Jeg husker stadig tydeligt, da jeg tilbage i starten af 1990'erne spillede Flashback for første gang på min Commodore Amiga. Det var et spil, der var forud for sin tid og bød på blandt andet fantastiske animationer og meget detaljerede omgivelser. Det var noget helt andet, end de fleste andre spil på det tidspunkt. Flashback står virkelig som en milepæl for mange af os, der oplevede det dengang.
Flashback var skabt af franske Delphine Software International (DSI) med en vis Paul Cuisset ved roret. Det blev både en kommerciel succes og populært hos kritikere over hele verden og vandt også flere priser. DSI var bedst kendt for netop Flashback, men også det fremragende Another World, som udkom året før Flashback og begge spil optræder med jævne mellemrum på Top 100 lister over de bedste spil nogensinde.
Spol 30 år frem. Paul Cuisset tilbage for at afslutte hvad han startede med Flashback 2. Sammen med Microids i Paris og Lyon har han genoplivet Flashback, med den samme hovedperson og nærmest den samme historie. The Morphs, en alien-livsform der kan tage form som mennesker, er igen på spil og de planlægger at overtage enhver civilisation i universet. Det er naturligvis ikke optimalt, så det er her, at du, som Conrad B. Hart, agent hos GBI (Galactic Bureau of Investigation), kommer ind i billedet.
På papiret er Flashback 2 meget tro mod originalen. Det er stadig udformet som noget der ligner en metroidvania, hvor man løber, klatre, hopper fra platform til platform, aktiverer kontakter, nedkæmper diverse fjender og løser forskellige simple puzzles. Conrad er stadig udstyret med en pistol med ubegrænset ammunition, et skjold der kan absorbere fjendernes skud og han kan hacke forskellige terminaler via et lille puzzle-minispil.
Jeg er helt opmærksom på, at det kan være en meget svær opgave at lave en efterfølger til en stor klassiker som Flashback. Men desværre er Flashback 2 en sjusket, kedelig og bleg udgave af den 30 år gamle klassiker.
Det har slet ikke den samme feel som originalen og det virker decideret uopfindsomt og sjusket, når man i starten for eksempel bliver smidt ud på en række missioner, hvor der skal tjenes penge, ved for eksempel at levere pakker, for at kunne købe sig adgang til at deltage i en undergrunds-kamp mellem store mech-robotter. En kamp, som i øvrigt er upræcis, klodset og som varer halvandet minut.
Derudover virker spillet upoleret og visse steder direkte ufærdigt. For eksempel når man skal aktivere elevatorer, terminaler eller andet, så skal man stå HELT præcis placeret, ellers kan det ikke lade sig gøre. NPC'ere, som enten skal vise vej eller følge efter en, kan pludselig holde op med at virke, så de hverken følger med eller viser vej, og så er der ikke andet at gøre, end at genstarte ens spil fra sidste savegame. Og følger de med, bevæger de sig så utroligt langsomt, at man ofte skal stå og vente på dem.
Man kan sidde fast i omgivelserne og andre gange sætter fjenderne sig fast i omgivelserne eller placerer sig visse steder i omgivelserne, hvor man af en eller anden grund ikke kan ramme dem. Jeg faldt igennem gulvet og ned i et sort område - løsningen var igen at reloade. Jeg oplevede at spillet ganske enkelt giver forkerte instruktioner på skærmen ang. hvilke knapper der skal trykkes på og man kan nogle gang blive angrebet mens man læser de ligegyldige dokumenter man kan samle op undervejs - og andre gange kan man ikke.
Der er flere af denne slags ting og det virker decideret ufærdigt. Derudover er der taget nogle underlige designbeslutninger undervejs. Man kan for eksempel kun lade sin pistol, mens man sigter, man har ikke noget kort, hvilket kan gøre de forholdsvis store baner uoverskuelige og man skal med mellemrum begive sig ud på en et par minutter lang motorcykeltur for at komme fra det ene område til det andet. Den sekvens har ingen funktion og den virker decideret overflødig og ligegyldigt - og det lader til, at folkene bag godt ved, at der er et problem, da den kunstige intelligens, A.I.S.H.A., der følger med rundt omkring, nogle gange spørger, om man ikke synes, at disse køreture er ensformige. Jeees.
Jeg havde lidt ondt i maven da jeg første gang så at Microids ville lave Flashback 2. Men efterhånden som jeg flere trailere, synes jeg faktisk det så helt okay ud - og det gør det også. Det SER for det meste okay ud, men det spiller ganske enkelt virkelig ikke ret godt.
Historien udspiller sig via nogle ganske flotte tegnede sekvenser og den futuristiske verden er måske lidt grov, men ellers ganske nydelig med flotte lyssætninger. Specielt de ikoniske jungle områder man husker fra originalen ser lækre ud. Det hele udspiller sig i 2,5D, og det vil sige, at man stadig typisk bevæger sig fra venstre mod højre, højre mod venstre, op og ned, men nu kan man også bevæge sig en smule ud og ind af skærmen. Det fungerer fint og giver mulighed for nogle lidt skrå og flotte kameravinkler.
Problemerne med det visuelle viser sig, når man begynder at bevæge sig. Grafikken hakker en del når man bevæger sig rundt og det er nærmest hele tiden. Det er faktisk nærmest kun de lidt underlige motorcykel-sekvenser, som sjovt nok ikke hakker. Det er ikke kønt at se på og det understreger endnu engang spillets upolerede og nærmest ufærdige stadie.
Flashback 2 er desværre en skuffende omgang. Det er svært at lave en efterfølger til en klassiker som Flashback, men det her er ganske enkelt noget sjusk. Det ville måske også have hjulpet lidt på det hele, hvis man havde valgt at lave spillet færdigt inden man udgav det. Det virker seriøst ikke som om, at det her er færdigt - og selv efter to patches, er det stadig ikke oppe på et niveau man kunne forvente.
Jeg ville virkelig gerne elske Flashback 2, men det er desværre ikke et spil vi kan anbefale.