60 billeder i sekundet. Et af de problemer, der plagede PlayStation 3-versionen, var antallet af spillere på skærmen. Det problem loves at være blevet fikset i PS4-versionen, hvor flere hundrede spillere skulle kunne befinde sig på skærmen uden tekniske problemer.

En anden virkelig lækker nyhed er, at PS4-versionen vil have fuld understøttelse af mus og tastatur, så du basalt set kan forvandle det hele til en PC-lignende oplevelse, hvis det er det du ønsker. Jeg kan dog bekræfte at spillet også fungerer upåklageligt med en controller, og der er endda blevet tilføjet et par ekstra funktioner for at udnytte Dualshock 4-controlleren. Den trykfølsomme flade på toppen af controlleren, kan således bruges til peg-og-klik manøvre, og er til stor hjælp når du skal bruge specifikke færdigheder, eller navigere gennem menuer og tekst.

Dette er en annonce:
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Man har også muligheden for at fikse UI'en på samme måde som på PC, og Yoshida understregede at der ikke skulle være nogle restriktioner mellem de forskellige platforme, hvilket matchede min oplevelse med spillet.

Den måske bedste nyhed for PS4-spillerne er, at det ikke vil være påkrævet at have et PSN Plus-medlemskab for at spille online. I stedet er det eneste man skal betale det månedlige kontigent, hvilket vil give adgang til spillet på alle platforme - har du eksempelvis PS3-versionen vil du ganske gratis kunne opgradere til PS4-versionen. Det bør også siges at de bonusser man har fået, med hvis man har købt en Collector's Edition af spillet, vil følge med over i PS4-versionen - penge sparet er penge tjent.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Dette er en annonce:

PS Vita får også lidt opmærksomhed i forbindelse med PS4-lanceringen, og MMO'et vil faktisk kunne spilles med Remote Play. Jeg brugte ikke mange minutter på den håndholdte version, men fik alligevel oplevelsen af en ukomprimeret oplevelse. Styringen på Vita var endnu ikke blevet helt optimeret, men får de den fikset inden lanceringen, bør man ikke se bort fra glæden ved at kunne ligge på sofaen og nyde et MMO.

Yoshida fortalte også om nogle interessante nyheder om fremtiden for eventyret. Det blev således fortalt at Final Fantasy XIV: A Realm Reborn altid skulle fremstå som det nyeste Final Fantasy. Planen var at sørge for det ved jævnligt at fylde på med det, Yoshida kaldte "en overflod af indhold", holde historien opdateret, samt være klar til at opgradere grafikken når det blev aktuelt - et af målene var således at have den "flotteste og bedste grafik af alle MMORPG's".

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Efter præsentationen, blev vi inviteret ind til en halv times intereview med Yoshida. Godt nok måtte jeg dele rummet med to andre journalister, men jeg fandt mine bedste spørgsmål frem, og sendte dem i den afslappede Yoshidas retning. Han så ud til at hygge sig, og vi fik nogle uddybende svar.

Et af de første spørgsmål vi stillede, var hvorvidt der var nogen planer om en konvertering af eventyret til Xbox One, med tanke på hvor lignende konsollerne var at udvikle til. Yoshida smilede og svarede lidt sarkastisk:

"Hvis du spurgte mig hvad der er mest sandsynlig mellem en konvertering til Xbox One eller Mac, ville jeg svare Mac".

Herefter fik vi et mere seriøst svar, hvor han fortalte at Microsofts politikker i forhold til Xbox Live var hovedgrunden til at en Xbox One-version endnu ikke var på vej. Skulle det ændre sig i fremtiden, ville han meget gerne lave en sådanne version. Han er trods alt en ivrig Xbox-gamer forklarede han, inden han igen lænede sig tilbage i stolen.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida havde store forventninger om at mange spillere i fremtiden ville skifte til PS4-versionen, specielt de som lige nu var i gang med PS3-versionen - delvist på grund af den store visuelle forskel, men også fordi spillet var blevet lanceret midt i overgangsfasen mellem PS3 og PS4.

Det virkede åbenlyst at spørge hvor lang tid de havde tænkt sig at understøtte PS3-versionen. I præsentationen vi havde fået tidligere, var der blevet snakket meget om fremtidige opdateringer, måske også når det gjaldt grafik, men hvordan ville den gamle konsol kunne følge med her?

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida indrømmede at PS3-versionen ikke var den optimale variant af spillet, og at de visuelle forskelle skabte store uligheder versionerne i mellem. PS3-versionen ville blive understøttet så længe som muligt, men på et tidspunkt ville udvikleren være nødsaget til at trække stikket. Yoshida forsikrede mig dog om at PS3-versionen ville bliver understøttet frem til den første udvidelsespakke, men hvad der kom til at ske herefter, ville være op til spillerne.

