Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Foamstars

Foamstars

Som Splatoon, men grimt og kedeligt, Olof har spillet Foamstars og fælder dom...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Live-service-spil kan, hvis de skærer igennem støjen, indbringe flere penge end næsten alle andre typer spil. Problemet er selvfølgelig... ja, støjen. Udviklere er nødt til at finde deres niche blandt de utallige multiplayer-titler på markedet, der konstant kæmper om spillernes opmærksomhed og krydser ind på i forvejen befolket territorie. Dette er, særligt i disse tider, en ret central del af hele spilmediet, men især i live-service regi. For hvis spillene ikke hedder Fortnite, Roblox, Destiny 2 eller The Division 2, så hedder de måske Diablo IV eller League of Legends, og for hver titel, der "klarer" den, er der utallige andre, der ikke gør. Men hvad med Splatoon? Kan det betragtes som Nintendos måske ene centrale, velfungerende live-service? Square Enix mener at der er plads der, så derfor har de udgivet Foamstars, der måske ikke er en direkte kopi, men låner rundhåndet fra hele gameplay-præmissen.

Foamstars er kort sagt en variant af Nintendos multiplayer-shooter i live-service-udgave til konsoller (PlayStation 4/5), hvor Splatoon-serien selvfølgelig aldrig har sat sine ben. Efter al sandsynlighed var det sådan, idéoplægget så ud. Det er i sig selv ikke fornærmende, men spørgsmålet er, om PlayStation-gamerne virkelig er så sultne efter et "Splatoon-like", at de vil acceptere enhver form for udfordrer?

Foamstars
Dette er en annonce:

I modsætning til sin åbenlyse (og vidunderlige) inspiration handler Foamstars ikke om farver, men om - hør nu her - skum. Her taler vi ikke om den skum, der dukker op i munden på rabiate mennesker, når de støder på en modsat holdning, men harmløst badeskum i lysegrønne, candyflossblå og tyggegummipink nuancer. Den indledende voiceover gør dette klart, samtidig med at den forklarer, at ingen dør i Foamstars. I løbet af spillet dræber du absolut ikke dine modstandere. Du får "chills", ikke kills. Sejt, ikke sandt? Den mildt sagt kostumeagtige og markedsanalyserede barnlige tone kæmper desværre alt for hårdt for at fange det yngre publikum allerede fra starten, og den type selvironi, som f.eks. Epic er så dygtige til i Fortnite, mangler som en sort sol.

Nå, men efter at jeg og mine tre holdkammerater hver især har valgt en af otte karakterer, begynder kampen. Smadr stjernen! Vi bliver smidt ned på en gigantisk rampe, surfer ned ad klippen og lander på den ene side af i alt tre baner. Enten en disco-arena, en slags casino eller en blanding af disco- og casino-arenaen. Ved hjælp af figurernes forskellige skumvåben - skumhaglgevær, skummissiler, skumrifler og så videre - og deres to forskellige særlige evner, forsøger vi at dræbe (undskyld, "chille") modstanderne. Når modstanderholdets spillere er blevet "chilled" i alt otte gange, udnævnes en af spillerne tilfældigt til en Foamstar og bliver lidt mere kraftfuld. Når denne spiller endelig er chilled, er spillet slut.

Men det er ikke en god idé bare at pege skumvåben på sine modstandere. Hvis du nogensinde er gledet i badekarret, vil du vide, at sæbe og badeskum er forræderisk friktionsløst, og selv her har dit eget skum evnen til at fremskynde dit holds bevægelser - men også omvendt med dine modstanderes. Det er derfor vigtigt altid at forsøge at dække terrænet og i kampens hede konstant trykke på L2, og surfe frem og navigere så godt man kan fra skumplet til skumplet.

Tempomæssigt er det helt nødvendigt for at overleve, eller måske lidt for nødvendigt. For forskellene mellem overfladerne er så store, at man enten bevæger sig helt trægt på neutral grund/fint skum, eller at ens figur flagrer rundt som en bar røv i en vandrutsjebane på eget skum. Ingen af overfladerne er tilfredsstillende at bevæge sig på, og en af Square Enix' og Toylogics første balancerettelser fremover bør helt sikkert være at formindske forskellene mellem dem. Derudover er kollisionsfysikken med spillets lodrette platforme helt forfærdelig. Det lader til at være helt tilfældigt, om jeg griber fat i en kant eller ej, og alt i alt er der aldrig noget direkte "flow" i mine bevægelser. Milevidt fra, hvordan for eksempel Fortnite eller især Apex Legends føles.

