Ghostrunner 2 er ikke for tøsedrenge - og lad mig da bare være helt ærlig: Jeg døde første gang efter cirka 7 sekunders spil, af skud fra den første fjende man møder - som i øvrigt står udenfor ens synsfelt. Og på de 18 minutter, som det tog mig at gennemføre den første bane, døde jeg 36 gange, altså præcis én gang hvert halve minut - og det er senere ikke usædvanligt, at man dør et godt stykke over 100 gange pr. mission. Ghostrunner 2 er svært, meget svært. Så hvis du er typen, som gerne vil have en særdeles solid røvfuld af dine spil, så er Ghostrunner 2 det helt rigtige for dig.
Det originale Ghostrunner var en af de mere behagelige overraskelser fra 2020 og det stilfulde actionspil var en blanding af Mirror's Edge og Ninja Gaiden, tilsat en fremragende cyberpunk-verden. Nu er Ghostrunner 2 så ankommet, og som det måske fremgår af indledningen, så fortsætter det stilen fra det første spil - og skruer så lige lidt højere op for intensiteten.
Ghostrunner 2 udspiller sig 1 år efter afslutningen på det første spil. Byen Dharma er, efter handlingerne i det første spil, i et vakuum, hvor voldelige bander og en hemmelig kult har overtaget byen. Man vender tilbage som Jack, en særdeles effektiv cyber-ninja, en ninja, der ikke går meget op i stealth - for der er fuld fart på hele tiden. Historien er ikke det bærende element og den er egentlig heller ikke specielt interessant, men den får lidt mere plads end den gjorde i det første spil og det er sådan set fint.
Det hele ses fra et first-person view og man er i konstant bevægelse. Man løber hen ad vægge, glider hen ad gulve, svinger sig rundt med ens gribekrog og manipulerer tiden mens man glider gennem luften, alt sammen mens man skærer fjenderne til noget der minder om carpaccio. Man gør klogt i at holde sig i konstant bevægelse, da fjenderne er utroligt gode til at ramme, hvis man blot står stille i et enkelt sekund.
Gameplayet er meget trial-and-error baseret, hvor man prøver og dør mange gange, indtil man finder en åbning eller en ny vinkel, da man kan angribe fjenderne i den rækkefølge man ønsker. Den hæsblæsende action krydres med lidt puzzle-agtige platform-sektioner og det hele virker lidt mere afvekslende og mere tilgængeligt end det første spil, uden på nogen måde at være let.
Man kan i løbet af spillet opgradere Jack og hans udstyr. Det kan for eksempel være, at man gør hans sværd i stand til at sende projektiler retur mod afsenderen, at fjender bliver outlinet med rød så de lettere kan ses og at de forskellige bevægelser Jack har, bruger mindre af hans energi. Det hele skal sættes sammen på hans motherboard (han er jo nærmest 80% maskine og kun 20% menneske), hvor der kun er begrænset antal ledige slots, så man skal tænke over i hvilken retning man vil opgradere Jack.
Der er nu også nogle nye hæsblæsende motorcykel sekvenser, hvor man kører både på vægge og lofter, mens man undgår forhindringer. Det vil helt sikkert teste ens reaktionsevne, men det virker lidt som om, at de er opstået fordi designerne følte at de skulle finde på noget helt nyt til Ghostrunner 2. Jeg synes disse baner stikker underligt ud i forhold til den stilfulde action som Ghostrunner er så kendt for og spillet virker derfor ikke helt så rendyrket længere. De virker ganske enkelt en smule overflødige.
Den visuelle stil er god gammeldags cyberpunk, med masser af rør, neonskilte, store billboards og meget andet. Det ser rigtigt godt ud og det hele kører flot og flydende og der bydes på tre forskellige grafikindstillinger. Der er Quality (opskaleret 4K og 30fps), Quality (opskaleret 4K, færre grafiske lækkerier og 60fps) og endelig High Frame Rate (opskaleret 1080p og 120fps). Lydsiden er også rigtig god, med et futuristisk elektronisk soundtrack, kraftfulde lydeffekter og gode stemmer.
Ghostrunner 2 er et actionspil, med en fed streg under action. Det er et spil, som kræver meget af spilleren men som også belønner dedikation. Der er lang vej hen til belønningen og nogen vil aldrig opleve den, men når man har løbet hen ad vægge, svinget sig i et grapple point og udslettet 2-3 fjender i nærmest én bevægelse, så er det man finder ud af, hvad Ghostrunner 2 virkeligt går ud på. De nye motorcykel sekvenser tilfører ikke meget til spillet, men det gør de mange små gameplayet justeringer og forbedringer til gengæld og har du ikke noget imod at blive seriøst revet rundt af dine spil, så er Ghostrunner 2 lige noget for dig.
Jeg vil bare ønske dig held og lykke.