Servere var også et tema i samtalen. Vi europæiske spillere har ikke været særlig heldige med placeringen af dem, da de befinder sig i Montreal, og det har yderligere givet problemer fordi europæiske og amerikanske spillere spiller på de samme af slagsen. Lange ventetider og lag har været et problem, hvilket jeg også har fået at mærke på egen krop, og ekstra ironisk har det faktisk været, at jeg har fået en bedre oplevelse ved at logge ind på de japanske servere. Jeg blev derfor nødt til at spørge om der var nogen planer for europæiske servere.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida fortalte at han var bevidst om problemet, men at det var en kompleks sag, da mange europæiske spillere ikke oplevede nogle af de nævnte problemer, mens andre var hårdt ramt. De var derfor usikre på om problemerne havde noget med placeringen at gøre, eller om det i stedet var et problem hos internet-udbyderne. Skulle problemet forværre sig med lanceringen af PS4-versionen, ville de dog overveje at understøtte spillet med europæiske servere - jeg krydser fingre for at det kommer til at ske.

Et af de elementer der gør A Realm Reborn lidt unikt, er at det er et af de MMO'er, der stadig kræver månedlige betalinger af deres brugere. Trenden for genren har ellers været at de fleste nye MMO's er blevet lanceret som eller har konverteret til at blive gratisspil, da de betalende brugere har vist sig at være et flygtigt publikum.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Alligevel har A Realm Reborn formået at holde på deres brugerbase, og endda oplevet hvordan flere og flere betalende brugere kommer til hver dag, selv fire måneder efter spillets lancering. Jeg spurgte Yoshida hvad grunden var til at folk var villige til at betale for at spillet lige netop dette eventyr.

Yoshida blev meget eftertænksom, men mente at en af grundende var at den slags skabte tryghed for fremtiden. Han mente at spillere ikke betaler for det de får nu, men det de forventer at få i fremtiden. Yoshida påpegede at de hele tiden opdaterede spillet, og sørgede for at fortælle om hvad der kom til at ske med eventyret i fremtiden, hvilket gav publikummet tryghed. Alt dette resonerede hos mig, da det er nogle af grundene til at jeg også har holdt fast i det.

Trygheden mente Yoshida også stammede fra, at udvikleren havde været villig til at lave hele spillet om fra bunden, fordi den første version simpelthen ikke var god nok. Genren som helhed er i konstant udvikling, og derfor var det vigtig for Square Enix at vise publikummet noget som var stabilt og som ikke bare ville forsvinde en kort stund senere - usikkerhed for fremtiden er hvad der ødelægger andre MMO's lød det fra Yoshida.

Yoshida kom herefter med en vældig interessant udtalelse i forhold til betalingsmodellen. Square Enix har nemlig planer om at udgive spillet i både Kina og Rusland, og fortalte at betalingsmodellen aldrig nogensinde ville fungere i det sidstnævnte land. Square Enix var derfor i gang med at finde en alternativ betalingsmodel, men hvordan den kom til at se ud, var der endnu intet om. Alligevel satte det tankerne i gang.

Kan det passe at vi betaler for en tjeneste, mens andre kan få den præcis samme tjeneste gratis, når der er tale om det samme produkt? På hvilken måde kan de indføre free-to-play eller mikrotransaktioner, uden at det kommer til at føles uretfærdigt for andre?

Indtil videre kan vi ikke gøre andet end at spekulere om hvad giganten har i tankerne, og kun fremtiden vil vise hvad de har i tankerne i forhold til de kinesiske og russiske markeder.

Efter interviewet med Yoshida sidder jeg igen med en positiv følelses omkring Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, både når det gælder PS4-versionen men også i forhold til spillets generelle fremtid. Det er rart at se at Square Enix har så mange planer for det, samt at Yoshida synes at stortrives i forhold til eventyrets udvikling. Spillet har da også solgt over alt forventning, og Yoshida kunne fortælle at det i skrivende stund havde 1,8 millioner aktive spillere, samt at tallet stadig er stigende.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Yoshida er den slags person som jeg bedst kan beskrive som meget høflig, underholdende og engageret, samt en smule sær (på den gode måde). På et tidspunkt da vi diskuterede grafikken under interviewet, samlede han pludseligt controlleren op og begyndte at spille. Det første han gjorde var at gå hen til en kvindelig figur, skifte til førstepersons-perspektiv og herefter zoome ind på hendes "attributter", før han igen kørte kameraet ud til standard positionen.

Vi der sad i rummet, prøvede at undgå at grine men det var virkelig vanskeligt at finde en anden måde at fortolke situationen på. Han kommenterede det ikke selv, og gjorde det i stedet mens tolken havde travlt med at oversætte. Meningen var nok at vise detaljerne i grafikken, men uanset var Yoshida utroligt begejstret for hans bedrifter mens han gjorde det, og jeg kunne kun antage, at det var synet af en kunstner der beundrede sit arbejde.

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er et MMO, jeg kommer til at holde fast i lang tid fremover. Har du en PS4 er lanceringen til april en gylden mulighed for at komme i gang. For os der allerede spiller PC-versionen? Vi får godt nok ikke nogen gratis opdatering, men nu har vi jo også allerede adgang til den bedste version af spillet...

HQ
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Relaterede tekster

Final Fantasy XIV: A Realm RebornScore

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

ANMELDELSE. Skrevet af Jonas Mäki

Efter bogstaveligt talt at have boet i Eorzea de seneste uger, har Jonas Mäki endelig bestemt sig for hvilken karakter, Final Fantasy XIV: A Realm Reborn skal have. Læs vores anmeldelse af et af tidenes dyreste spil.



Indlæser mere indhold