Dette er en annonce:

Desværre er der heller sjældent noget flow i selve kampene, og strukturelt har det set mere eller mindre identisk ud på størstedelen af mine hundrede kampe. Det begynder med en langsom, minutlang start, efterfulgt af en minutlang midtersektion hvor vi bølger frem og tilbage, og så bryder der et absolut helvedes kaos ud til sidst, hvor hele skærmen blinker med skum, specielle evner og forskellige våben, der er stort set umulige at kontrollere. Det, Blizzard altid har udmærket sig ved i alt fra Warcraft og Starcraft til Overwatch, har været deres evne til at designe detaljer, der gør figurer og evner genkendelige selv i de mest overfyldte situationer. Men i Foamstars føles det ofte, som om jeg har fået badeskum i øjnene efter et par minutter i kampen. Og jeg taler ikke om Natusan Kids. Jeg mener den veritable syre fra Dubbel Duschs grønne sportsflaske, og jeg tager endda mig selv i at forvirre, hvilket hold jeg tilhører. Det er værre end killstreak-helvedet i Call of Dutys værste multiplayer-øjeblikke.

Men en gang imellem er der et par kampe, hvor tingene fungerer. Holdet formår at kommunikere og koordinere ordløst, en ultimate skyder en kraftig energistråle ud, som efterlader hele midten af banen i skum, og vi surfer frem på række mod modstanderholdet og affyrer skud i rytmisk formation. Det bølger frem og tilbage som en sekundlang ebbe og flod, og disse pulserende, aggressive fremskridt i overtiden giver mig lyst til at holde mere af Foamstars, end det måske fortjener. For hvilken PvP-titel er ikke sjov, når man vinder? De tabte kampe er langt mere interessante for konteksten og afslører et af Foamstars' største problemer.

På grund af, hvad jeg antager er målgruppens hårde fokus på "leg og spil", er der ingen ranked mode, kun ranked events, der kommer og går. Derfor varierer modstanderne enormt, og oven i det er det stort set umuligt at få nogen form for feedback på, hvad jeg kan forbedre efter endnu et kaotisk håbløst nederlag. Der er ingen generel kampstatistik tilgængelig, og efter kampene vises kun sparsomme oplysninger om din egen præstation. Andre spilleres kampstatistikker forbliver skjult bag misforstået GDPR-beskyttelse, medmindre de tilfældigvis er den mest værdifulde spiller.

Foamstars

Men manglen på feedback og en ranked mode er kun dele af det større problem, som GAAS-spil i bund og grund er: bæredygtighed og lang levetid. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan Foamstars kan levere nogen form for variation og i forlængelse heraf spilværdi, når hverken banetyper eller karaktervalg har nogen væsentlig indflydelse på spillene. De ser stort set ens ud, uanset hvordan banen og assistancen er sat op. Der er brug for noget andet end mere indhold for at skabe variation og bæredygtighed her. Jeg vil desuden bare nævne, at spillets Battle Pass er meget dårligt, og butikken indeholder kosmetiske ting til omtrent $40, og mere end det, og det er altså fra starten af. Det her er, selvom at det også er rettet til barnlige sjæle, designet til at appellere til de yngste - det kan mærkes på samtlige centrale designvalg her, og selvom at det ikke er noget direkte pay-to-win scenarie, så føles det glubsk når man faktisk kigger på købsmulighederne.

Måske kan Square Enix og Toylogic fikse dette og slibe de værste fejl væk med opdateringer i sand live-service-stil? Det tror jeg måske ikke. Problemerne er, som jeg ser det, for dybt begravet under badeskummet. Og det er alligevel en skam, for selvom Foamstars ligner et anonymt amatørprojekt i Fortnite Creative Mode, har jeg stadig haft en masse sjove kampe med gode venner. Oplevelsen har, bortset fra nogle forbindelsesproblemer i matchmaking-søgningen, også været usædvanligt stabil og fejlfri, og byens popjazz, der indrammer både kampe og menuer, er altid vildt fængende. Hvis du har PlayStation Plus, er dette "gratis" at downloade, så der er mulighed for at teste, hvis den mindste trang opstår. Jeg vil dog næppe anbefale et køb eller abonnement bare for dette.

HQ
Foamstars
Foamstars
05 Gamereactor Danmark
5 / 10
+
Sejt når alt lige spiller, interessant koncept, hurtige kampe, herlig musik, rimelig bug-frit.
-
Rodede kampe, ujævnt tempo, ringe variation, forfærdelige mikrotransaktioner i et spil designet til blandt andet børn, ingen ranked.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

3
FoamstarsScore

Foamstars

ANMELDELSE. Skrevet af Olof Westerberg

Som Splatoon, men grimt og kedeligt, Olof har spillet Foamstars og fælder dom...



Indlæser mere indhold