Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Geoff Crammond Grand Prix 4

Geoff Crammond Grand Prix 4

Vi har siddet derude ved pc-rattene med foden parat på gaspedalen, parat til at smide Grand Prix 4 i pc’en.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Vi har siddet derude ved pc-rattene med foden parat på gaspedalen, parat til at smide Grand Prix 4 i pc’en, i forventningen om, at samle en gedigen Formel 1-godtepose til os oktanhungrende spillere. Er det mon lykkedes Geoff Crammond igen at lægge sig i pole position, så vi derude igen kan gøre vores yderste for at gå Schumacher, Coulthard, Montoya og de andre Formel 1-kørere i bedene?

HQ

Hvad står der på menuen?
Det første, der falder spilleren i øjnene er den nye menu. Ikke flere tunge fotobaggrunde, men i stedet en opbygning, der afspejler den mangfoldighed af detaljer, som spillet indeholder. Man finder de traditionelle løbstyper: quick race, non-championship og championship, men kunne måske savne en mulighed for at gennemspille en hel karriere. Desuden finder man muligheden for at stille op til Grand Prix sammen med 21 andre kørere via LAN, som blev introduceret i add-on-pakken til Grand Prix 3. Tiden var måske kommet til spil via internet?

Nå, jeg ifører mig handsker, mikrofon og hjelm og gør klar til at de indledende kørsler på Nürburgring. Herligt at se ud på de motion capture-animerede mekanikere, der efter forberedelserne sænker raceren, så den er klar til at tørne ud. Jeg sætter farten og kører ud på selve banen, og glemmer næsten at lægge mig rigtigt i kurven til det første sving. For detaljerne på banen og på tilskuerpladserne, textures på bilerne og ikke mindst detaljerne i baggrundene tager næsten pusten fra én. Grand Prix-serie holder i hvert fald fronten, hvad angår fotorealistisk detaljerigdom.

Nyd udsigten
Hvis man ellers har tid til at nyde udsigten, kan man faktisk følge løbets udvikling på de storskærme, der er opstillet langs banerne. Det kræver dog noget af kraftig pc, for at man kan få denne og en række andre visuelle lækkerier med. uden at opleve en hakkende og træg afvikling af spillet. De skyldes ikke mindst, at udviklerne under Geoff Crammonds stramme styring har lagt kræfterne i at udvikle en helt ny game engine, der kan holde til at vise mange biler i høj fart samtidig. På det alter har man så ofret afgørende nye funktioner, men der gisnes dog allerede om, at en udvidelsespakke vil indeholde f.eks. den savnede mulighed for at spille via internet.

Der kan skrives op og ned af stolper om musikken i Grand Prix 4. Personligt finder jeg den stærkt forstyrrende, ikke mindst fordi spillet i øvrigt lægger så stor vægt på realisme og detaljer. Derimod er der grund til at lægge ører til de nye motorlyde, som er optaget og indarbejdet med hjælp fra Orange Arrows-teamet. Man har monteret en masse mikrofoner på en Arrows-racer og optaget lyden af motoren under løb. Det giver umiddelbart et realistisk underlag for lydbilledet, men det kan nu stadig være svært at skelne mellem bilerne, især under starten, hvor alle racerne er samlet.

Dette er en annonce:

Styr dig selv!
Styringen er velfungerende, både for nybegynderen, der slår hjælpelinierne for idealsporet, automatgear, bremseassistance osv. til og for entusiasten, der foretrækker selv at skifte gear osv. Man kan måske indvende, at Grand Prix 4 er lidt for tolerant, hvis spilleren ikke lige lægger sig rigtigt på vej ind i det sving. Til gengæld må man sige, at man selv ved tastaturstyring får en flot og realistisk gengivelse af bilernes køreegenskaber.

Banerne, der indgår i Grand Prix 4 er selvfølgelig hentet fra virkelighedens verden. Men det betyder ikke, at man kan regne med at kende dem på forhånd. For både baner og omgivelser er gengivet med pertentlig akkuratesse, så sving, stigninger og fald nu opleves med en ekstra grad af realisme og udfordring.

Realismen mangler lidt
Til gengæld kniber det lidt med realismen, når det gælder bilernes sårbarhed ved uheld og sammenstød. Det værste, der lader til at kunne ske med bilerne, er at man mister en eller flere dele af sin bil, som så i øvrigt kan køre videre. Det virker bare ikke så realistisk, at man ligefrem kan miste et hjul og alligevel drøne et stykke videre med 280 i timen. Grand Prix 4 holder som sagt en førerposition blandt Formel 1-spil, i hvert fald hvad angår realisme. Til gengæld er Grand Prix kun baseret på informationer fra 2001-sæsonen, hvor F1 2002 fra Electronic Arts anvender informationer om kørere, hold, banejusteringer osv. fra den igangværende 2002-sæson. Spørgsmålet er derfor, om ikke Geoff Crammond og hans udviklerteam skal lægge sig mere i selen, hvis denne position skal kunne fastholdes, f.eks. når man ser på gameplay og multiplayerspil. Lad os afvente næste udgivelse.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Fyldt med detaljer og finurligheder. Et super strømlinet produkt.
-
Genren mangler en omgang nytænkning og GP4 mangler online muligheder.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold