Gangs of Sherwood

Gangs of Sherwood

Robin Hood og hans følgesvende slippes løs i denne meget anderledes fortolkning af den populære historie.

Det er kun et par måneder siden, at Pinocchio fik en ny version i Lies of P, og nu er en anden populær historie blevet forvandlet til noget, der ligger meget langt fra det, vi er vant til. I Gangs of Sherwood er Robin, Marian, Tuck og Lille John placeret i en verden, der er en slags kombination af fantasy og sci-fitech. Steder og personer er velkendte, i hvert fald navnene, og det er et eventyr, der kan spilles både alene eller sammen med tre andre, hvilket absolut er at foretrække.

Eventyret føles, i hvert fald i starten, en smule billigt og opstyltet i sin udførelse. Det har en hel del genialitet i, hvordan det ser ud, fungerer og føles, men byder på grimme karaktermodeller med halvfærdige læbesynkroniseringer, der ikke umiddelbart gør et godt førstehåndsindtryk. Når jeg bliver sluppet løs i Sherwood-skoven og får lov til at kaste mig ud i kavalkaden af action, føles det dog lidt bedre. Omgivelserne er ganske fine og viser sig at være varierede i løbet af eventyret. Alt flyder godt med hensyn til billedopdateringen, selv om der sker meget, og det er også ret sjovt. Det visuelle lykkes ofte med at skabe en god atmosfære, der nogle gange giver lidt Fable-vibes, og selvom blandingen er ret bred, formår alt at passe ind. Jeg ville dog gerne have set, at spillets områder tilbød lidt mere at udforske, da det ville være rart at have noget at vandre væk fra den etablerede sti for.

Gangs of Sherwood

Kaos er først og fremmest noget, som dette i høj grad handler om. Der er altid problemer i Nottingham og dens omgivelser, og området synes konstant at være i brand, og der er elendighed overalt, hvor heltene går. Så er det heldigt, at Robin og hans bande rykker ind for at forsøge at redde dagen som den muntre rebelbande, de er og altid har været.

Hvert map starter med, at du vælger din karakter, og den største forskel her er typen af angreb, de udfører, så det handler om at prøve, hvad der passer dig bedst. Hvis I er flere, kan I på demokratisk vis beslutte, hvem der skal påtage sig hvilken opgave. Robin har selvfølgelig sin trofaste bue, mens Marian kæmper med et sværd. Broder Tuck svinger en stor stav, som også kan give livspoint, og den ikke så lille John er bandens power forward, om man vil.

Vi bliver tilbudt lineære baner, som er lette at komme igennem. En omvej kan føre til en skattekiste, men det er som regel bare et spørgsmål om at finde en afsats eller en skjult passage. Ellers løber du for det meste let fremad, men er også udstyret med en bagkrog til at klatre op ad afsatser. På klassisk designmanér er du ofte afhængig af stealth, når det er tid til at rydde fjender af vejen, når et mere åbent område byder sig til, og der er også tidspunkter, hvor du kan bruge omgivelserne til at gøre skade på fjenderne på din vej.

Der er ingen umiddelbare overraskelser i gameplayet, selv om man forsøger at skabe lidt fornemmelse af mission gennem objekter i nærheden, som skal ødelægges, eller når man skal bringe en vogn med sprængstoffer til målet. Der er også nogle valgfrie ting at samle op omkring i omgivelserne, hvis du vil jagte dette for at forlænge spilletiden en smule.

Flowet i alle kampene er et af de absolutte højdepunkter. Man veksler ubesværet mellem forskellige typer af angreb, hvor man enten kaster sig ud i nærkamp eller holder sig på afstand. Her er også en række specialangreb, som hurtigt kan få fjendens helbred ned. For eksempel har Marian et angreb, hvor man kaster dolke, og så kan man bygge en kombo op og så slippe den løs og på den måde tage en god del af fjendens liv. Heltenes angreb gør stort set det samme, men det føles stadig sjovt at vælge et nyt og opleve et niveau på en lidt anden måde, end man gjorde sidste gang.

Efter hver kamp mod en bunke bad-guys evalueres ens indsats i et lille rangsystem, og der gives belønninger i form af guld, før det er tid til at gå videre til slutningen af niveauet. Der venter en lidt stærkere boss, som også byder på højdepunktet, når det gælder om at være dygtig til at undvige, lede efter åbninger og bruge alle sine evner. Mellem alle disse missioner ender man så i hovedkvarteret; en hyggelig lille kirke i Sherwood-skoven, og her kan man opgradere og købe nye evner, inden man fortsætter eventyret. Tempoet holdes hele tiden oppe, og det bliver sjældent kedeligt for dem, der først og fremmest foretrækker et spil, hvor højt tempo og action er i fokus.

Gangs of Sherwood

Selvom Gangs of Sherwood ser lidt simpelt ud, eller rettere ikke rigtig kan sammenlignes med de store tekniske spil, synes jeg stadig, at det tilbyder noget, som jeg tror, nogle spillere kan savne, og det er en mulighed for at have det sjovt sammen. I sig selv giver det selvfølgelig ikke meget dybde, og niveauerne gennemløbes ret hurtigt, og det er heller ikke særlig omfattende. Men jeg synes, at co-op-aspektet og al handlingen er god nok til at gøre det underholdende at spille. Det er nemt at hoppe ind i et party med andre, selvom det er en skam, at Gangs of Sherwood ikke understøtter crossplay mellem de forskellige konsoller.

Jeg synes, at udviklerne har fundet på et ret godt koncept, selv om fortolkningen af Robin Hood dybest set bare er en skabelon for forskellige navne og steder. Eventyret kunne fungere lige så godt med noget, du selv har designet, selvom tvisten om, hvad vi ved, er lidt morsom. Jeg sætter også pris på mange af miljøerne. Frem for alt føles naturen betydeligt mere visuelt fornøjelig end de byer og miner, du besøger. Men mest af alt bør muligheden for at spille eventyret sammen med andre absolut fremhæves, og alene dette faktum giver faktisk et ekstra point i bedømmelsen.

Konklusionen er, at det er et spil, hvor de lidt grove overflader i høj grad skulle poleres, for at det kunne komme op på et højere niveau. Fundamentet og idéerne er absolut gode, men udførelsen er lidt for simpel. Frem for alt udfylder det et tomrum med hensyn til denne type samarbejdsspil, og hvis du føler, at du har ledt efter noget lignende, så kan Gangs of Sherwood helt sikkert være din tid værd.

Gangs of Sherwood
Gangs of Sherwood
6 / 10