Hvis du er gammel sci-fi rotte, så bør ordene Wing Commander få det til at prikke blidt i forreste hjertekammer. Hvis du herefter hører ordet Freelancer bør den blide prikken blive afløst af fortvivlelsens suk efterfulgt at et bedrøvet blik af længsel i øjnene. Det hele startede for fem år siden da skaberen af Wing Commander-serien, Chris Roberts, grundlagde sit eget spilfirma, Digital Anvil. Første spil herfra blev Starlancer, der skulle løfte arven fra Wing Commander-universet. Starlancer introducerede os til et splinternyt univers sønderrevet af krig mellem Koalitionen og Alliancen. Starlancers uofficielle opfølger, Freelancer, skulle så følge kort tid derefter men "kort tid" er desværre et relativt begreb. Heldigvis ser det nu ud til at ventetiden omsider er ved at være ovre.
Tilbage til start
Freelancer bygger videre på handlingen i Starlancer. Efter mange års krig begyndte Koalitionen at få overtaget og af frygt for et smertefuldt nederlag besluttede Alliancen at flygte mens tid var. Fem gigantiske rumskibe blev konstrueret og læsset med flygtninge der alle delte drømmen om at starte forfra et sted langt væk. Mod alle odds lykkes det at bryde gennem Koalitionens blokader og nå den endelige destination et sted på den anden side af verdensrummet. Nu er der gået 800 år siden resterne af Alliancen ankom og de har ikke ligget på den lade side. Planeter er blevet koloniseret, rumstationer er blevet bygget og mulighederne for at eventyr er mange. Dette store univers af muligheder bliver man kastet ind i som Trent Edison, en ung og sammenbidt fyr der allerede har set mere end de fleste og som kommer til at se meget mere endnu. Trent har nemlig lige mistet sit dyre rumskib og en mulig fortjeneste på en million credits så nu må han starte forfra.
Morrowind i rummet?
Heldigvis er universet stort og mulighederne er mange. Eventyret starter på planeten Manhatten i Liberty-systemet, hvor Trent hurtigt kommer i kontakt med Libertys politistyrke der godt kunne bruge hans hjælp. De giver ham en gammelt brugt undskyldning af et rumskib med to sølle laserkanoner og afsted det går ud i verdensrummet for at rydde op i den lokale bestand af rumpirater. Måske lyder det til at Freelancer bliver som ethvert andet rumspil hvor man går fra mission til mission men spillet hedder ikke Freelancer for ingenting. Ganske vist har man ikke den store valgfrihed i starten men det vare kun indtil historien begynder at komme i gang for ganske som i The Elder Scrolls III: Morrowind, så er "frihed" et nøgleord i Freelancer og det bliver der mere af jo længere man kommer ind i spillet.
Den gode, den onde eller den neutrale
Universet i Freelancer vrimler med forskellige organisationer og faktioner med hver deres forskellige dagsordner. Der er ordensmagten der forsøger at opretholde lov og orden så godt det lader sig gøre, der er de store firmaer der altid er på jagt efter mere profit, der er skrappe dusørjægere, udspekulerede handelsfolk og der er selvfølgelig også masser af forskellige kriminelle elementer, der gør hvad de kan for at lave rav i den. Heldigvis er man ikke bundet til at gå i en retning men kan mere eller mindre vælge og vrage som man vil. I starten af spillet bliver man godt nok påtvunget rollen som "good guy" men det kan ændre sig hvis man synes livet som rumpirat lyder mere attraktivt eller måske foretrækker livet som neutral handelsmand.
Ry og rygte
Man har dog ikke fuldstændig frihed til at gøre som man lyster for alt hvad man foretager sig har indflydelse på ens ry hvilket igen har indflydelse på ens position hos de forskellige organisationer. Foretrækker man at arbejde for ordensmagten, bliver man populær blandt dem der har forbindelser til ordensmagten hvilket igen giver adgang til særlige missioner, våben, rumskibe og så videre Omvendt daler ens popularitet hos rumpiraterne og hvilket betyder at man ikke får adgang til de missioner og udstyr de tilbyder. Er man ikke helt tilfreds med det ry man render rundt med kan man dog hjælpe det lidt på vej, hvis man vel og mærke har pengene. Rundt omkring på barer på de planeter og rumstationer man besøger kan man tit finde hackere der tilbyde at hacke de forskellige organisationers databaser og pynte lidt på ens ry men det koster.
Farvel til joysticket
En freelancer uden et rumskib er ikke meget værd. Heldigvis er der hele 26 forskellige modeller at vælge imellem og har man credits så kan man få. Alle 26 forskellige rumskibe varierer meget i udseende og sammensætning. Nogle er hurtige jagere, der ikke har alt for meget panser mens nogle er langsomme fragtskibe, der til gengæld kan klare en del hårde slag og har større lastrum. Fælles for alle 26 rumskibe er dog at de er meget nemme at håndtere i rummet takket være Freelancers meget opfindsomme styring. Det hele foregår nemlig med mus. Som gammel rotte i genren skal jeg gladelig indrømme, at jeg var meget skeptisk over at skulle lade mit joystick stå uberørt hen. Den skepsis blev dog hurtigt gjort til skamme for musen er faktisk en yderst effektiv og samtidig behagelig måde at styre på. Hastighed og sidelæns bevægelser styres fra tastaturet mens retning styres med musen, der også kan bruges til hurtigt at navigere rundt i HUD’en. Det gør det nemt og hurtigt at låse sig fast på fjendtlige rumskibe, finde næste waypoint og så videre for man klikker blot med musen.
Store forventninger
Fem år er lang tid at vente på et spil og så kan det være svært at holde gejsten oppe når udgivelsen konstant trækker ud. Faktisk havde jeg egentlig forberedt mig på at Freelancer kunne blive en skuffelse men efter at have siddet et par dage med min beta-udgave af spillet er jeg begyndt at få håbet tilbage. Den fem år det efterhånden har taget ser ud til kun at have været en fordel for Freelancer bliver et meget stort spil med masser af muligheder og det ser faktisk ud til at det vil kunne indfri mange af de forventninger der har været til det.